[moje moto] Honda MT 80 1981r
-
Jako iż nie samym Swiftem człowiek żyje to pochwalę się też moją Hondą która według mnie jest dość unikalna bo śmiem twierdzić (i to z bardzo dużą pewnością) że jest to jedyna zarejestrowana taka Honda w kraju (a na pewno w takim stanie).
Kupiłem ją +/- we wrześniu 2021r za 1700zł w stanie mocno mówiąc średnim:
Ogólnie mocno wybrakowaną ale odpalającą i co najważniejsze z polskimi dokumentami.
I zaczęła się zabawa w kompletowanie wielu brakujących części i składanie tego jakoś do kupy żeby miało to jakieś ręce i nogi. Z głównych mankamentów: Całość do remontu XD
Liczniki od innego modelu, brak ori filtra powietrza(w sumie jakiegokolwiek), brak przełączników, brak lamp przód/tył, brak zbiornika oleju, silnik do generalki bo chodził ale na wyszczerbionym tłoku i bez jednego pierścienia:
brakująca instalacja:
nasi tu byli, skręcone kabelki owinięte taśmą albo i nie, kostki i wiele innychdużo elementów mimo konserwacji w oleju przerdzewiałych:
A teraz czas na kawałek historii modelu: z racji (dla nas) dziwnych praw o motocyklach lekkich w krajach niemieckich, Anglii i Francji w latach 70 i 80 powstał rynek dla motocykli do 50 i 80 cm3. W tamtych czasach silniki 4t osiągami jak i ceną mocno odbiegały od silników 2t więc Honda mimo swojej niechęci do silników 2t musiała wprowadzić jakieś modele na te rynki aby móc konkurować i zdobyć wiernych klientów wśród młodych ludzi. Powstały modele MB oraz MT 50 oraz 80. MT 80 jako już w tamtych czasach lekko przestarzałe (bębnowe hamulce, instalacja 6V) szybko zostały zastąpione przez model MTX (model MT 50 był produkowany jeszcze w latach 90).
Lata produkcji wersji 80cm3 to tylko 1979-1982 gdzie ostatnie sztuki zostały sprzedane w 1983r.
(Trochę chaotycznie to wyszło ale myśli biegną szybciej niż moja zdolność do pisania, najwyżej później poprawię)Więc z taką bazą zacząłem swoją przygodę.
-
Zaczęło się powolne kolekcjonowanie części i sztukowanie i dorabianie tego czego się nie dało.
Na początek wiadomo trzeba było malca (moto waży 89kg i ma oryginalnie 8-9km i 8nm) rozebrać, czyścić i odnawiać.
Na nim uczyłem się malować pistoletem (i wiele innych) więc niektóre części trzeba było niestety jeszcze raz czyścić do gołego metalu i znów podkład,baza,klar (szczególnie skomplikowane elementy jak rama).
Nie udało mi się kupić zbiornika oleju więc trzeba było zaszpachlować otwory dostępowe do owego zbiornika.
Wszystko finalnie malowałem i szpachlowałem sam oprócz ramy i wahacza bo tu się zdenerwowałem i oddałem do piaskowania i malowania proszkowego.Szukanie części silnikowych a tym bardziej "karoserii" to był ciężki temat ze względu że to u nas nie jeździło więc i części nie było. Finalnie sprowadzałem z Holandii i Belgii większość części a te których nie udało mi się zdobyć musiałem robić samemu np. dekiel filtra powietrza i cały dolot: Dekiel docinany i szlifowany ręcznie z plexi 6mm.
Gaźnik jak i dolot sztukowany z innych motocykli ( oczywiście wszystko wystrojone) po drodze wleciała przeróbka instalacji na 12V.
Cały remont silnika jak i wszystkie inne prace (oprócz malowania ramy i wahacza oraz wykonania szlifu cylindra ) wykonane przez mnie. Oczywiście wleciały nowe uszczelnienia jak i łożyska NTN/SKF.
Tu pojawił się problem bo wiele uszczelniaczy nie jest już dostępnych w takich rozmiarach jakie są wymagane lub są z chin i są beznadziejnej jakości więc trzeba było dorabiać redukcje pod inne np na wale:
Oryginalnie silnik nie miał wyjścia na mechaniczny obrotomierz więc i też to zostało dorobione. Liczniki (oczywiście także rozebrane, wyczyszczone i nasmarowane) są przeszczepione z MTX bo nie dałem rady znaleźć oryginalnych.
Skrzynia została też poskładana z części z MT/MTX przez co nie odbijała między biegami i dźwignia nie wracała więc tu znów też ręczne przerabianie wałków.
Parku maszynowego nie mam więc wszystko było robione bez maszyn (oprócz wiertarki/szlifierki).
Zeszło mi na to wszystko około roku siedzenia wieczorami i składania tego do kupy. Przenosimy się 3 lata do 2024 i otrzymujemy coś takiego:
Dla przypomnienia:
Teraz zabawa z poprawianiem fabryki czyli:
-dołożeniem stabilizatora/regulatora napięcia (obecnie jest jedna dioda przez i na obrotach jałowych nawet światła pozycyjne się ledwo świecą a to jednak bezpieczeństwo moje). To wymaga przerobienia całej instalacji w moto ale cóż.
Prototyp mojego układu już jest:
(elektronikiem jestem samoukiem więc jest to dla mnie pewne osiągnięcie)-przerobieniem zapłonu z takiego który daje iskrę raz na 180stopni na taki który daje raz na 360stopni co pozwoli na poprawę iskry (oryginalnie jest ona co najwyżej marna przez co są problemy z odpalaniem zimnego oraz odcina go ok 6tys rpm) i zmianę wyprzedzenia zapłonu przez co ułatwi to użytkowanie oraz umożliwi dalsze krzesanie mocy bo jest z czego.
Pierwsza wersja układu zapłonowego już jest (CDI z kaskadą Villarda u paroma zabezpieczeniami):
Teraz tylko przerobić sam układ magneto-cewki na zewnętrzny wyzwalacz.
Układ znacznie bardziej niż to co jest oryginalnie (moja dawna kopia oryginalnego układu zapłonowego):
Co z tego wszystkiego wyjdzie? Zobaczymy.
-
@WarningDeadPL no piękna robota i efekt. Gratulację. Widzę że wiedzę masz a to najważniejsze, mi tego zabrakło jakieś 17 lat temu gdy brałem się za remont MZ TS150 ☹️
-
@WarningDeadPL napisał w [moje moto] Honda MT 80 1981r:
Co z tego wszystkiego wyjdzie? Zobaczymy.
Jak masz czas i fundusze to życzę powodzenia.
-
@pacior napisał w [moje moto] Honda MT 80 1981r:
Widzę że wiedzę masz a to najważniejsze, mi tego zabrakło jakieś 17 lat temu gdy brałem się za remont MZ TS150
Niestety w czasie remontowania ją dopiero zdobywałem (miałem 18 lat) a niestety nie posiadałem żadnego formalnego wykształcenia w tym kierunku ani nikogo z takim doświadczeniem kto mógłby mi pomóc. Ale finalnie jakoś wyszło.
Musisz się pochwalić i swoim sprzętem bo jestem bardzo ciekawy.
Jakby ktoś chciał zdobyć solidne podstawy (których brakuje wielu osobom wypowiadających się na wielu forach motocyklowych) to polecam serię "ABC silnika ..." książki napisane przystępnym językiem i mają w sobie praktycznie wszystko, ewentualnie jeszcze "Poprawa ekonomiczności i dynamiki samochodów osobowych "
ABC silnika czterosuwowego
ABC silnika dwusuwowego
ABC silnika wysokoprężnego
Ewentualnie dla osób znających j. angielski "Two-Stroke Performance Tuning A. GRAHAM BELL" (dostępny pdf), "Two-stroke Tuner's Handbook Gordon Jennings" (też pdf)@Jaco napisał w [moje moto] Honda MT 80 1981r:
Jak masz czas i fundusze to życzę powodzenia.
Czas jest, z funduszami dużo gorzej.
-
@WarningDeadPL ja to niestety swoją TS-ke puściłem w świat, mam nadzieję że gdzieś tam jeszcze jeździ..
-
Niezły efekt, szczególnie, że chodzi o pierwszy raz.
Nie ustawaj w wysiłkach i dokończ projekt. Uda się i będziesz się cieszył. -
Jako iż ktoś to kiedyś (1992r) głupio zarejestrował na 49cm3, 4km mocy i motorower to przyszedł czas na sprostowanie tego no bo jak jak wyszło z fabryki jako 79cm3 i 8km jeździć na tym. Albo się trafi patrol i zabiorą dowód, albo przy (miejmy nadzieję że nigdy się tak nie stanie) wypadku ubezpieczyciel się wypnie.
A pewnie dlatego tak to zarejestrował bo mógł jeździć bez prawa jazdy.Więc zabawa się zaczęła bo zmiany rodzaju pojazdu orz pojemności itd nie można zmienić na podstawie tego że ktoś kiedyś źle wpisał tylko najprostszą drogą jest "przebudowa pojazdu".
Poradnikoopis:
podstawą prawną jest: Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. "Prawo o ruchu drogowym"
Dokładnie Dział III rozdział I Art 66 podpunkt 4.6b : "Zabrania się: dokonywania zmian konstrukcyjnych zmieniających rodzaj pojazdu, z wyjątkiem: pojazdu, w którym zmian konstrukcyjnych dokonał przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w tym zakresie."Czyli jeśli mamy przedsiębiorcę który ma nadany odpowiedni numer PKD (45.40.z dla motocykli i 45.20.z dla samochodów itd.) to może nam on wystawić zaświadczenie o zmianach przeprowadzonych w pojeździe lub fakturę. Zaświadczenie wzory można sobie znaleźć na necie, ja pisałem sam. Jeśli przedsiębiorca nie jest vatowcem to musi być zaświadczenie jeśli jest to starczy faktura z opisanymi zmianami. U mnie to w skrócie było: wymiana silnika na 79cm3 oraz zmiana mocy, przez te zmiany żeby było to wiarygodne trzeba także zwiększyć masę pojazdu.
Jeśli mamy takie oświadczenie/fakturę to udajemy się do okręgowej stacji kontroli pojazdów i tam robią nam 2 przeglądy: pierwszy do zmiany typu pojazdu a drugi normalny.
Z oświadczaniem/fakturą udajemy się następnie do wydziału komunikacji i jeśli mamy przegląd zmieniający rodzaj oraz zaświadczenie to muszą nam zmienić dane w dowodzie.
Rzeczoznawca: wydział komunikacji nie może na obecną chwilę żądać opinii rzeczoznawcy do potwierdzenia stanu ale może (nie musi) to zrobić diagnosta aby na takiej podstawie zrobić przegląd więc kwestia dogadania się z diagnostą lub znalezienia takowego który tego nie wymaga ponieważ jest to dodatkowy koszt w wysokości 400-700zł a nawet więcej.
Więc ja już mam, po 32latach od pierwszej rejestracji, wszystko tak jak powinno być.
-
@WarningDeadPL No, to więc również w Twoim przypadku okazuje się, że najwięcej może diagnosta... :-) U mnie też tak było. Jeśli jest przychylny i nie wygłupia się, sprawę załatwiamy szybko i bez niepotrzebnych dodatkowych kosztów.
O ile "zwiększyłeś" masę? -
@leo napisał w [moje moto] Honda MT 80 1981r:
O ile "zwiększyłeś" masę?
5kg ale trzeba pamiętać żeby jakoś to wyglądało jak np mamy motocykl 2 osobowy to: masa pojazdu + masa 2 osób = ładowność pojazdu. Więc żeby nam nie wyszło coś takiego że np mamy ładowność 250kg i masę pojazdu 170kg bo wtedy te dwie osoby musiałyby ważyć po 40kg a jest to nierealne, ładowność 250kg, masa 110kg i 2 osoby po 70kg brzmi znacznie realniej.
-
@WarningDeadPL Ma to sens, dobrze pomyślałeś.
Dla porównania: w Simsonie 50 cm3 mam masę ok. 80 kg, ładowność 180 kg .
W MZ 125 cm3 (w 150 cm3 jest zresztą tak samo) masa 120 kg, ładowność 290 kg. -
Zapłon udało się skonstruować od nowa. Inne magneto przerobione aby pasowało, iskrownik i pół instalacji ale jest niebo a ziemia. Trzeba jeszcze ogarnąć wyprzedzenie i będzie cacy.
Oryginał:
To co skleciłem:
Iskra na ori układzie przy odpalaniu:
https://youtu.be/hm-cLzs1m-QIskra na nowym zapłonie:
https://youtu.be/ARQkxKlmTgk -