Wymiana łożyska w sprzęgle i wyjęcie silnika, co zrobić przy okazji?
-
napisał 15 kwi 2018, 21:46 ostatnio edytowany przez
Ktoś ma pomysł skąd brać te podkładki do regulacji łożyska oporowego w skrzyni?
-
@spinerr powiedział w Wymiana łożyska w sprzęgle i wyjęcie silnika, co zrobić przy okazji?:
Ktoś ma pomysł skąd brać te podkładki do regulacji łożyska oporowego w skrzyni?
O jakie podkładki chodzi?
-
napisał 17 kwi 2018, 07:32 ostatnio edytowany przez
-
napisał 18 kwi 2018, 19:07 ostatnio edytowany przez ryszard
@spinerr
Trochę to dziwne, bo piszesz o podkładkach do regulacji łożyska oporowego, które znajduje się na wałku sprzęgłowym a podkładki poz 39, które wskazałeś na rysunku są na wałku głównym. Chyba, że w tej regulacji chodzi o to, że wpierw przesuwa się wałek sprzęgłowy i po tej czynności aby koła zębate na wałku sprzęgłowym i wałku głównym zazębiały się na całej szerokości trzeba skorygować położenie wału głównego za pomocą podkładek o które pytasz.
Nigdy nie rozbierałem skrzyni biegów i mało kto to robił w Tico. 10 - 20 lat temu a zwłaszcza wtedy gdy samochody były jeszcze produkowane była szansa na sprowadzenie przez ASO każdej części do skrzyni (na pewno w okresie gwarancji). Teraz w sklepach można znaleźć tylko resztki do skrzyni biegów i to te części które częściej były zamawiane (łożyska, koła zębate, synchronizatory).
Poszukiwanych przez ciebie podkładek o nr katalogowym 09170-33421-050 nie znalazłem w znanych mi sklepach internetowych.
Jeżeli te podkładki nie są utwardzane to chyba powinno się dać je dorobić - np wytoczyć na potrzeby finalny wymiar (szerokość) - jedna tulejka dystansowa zamiast pakietu cienkich podkładek.
Rozumiem, że przystąpiłeś do wymiany aluminiowej obudowy sprzęgła. -
napisał 19 kwi 2018, 07:13 ostatnio edytowany przez
Tak, wymiana obudowy, skrzynia rozebrana.
One mają trzy grupy numerów katalogowych gdzie początki się różnią. 09170-xxx, 09181-xxx i 09160-xxx. Ten środkowy numer wyskakuje jako suzuki parts.
Generalnie podkładka powinna być wykonana ze specjalnych materiałów. Jeżeli będzie z innego to efekt jest taki, że się wyciera i za jakiś czas skrzynia się rozpada (chińskie zamienniki). W katalogu są co 0,05mm więc to jest bardzo precyzyjne.
To fakt mało kto rozbiera skrzynię, ale robię to z mechanikiem :)
Tego typu podkładki są często koszmarnie drogie. Nie wiem może mechanika precyzyjna? Zestaw do nie najnowszego auta to ok 1kzł. -
Tak, wymiana obudowy, skrzynia rozebrana.
One mają trzy grupy numerów katalogowych gdzie początki się różnią. 09170-xxx, 09181-xxx i 09160-xxx. Ten środkowy numer wyskakuje jako suzuki parts.
Generalnie podkładka powinna być wykonana ze specjalnych materiałów. Jeżeli będzie z innego to efekt jest taki, że się wyciera i za jakiś czas skrzynia się rozpada (chińskie zamienniki). W katalogu są co 0,05mm więc to jest bardzo precyzyjne.
To fakt mało kto rozbiera skrzynię, ale robię to z mechanikiem :)
Tego typu podkładki są często koszmarnie drogie. Nie wiem może mechanika precyzyjna? Zestaw do nie najnowszego auta to ok 1kzł.napisał 19 kwi 2018, 08:19 ostatnio edytowany przez@spinerr
Dzięki za wyjaśnienie. Faktycznie możesz szukać tych nowych podkładek regulacyjnych od innych modeli samochodów gdzie skrzynia biegów jest podobna. Ale skoro ich cena jest rzędu 1000 zł jak powiadasz to rozważ zakup używanej skrzyni biegów do Tico (cena ok 100 zł) i albo ją przełuż w całości, a jeśli uważasz, że twoja jest lepsza (np ma mniejszy przebieg) to wykorzystaj z niej same podkładki i zostanie ci jeszcze mnustwo części na ewentualne przyszłe naprawy skrzyni.
A tak na marginesie dlaczego poszukujesz tych podkładek? Masz ich za mało czy się zużyły w twojej remontowanej skrzyni biegów. -
napisał 19 kwi 2018, 08:30 ostatnio edytowany przez
Łożyska, a tym bardziej obudowa rzadko kiedy są identyczne. Docisk łożyska reguluje się tymi podkładkami.
-
Łożyska, a tym bardziej obudowa rzadko kiedy są identyczne. Docisk łożyska reguluje się tymi podkładkami.
napisał 19 kwi 2018, 08:33 ostatnio edytowany przez@spinerr
To rozumiem. Ale brakuje ci tych podkładek czy się zużyły. Jeżeli tylko brakuje ci tych podkladek to można wywnioskować że raczej się nie zużywają i można je uzupełnić z używanej skrzyni. -
napisał 19 kwi 2018, 09:08 ostatnio edytowany przez
Stara nie będzie pasować. Pasowała do starych łożysk i starej obudowy. Nowe łożyska będą trochę trochę inne i obudowa też. Trzeba dobrać nową podkładkę.
-
Stara nie będzie pasować. Pasowała do starych łożysk i starej obudowy. Nowe łożyska będą trochę trochę inne i obudowa też. Trzeba dobrać nową podkładkę.
napisał 19 kwi 2018, 11:39 ostatnio edytowany przez@spinerr powiedział w Wymiana łożyska w sprzęgle i wyjęcie silnika, co zrobić przy okazji?:
Stara nie będzie pasować.
Myślałem, że masz w swojej skrzyni biegów pakiet podkładek o różnej grubości a wychodzi na to, że masz jedną.
Pasowała do starych łożysk i starej obudowy. Nowe łożyska będą trochę trochę inne i obudowa też. Trzeba dobrać nową podkładkę.
Rozumiem.
W takim razie podkładka z innej skrzyni może być za cienka lub za gruba. Ale jeśli byłaby za gruba to można byłoby ją zeszlifować na potrzebną grubość w warsztacie obróbki mechanicznej na szlifierce do płaszczyzn ze stołem magnetycznym.
Nie wiem o jakich wymiarach potrzebujesz podkładkę (fi zewn x fi wewn x grubość). Jak pisałeś powinna to być podkładka utwardzona. Może udało by się ją zastąpić pierścieniem wyciętymi (a następnie oczywiście przeszlifowanym) z bieżni wewnętrznej łożyska o tej samej średnicy wewnętrznej co potrzebna podkładka. Na pewno warunek twardości byłby spełniony a jak z wymiarami to nie wiem bo ich nie znam -
napisał 19 kwi 2018, 11:49 ostatnio edytowany przez
Też rozważałem wrzucić to na magnesówkę.
Ale gdyby się okazało, że potrzeba grubszej to faktycznie pomysł ze starym łożyskiem może być dobrym rozwiązaniem. O ile znajdę taki o właściwych rozmiarach :) -
Też rozważałem wrzucić to na magnesówkę.
Ale gdyby się okazało, że potrzeba grubszej to faktycznie pomysł ze starym łożyskiem może być dobrym rozwiązaniem. O ile znajdę taki o właściwych rozmiarach :)napisał 19 kwi 2018, 12:30 ostatnio edytowany przez ryszard@spinerr powiedział w Wymiana łożyska w sprzęgle i wyjęcie silnika, co zrobić przy okazji?:
Ale gdyby się okazało, że potrzeba grubszej to faktycznie pomysł ze starym łożyskiem może być dobrym rozwiązaniem. O ile znajdę taki o
właściwych rozmiarach :)Wracając jeszcze do podkładki pozyskanej z ewentualnie zakupionej używanej skrzyni biegów. Jeżeli nawet ta podkładka będzie za cienka to też nie jesteś na straconej pozycji. Masz wówczas 2 podkładki (1 z remontowej i 1 z zakupionej skrzyni). Myślę, że składając je ze sobą w pakiet i zeszlifowując jedną z nich jesteś w stanie uzyskać potrzebną finalną grubość zestawu podkładek.
-
napisał 19 kwi 2018, 14:25 ostatnio edytowany przez
Nie wiem czy można dawać dwie podkładki.
-
napisał 19 kwi 2018, 15:12 ostatnio edytowany przez ryszard
@spinerr
Wydaje mi się, że nie ma to znaczenia, aczkolwiek znawcą tego tematu regulacji nie jestem. Może montując fabrycznie przekładnię mieli dużą paletę podkładek o grubości stopniowanej co 0,05 mm więc nie musieli je zestawiać na żądany wymiar z kilku podstawowych podkładek. Może zorientuj się jak to jest faktycznie przez analogię do innych aut. Na Youtube można znaleźć filmy z demontażu/ montażu skrzyni biegów.
EDIT
Zajrzałem do książki Trzeciaka i mowa jest o jednej podkładce regulacyjnej dopieranej z zakresu grubości od 0,45 mm do 1,15 mm (dostępnych jest a właściwiej było 15 podkładek, których grubość stopniowana jest co 0,05 mm).