Czy som na sali elektrycy/elektronicy?
-
Co to za mały pier@#$%nik
Podłączony pomiedzy plusem a minusem kostki/podstawki przekaźnika.
To jakieś zabezpieczenie przeciw zmianie biegunowości?Edit:
Znalazłem...dioda przeciwprzepięciowa
Jak to ma być zamontowane?Strona z paskiem do plusa?
Obejdzie się bez tego czy nie? -
Co to za mały
pier@#$%nik
Podłączony pomiedzy
plusem a minusem kostki/podstawki przekaźnika.
To jakieś
zabezpieczenie przeciw zmianie biegunowości?
Edit:
Znalazłem...dioda
przeciwprzepięciowa
Jak to ma być
zamontowane?Strona z paskiem do plusa?
Obejdzie się bez
tego czy nie?IMO nie obejdzie się. Ta dioda jednak musi zabezpieczyć obwód
-
Jak to ma być
zamontowane?Strona z paskiem do plusa?Tak. Dioda ma dwie końcówki - anodę i katodę. Katodę oznaczamy paskiem na obudowie (nie dotyczy diod z ZSRR, tam oznaczenie jest odwrotne ). Dioda przewodzi tylko w jednym kierunku - od anody do katody. Tu diodę podłączamy zaporowo, a nie w kierunku przewodzenia, gdyż w momencie odłączenia cewki przekaźnika pojawia się tam spore napięcie o przeciwnej polaryzacji i chodzi właśnie o to, aby je zlikwidować, by nie ubiło nam cennej elektroniki sterującej tym przekaźnikiem. Jak źle podłączysz tą diodę to zewrzesz przekaźnik i spalisz bezpiecznik.
Obejdzie się bez
tego czy nie?To zależy czym sterujesz tym przekaźnikiem. Jeśli to do tych elektrycznych szyb gdzie sterowanie masz przyciskiem to możesz pominąć, ale właściwie czemu chcesz pomijać? Taka dioda kilkadziesiąt groszy kosztuje.
-
Tak. Dioda ma dwie
końcówki - anodę i katodę. Katodę oznaczamy paskiem na obudowie (nie dotyczy diod z
ZSRR, tam oznaczenie jest odwrotne ). Dioda przewodzi tylko w jednym kierunku -
od anody do katody. Tu diodę podłączamy zaporowo, a nie w kierunku przewodzenia,
gdyż w momencie odłączenia cewki przekaźnika pojawia się tam spore napięcie o
przeciwnej polaryzacji i chodzi właśnie o to, aby je zlikwidować, by nie ubiło nam
cennej elektroniki sterującej tym przekaźnikiem.Zaporowo tzn. anoda do "+" a katoda do "-"?
Jak źle podłączysz tą diodę to
zewrzesz przekaźnik i spalisz bezpiecznik.Dokonałem tego
To zależy czym
sterujesz tym przekaźnikiem. Jeśli to do tych elektrycznych szyb gdzie sterowanie
masz przyciskiem to możesz pominąć, ale właściwie czemu chcesz pomijać? Taka dioda
kilkadziesiąt groszy kosztuje.Do sterowania szyb i podgrzewania lusterek.
Ta dioda była zamontowana w podstawce/kostce przekaźnika,ale zanim zajarzyłem o co biega to spaliłem bezpiecznik i je wywaliłem stamtąd
Widocznie były odwrotnie zamontowane przewody w podstawce lub dioda była źle podłączona.Przekaźnik można było włożyć tylko w jednej pozycji do tej kostki.
Obstawiam mój błąd,ponieważ sugerowałem się tylko oznaczeniem na przekaźniku,a nie pomyślałem o tej diodzie w kostce.
Czyli kupić te diody?Są różne ich rodzaje czy wystarczy powiedziec dioda przeciwprzepięciowa w elektronicznym? -
Zaporowo tzn. anoda
do "+" a katoda do "-"?Tak to jest w kierunku przewodzenia. Zaporowo jest odwrotnie (katoda, ta końcówka z paskiem, do plusa).
Są różne ich rodzaje czy wystarczy powiedziec dioda przeciwprzepięciowa w
elektronicznym?Nie ma symbolu na obudowie? Obstawiam 1N4007 albo coś podobnego. Spotkajmy się jak będziesz w Rzeszowie to Ci dam, albo mogę wysłać listem.
-
Tak to jest w
kierunku przewodzenia. Zaporowo jest odwrotnie (katoda, ta końcówka z paskiem, do
plusa).Dzięki.
Nie pamiętam jak to było zamontowane w tej kostceNie ma symbolu na
obudowie? Obstawiam 1N4007 albo coś podobnego. Spotkajmy się jak będziesz w
Rzeszowie to Ci dam, albo mogę wysłać listem.Musiałbym poszukać lupy,aby odczytać symbol(to cudeńko ma wielkość główki zapałki )
Przy okazji spota -
Musiałbym poszukać
lupy,aby odczytać symbol(to cudeńko ma wielkość główki zapałki )To nie 1N4007, ta jest sporo większa. Odczytaj symbol, zobaczymy co to za cudo. Z mojego doświadczenia ważniejsze niż lupa jest dobre oświetlenie, np. halogen.
-
Som.
Nie piszem bo większość napisana.
Możesz kupić BY255 - powinna być ok.
Ale! Jeżeli te styki mają sterować silnikiem od szyb to możliwe, ze że nie da się tego podłączyć według zamysłu producenta podstawek.
W przypadku lusterek możesz sobie darować na 100%.
Jeśli chodzi o szyby to tak naprawdę też możesz olać, najwyżej trochę szybciej wypalą się styki przekaźników - przecież fabrycznie były same przełączniki, a do tego nie było diod zabezpieczających.Pokaż schemat, to powiem Ci czy masz diodę olać czy nie olać.
-
-
Dlaczego dioda podłączona równolegle do cewki przekaźnika, a nie do styków, ma wpływać na wypalanie się (lub nie) tychże styków?
-
Dlaczego dioda
podłączona równolegle do cewki przekaźnika, a nie do styków, ma wpływać na wypalanie
się (lub nie) tychże styków?Łojesu. A ja ciągle miałem przed oczami diodę przy silniku. Nieważne
W tym miejscu to jak dla mnie ta dioda potrzebna nie jest.
-
To jeszcze o jedną rzecz zapytam
Zapewne banał,ale to nie moja branża i się zbytnio nie znam.Mianowicie użyłem diody zielonej 12V do podświetlenia przycisków szyb.Rezystor 910 Ohm to za mało(mocno daje po oczach w nocy) , jaki powinienem dobrać,aby ją "ściemnić" -
Zależy jak bardzo chcesz ściemnić. Najprościej weź potencjometr, tak między 1 a 2 kOhm, połącz środkowe wyprowadzenie z którymkolwiek skrajnym i wstaw szeregowo po rezystorze i diodzie. Kręcąc suwakiem ustawisz sobie dokładnie pożądaną jasność diody. Potem możesz zmierzyć opór aby zastąpić całość rezystorem, albo zostawić tak jak jest.
-
Obejdzie się bez tego czy nie?
Przy załączeniu mechanicznym, np. przyciskiem ta dioda nie musi być.
Przy sterowaniu elektronicznym bezwzględnie musi być zastosowana, bo zapobiega "cofaniu" się wysokiego napięcia w kierunku elementu sterującego, np. tranzystora.