Amortyzatory przednie Tico



  • Witam
    Czy może ktoś wie czym różni się lewy przedni amortyzator o numerze katalogowym 41602A78B01-000 od lewego przedniego amortyzatora o numerze katalogowym 41602A78B02-000? Chodzi mi o oryginalne amortyzatory Daewoo Motor stosowane na pierwszy montaż a nie o liczne zamienniki.



  • Miejscem montażu giętkiego przewodu hamulcowego, poza tym są takie same.


  • Moderator

    Miejscem montażu
    giętkiego przewodu hamulcowego, poza tym są takie same.

    Dokładnie, jeden jest prawy a drugi lewy.



  • Zagłębiam się w temat gdyż muszę zakupić właściwy oryginalny Daewoo Motor amortyzator. Otóż mam zakupione z 2 różnych źródeł oryginalne Daewoo Motor kompletne kolumny McPersona (lewą i prawą). Prawa kolumna ma amortyzator z numerem na naklejce 41601A-78B01 i sprężynę oznakowaną dwoma żółtymi plamkami i jedną białą. Lewa kolumna ma nieczytelną naklejkę i sprężynę oznaczoną jedną plamką czerwoną i jedną plamką żółtą. Oczywiście po pierwsze muszę wymienić sprężynę w lewej kolumnie na sprężynę tej samej klasy twardości co w kolumnie prawej (zgodność kodu kolorów). Po drugie muszę wymienić amortyzator w lewej kolumnie ponieważ okazało się, że amortyzatory różnią się wysokością zamocowania (przyspawania) miseczki na której spoczywa sprężyna o 10 mm. Zrodziło się więc pytanie odnośnie różnic między odmianami lewego amortyzatora w korelacji z ich oznaczeniami. Amortyzator przedni lewy figuruję w ofertach sprzedaży pod numerami katalogowymi:

    • 41602A-78B01-000
    • 41602A-78B02-000
    • 41602A-78B10-000
      Tym razem chciałbym zakupić właściwy do pary lewy amortyzator ale nie jestem pewny który z powyższych wybrać (brak danych odnośnie różnic). Wydaje mi się w świetle porównania zakupionych kolumn, że mogą różnić się wysokością położenia dolnej miseczki wsparcia sprężyny, kształtem otworu w uchwycie na elastyczny przewód hamulcowy. Być może wybór zależy także od twardości sprężyny. Przeglądając zdjęcia ofert sprzedaży kolumn McPersona do Tico spotkałem się ze sprężynami oznaczonymi zestawem kolorowych plamek:
    • 2 żółte, 1 biała (ten zestaw kolorów mam na sprężynach przednich w swoim Tico z 2000 r i są to sprężyny wzmocnione gdyż takie wg katalogu części Daewoo-FSO były montowane w autach od 20.07.1995 r)
    • 2 niebieskie, 1 biała (być może były stosowane w samochodach produkowanych do 20.07.1995 r)
    • 1 czerwona, 1 żółta (być może były stosowane w samochodach produkowanych do 20.07.1995 r)
      Generalnie poruszona kwestia odmian amortyzatorów a w szczególności czym się konkretnie odróżniają oraz kodu oznakowania sprężyn kolorowymi plamkami jest mało rozeznany. Może ktoś ma wiedzę na ten temat i się nią podzieli.

  • Moderator

    Jesteś z Wawy to podjedź na Żerań do Autopartsu,
    na sklepie pracuje miła kobieta, nawet chciała mi dać za free katalog części ale okazało się że do Tico ma ostatnią sztukę Może w tym katalogu znajdziesz odpowiedź


  • Moderator

    Wg katalogu części lewa kolumna amortyzatora o oznaczeniu 41602A78B01-000 nie ma żadnych komentarzy, ta z końcówką B02 była stosowana do 98-09-29 i ma dopisek +8 mm, a ta z końcówką B10 była stosowana od 98-09-30 i też ma dopisek +8 mm. Części te nie są współzamienne. Prawa kolumna występowała w wersjach 41601A78B01-000 (do 98-09-29) i 41601A78B10-000 (niewspółzamienna, od 98-09-30). Sprężyny zawieszenia występowały pod trzema różnymi numerami katalogowymi, przy niektórych jest dopisek podwyższona twardość. W rezultacie kompletne kolumny zawieszenia (z amortyzatorem, sprężyną itd.) występują pod kilkunastoma numerami katalogowymi i różnią się tymi detalami. Podaj numery swoich kolumn jeśli je masz, podam co tym piszą w katalogu.



  • A te dłuższe amortyzatory (+ 8 mm)nie są przypadkiem takie same, jak do Matiza? Konstrukcyjnie były one identyczne, różniły się tylko długością - jeżeli dobrze pamiętam - mniej więcej o centymetr.

    Na IKM-ie padł nawet kiedyś pomysł obniżenia auta z przodu poprzez zastosowanie krótszych amortyzatorów od Tico (ale chyba nikt tego w życie nie wprowadził).


  • Moderator

    A te dłuższe
    amortyzatory (+ 8 mm)nie są przypadkiem takie same, jak do Matiza? Konstrukcyjnie
    były one identyczne, różniły się tylko długością - jeżeli dobrze pamiętam - mniej
    więcej o centymetr.

    To możliwe, chyba gdzieś mam amorki oryginalne od matiza. Sprężyny w Matizie są o 20mm dłuższe.
    Tico miało tez wersję van, w której też mogły być drobne różnice w zawieszeniu.



  • Dziękuję koledze drzonca za wstępne wyjaśnienie różnic wykonań przednich amortyzatorów do tico. Posiadam katalog papierowy części zamiennych Daewoo-FSO (wersja polska Daewoo Public motor co. wyd.12-1995, szara okładka z szarym rysunkiem tikacza i tytułem DAEWOO-FSO w czerwonej ramce). Figuruje w nim tylko jedna odmiana lewego przedniego amortyzatora "Strut assy-front suspension L" 41602A78B01-000 bez dodatkowych informacji w uwagach. Teraz jasne jest, że nie mam najnowszej wersji katalogu, nie są więc uwzględnione wprowadzane później zmiany i dlatego proszę o wszelkie informacje dotyczące
    amortyzatora przedniego prawego który mam w kolumnie. Oznaczenia odczytane z nalepki amortyzatora prawego:
    745801 (może oznaczenie własne producenta amortyzatora ?)
    under licence BOGE
    41601A-78B01 (numer katalogowy Daewoo bez końcówki "-000")
    4639 (może numer seryjny ?)
    7C24 (może oznaczenie twardości sprężyny ?)
    Ponieważ będę kupował lewy amortyzator do pary to proszę też o wszelkie informacje z katalogu dotyczące analogicznego lewego amortyzatora a także sprężyn. Co do wykonań lewej kolumny to ja w swoim katalogu znajduję jedynie dwie:

    • 416S2-78B00-000 (bez uwag)
    • 416S2-78B10-000 (z uwagą W/HEAVY DUTY SUSPENSION czyli ze ze sprężyną wzmocnioną montowaną od 20.07.1995 r)
      podobnie w moim katalogu figurują tylko dwa rodzaje sprężyn;
    • 41111A78B10-000 (bez uwag)
    • 41111A78B30-000 (z uwagą W/HEAVY DUTY SUSPENSION czyli ze ze sprężyną wzmocnioną montowaną od 20.07.1995 r)
      Odnośnie kolumn od Matiza i od Tico to nie są zamienne gdyż różnią się wysokością - potwierdzam kolumna od Matiza jest wyższa od kolumny od Tico o 20 mm. Na załączonym zdjęciu naniosłem wybrane wymiary kolumn przedstawiające różnicę miedzy kolumnami Tico i Matiza a także różnice między różnymi wykonaniami kolumn (amortyzatorów) Tico. Załączam także zdjęcie nalepki oryginalnego Daewoo Motor prawego amortyzatora - może się przydać tym którzy poszukują oryginału a nie wiedzą jak odróżnić oryginalny amortyzator Daewoo od oryginalnego chińskiego zamiennika.



  • Amortyzatory o podanych numerach różnią się właśnie wysokością - różnica 8mm. Jest o tym wzmianka w katalogu, pozycja nr 4:

    http://daewoo.prokee.hu/Tico/55.htm



  • @ miechomiecho
    Ściśle rzecz ujmując różnią się wysokością o 8 mm umieszczenia (przyspawania) miseczki na której spoczywa sprężyna. Same amortyzatory w różnych wykonaniach do Tico mają tą samą wysokość ok. 510 mm. Różnicę widać na zdjęciu:

    • lewy amortyzator kolumny A tico ma przyspawaną miseczkę w odległości 85 mm od górnego kołnierza uchwytu mocowania kolumny do zwrotnicy
    • prawy amortyzator kolumny B (41601A-78B01-000)tico ma przyspawaną miseczkę w odległości 77 mm od górnego kołnierza uchwytu mocowania kolumny do zwrotnicy.
      Piszę o tym bo z katalogu nie wynikało o jaki wymiar "+8 mm" chodziło a teraz w świetle pomiarów z natury się wyjaśniło.
      Dzięki za załączenie strony z nowszego katalogu dotyczącego kolumny McPersona.
      Po wstępnym zapoznaniu się z katalogiem zastanawiam się czy przypadkiem nie "wypuszczano" z fabryki także takiej wersji zawieszenia przedniego:
    • lewa kolumna z amortyzatorem z wyżej umieszczoną miseczką podparcia sprężyny (sprężyna bardziej wstępnie ściśnięta),
    • prawa kolumna z amortyzatorem z niżej położoną miseczką (sprężyna mniej wstępnie ściśnięta)
      Uzasadnienie ewentualnego dopuszczenia takiego wariantu zestawienia pary kolumn widzę w tym, że od strony kierowcy czyli lewa kolumna jest statystycznie częściej bardziej obciążona niż prawa (nie zawsze jeździmy z pasażerem) a większe wstępne napięcie lewej sprężyny miałoby kompensować postępujące z czasem niejednakowe trwałe odkształcenia "osiadanie" sprężyn (sprężyna prawa mimo mniejszego statystycznie obciążenia szybciej by osiadała bo była mniej wstępnie ściśnięta). Co o tym sądzicie?

  • Moderator

    Ja mam późniejsze wydanie katalogu papierowego. Nie znam daty wydania (gdzie to sprawdzić?), ale chyba z września/października 98 roku. Jest więcej odmian (i numerów katalogowych) niż u Ciebie, ale mniej niż w tym katalogu z linku. U mnie nie ma np. kolumny z numerem 416S1-78B22-000 i analogicznej prawej z końcówką B22. Różni się natomiast detalami, np. lewy amortyzator o numerze 41602A78B10-000 w moim katalogu ma dopisek +8 mm, a w katalogu online takiego dopisku brak.


Log in to reply