Wymiana cylinderka hamulca tylnego - kilka pytań



  • Witam
    Chciałem wymienić dzisiaj płyn hamulcowy, jednak wymiana legła w gruzach przez zaworek odpowietrzający tylny
    Przewody hamulcowe sztywne były zmieniane w serwise dwa lata temu i wtedy był zmieniany płyn.
    Śruba zawór ze względu na swoją starość od razu się obrobiła w kluczu oczkowym.
    Próbowałem jeszcze kluczem żabką ale ze względu na przeszkadzające nadkole skończyło się niczym. Za tydzień mam trasę wakacyjną 1500km więc zrezygnowałem by nie zostać bez hamulców.

    Ale wracając do rzeczy...
    Czeka mnie chyba wymiana cylinderka z powodu tego zaworka odpowietrzającego i mam kilka pytań bo chciałbym się dobrze przygotować tym bardziej, że będzie to moja pierwsza ingerencja w hamulce tylne.
    1. Da radę odkręcić przewód hamulcowy sztywny po 2 latach za pomocą specjalnego klucza oczkowego półotwartego?
    2. Jakiej firmy kupić w miarę dobry cylinderek? W IC jest jakiś "ABE" za 23zł, LPR za 32zł
    3. Da radę wymienić cylinderek bez ściągania szczęk? Znalazłem w archiwum, że wystarczyło niby ściągnąć sprężynę dolną i górną a potem odkręcić cylinderek i wyjąć go.
    4. W jaki sposób jest przykręcony cylinderek? Śruba z łbem jest wkręcana od zewnętrznej strony tarczy kotwicznej? Szczerze to nie widziałem żadnego łba śruby w okolicach zaworka odpowietrzającego, albo już ta śruba się skomponowała z rdzą i pozostanie cięcie...
    5. Ile jest śrub mocowania cylinderka? W Trzeciaku są dwie śruby, a wszystkie cylinderki jakie widzę w internecie mają gwint na jedną śrubę...


  • Użytkownik archiwalny

    1. Da radę odkręcić
    przewód hamulcowy sztywny po 2 latach za pomocą specjalnego klucza oczkowego
    półotwartego?

    Znając życie to się ukręci przewód,dlatego warto przy okazji kupić krótki sztywny przewód

    2. Jakiej firmy
    kupić w miarę dobry cylinderek? W IC jest jakiś "ABE" za 23zł, LPR za 32zł

    Brałem to co było w sklepie moto,w którym zaopatruje się od dawna
    Trzeba tylko dobrze popatrzeć,aby nie dali złej strony.

    3. Da radę wymienić
    cylinderek bez ściągania szczęk? Znalazłem w archiwum, że wystarczyło niby ściągnąć
    sprężynę dolną i górną a potem odkręcić cylinderek i wyjąć go.

    Nawet bez ściągania czegokolwiek pewnie by dało radę,ale warto ściągnąć/popuścić górną sprężynę co by ułatwiło wyjęcie cylinderka.

    4. W jaki sposób
    jest przykręcony cylinderek? Śruba z łbem jest wkręcana od zewnętrznej strony tarczy
    kotwicznej? Szczerze to nie widziałem żadnego łba śruby w okolicach zaworka
    odpowietrzającego, albo już ta śruba się skomponowała z rdzą i pozostanie cięcie...

    Cylinderek jest przykręcony na jednej śrubie,której łeb jest od stony zewnetrznej tarczy kotwicznej.

    5. Ile jest śrub
    mocowania cylinderka? W Trzeciaku są dwie śruby, a wszystkie cylinderki jakie widzę
    w internecie mają gwint na jedną śrubę...

    Na jedną śrubę


  • Użytkownik archiwalny

    1. Da radę odkręcić
    przewód hamulcowy sztywny po 2 latach za pomocą specjalnego klucza oczkowego
    półotwartego?

    Da radę, tylko zaopatrz się właśnie w taki klucz.

    2. Jakiej firmy
    kupić w miarę dobry cylinderek? W IC jest jakiś "ABE" za 23zł, LPR za 32zł

    Wystarczający będzie taki, który nie jest najtańszy.
    Coś pośredniego cenowo bierz, firm Ci niestety nie wymienię.

    3. Da radę wymienić
    cylinderek bez ściągania szczęk? Znalazłem w archiwum, że wystarczyło niby ściągnąć
    sprężynę dolną i górną a potem odkręcić cylinderek i wyjąć go.

    A nawet i tego nie trzeba robić.
    Wystarczy jak dwoma solidnymi kluczami płaskimi ściągniesz obie szczęki do siebie, tak aby był luz pomiędzy nimi a cylinderkiem.

    4. W jaki sposób
    jest przykręcony cylinderek? Śruba z łbem jest wkręcana od zewnętrznej strony tarczy
    kotwicznej? Szczerze to nie widziałem żadnego łba śruby w okolicach zaworka
    odpowietrzającego, albo już ta śruba się skomponowała z rdzą i pozostanie cięcie...
    5. Ile jest śrub
    mocowania cylinderka? W Trzeciaku są dwie śruby, a wszystkie cylinderki jakie widzę
    w internecie mają gwint na jedną śrubę...

    Slavo już wyjaśnił.

    Powodzenia! Prosta robota.



  • Da radę, tylko
    zaopatrz się właśnie w taki klucz.

    Właśnie myślałem by zainwestować w dokładnie taki klucz. Rozmiar klucza to 10?


  • Użytkownik archiwalny

    Tak jak chris mówi jest to specjalny klucz do takich działań i w obecnych czasach nie jest aż tak drogi. taki klucz stosują specjaliści w sprawach hydrauliki w Citroenach starszej i nowszej generacji, gdyż działania takie są codziennością. Sam kiedyś posiadałem Citroena Bx i zwykłym kluczykiem nawet najlepszej jakości nie dałem rady bo niszczył mi śrubę więc kiedyś kiedy taki klucz był baaaaaardzo drogi zaopatrzyłem się w klucz markowej firmy i delikatnie zrobiłem takie nacięcie aby przeszedł mi przewód i poszło bez żadnych problemów


  • Użytkownik archiwalny

    Hm od 8 do 11.
    Któryś z tych.


  • Użytkownik archiwalny

    Właśnie myślałem by
    zainwestować w dokładnie taki klucz. Rozmiar klucza to 10?

    Heh, ja niestety nie jestem w stanie już tego sprawdzić ale z tego co jeszcze pamiętam to 10 albo 11.

    Łatwo sprawdzisz wchodząc od tyłu auta (nawet nie musisz go podnosić czy ściągać koło) i przykładając zwykły płaski klucz. Zobaczysz wtedy, który będzie pasował i taki kup.

    Ja za swój dałem coś ok. 15zł (albo i więcej) ale nie żałuję.
    Można w niego walić młotkiem i nie pęknie oraz ma wieczystą gwarancję (znaczy się dopóki paragonu nie zgubisz )


  • Użytkownik archiwalny

    Tak jak chris mówi
    jest to specjalny klucz do takich działań i w obecnych czasach nie jest aż tak
    drogi. taki klucz stosują specjaliści w sprawach hydrauliki w Citroenach starszej i
    nowszej generacji, gdyż działania takie są codziennością. Sam kiedyś posiadałem
    Citroena Bx i zwykłym kluczykiem nawet najlepszej jakości nie dałem rady bo niszczył
    mi śrubę więc kiedyś kiedy taki klucz był baaaaaardzo drogi zaopatrzyłem się w klucz
    markowej firmy i delikatnie zrobiłem takie nacięcie aby przeszedł mi przewód i
    poszło bez żadnych problemów

    Tico jest na tyle prostym technologicznie autem, że największym problemem przy jego obsłudze jest brak odpowiednich oraz solidnych narzędzi.
    Sam się niejednokrotnie o tym przekonałem.

    Warto wydać 200-300zł na skrzynkę z porządnymi narzędziami, która zwróci nam się już po pierwszej albo drugiej naprawie (koszt wizyty na warsztacie) + forum Złośnik + książka p. Trzeciaka i prawie żadna naprawa nie sprawi nam problemu

    To tyle jeśli chodzi o OT.



  • Dzięki za podpowiedzi.
    Teraz już nie zdążę się za to zabrać z powodu wakacyjnego wyjazdu niebawem, ale na początku sierpnia po zaopatrzeniu już w wszystko, przystępuję do pracy i zdam relację;)



  • jesli plyn ma dwa lata to odpuscilbym sobie grzebanie w tym , pewnie za rok bedziesz wymienial bebny albo szczeki i wtedy sobie wymienisz cylinderek

    po drugie warto wyjac cylinderek z samochodu zakrecic w dobrym imadle i wtedy zadzialac z zabka

    ostatecznie mozna odpowietrzyc uklad popuszczajac mocowanie przewodu hamulcowego , bez kosztow

    pozdrawiam



  • po drugie warto
    wyjac cylinderek z samochodu zakrecic w dobrym imadle i wtedy zadzialac z zabka
    Właśnie o tym sposobie już myślałem

    Przyszedł mi jeszcze jeden pomysł by podpiłować zaworek i przytrzymać go w jakimś małym imadle i tak go ruszyć bez wymiany. A bębny i tak ściągnę dla sprawdzenia rantu;)

    A swoją drogą, ciekawe czy te zaworki są znormalizowane gwintem i czy zaworek z przodu podszedł by do tylnego (mam w domu jeden zacisk przedni z zaworkiem)
    Co do szczęk to były zmieniane 2 lata temu, a bębny mają niecałe 60tyś więc chyba jeszcze mają się dobrze

    Pobawię się z hamulcami po powrocie;)



  • tylni zaworek jest taki sam jak ten przedni, więc można je podmienić


  • Użytkownik archiwalny

    tylni zaworek jest
    taki sam jak ten przedni, więc można je podmienić

    Potwierdzam.


  • Użytkownik archiwalny

    A ja zaprzeczam! W moim Tico fabrycznie przednie zaworki (odpowietrzniki)nie miały nic wspólnego z tylnym: inna długość, inny gwint, inny sześciokąt Szukałem kiedyś samego zaworka tylnego po sklepach i nie znalazłem więc wymieniałem cały kompletny cylinderek.
    Nowy cylinderek (Delphi) miał jeszcze inną, trzecią już wersję zaworka
    A więc ostrożnie...


  • Użytkownik archiwalny

    A ja zaprzeczam! W
    moim Tico fabrycznie przednie zaworki (odpowietrzniki)nie miały nic wspólnego z
    tylnym: inna długość, inny gwint, inny sześciokąt Szukałem kiedyś samego zaworka
    tylnego po sklepach i nie znalazłem więc wymieniałem cały kompletny cylinderek.
    Nowy cylinderek
    (Delphi) miał jeszcze inną, trzecią już wersję zaworka
    A więc ostrożnie...

    A mój był ten sam rocznik co Twój i miał wszystkie trzy takie same.


Log in to reply