Co dziś dłubałem w Tico
-
Przede wszystkim gratuluję wzorowego stanu silnika i zakresu prac w celu jego utrzymania.
Wielkie dzięki za uznanie
Widzę, że też stale dbasz o swój samochód i mi się to naprawdę podobaMoże zamiast używać wody do czyszczenia silnika, warto użyć sprężonego powietrza? (o ile masz dostęp do sprężarki). Czyli czyszczenie i zaraz po tym użycie sprężonego powietrza (zanim środek odparuje).
Mam mały kompresorek, ale powiem szczerze, że po całym dniu spędzonym w garażu nie chciało mi się już dłużej siedzieć i jeszcze przedmuchiwać silnik.
Dzisiaj dokonałem jazdy próbnej i wszystko funkcjonuje poprawnie - tak, jak przed wszystkimi pracami -
Dzisiaj kolejny dzień w garażu.
Tym razem byłem krócej, bo w pewnym momencie nawąchałem się benzyny i rozbolała mnie głowa.Jak wspomniałem we wcześniejszym poście, dziś dokonałem jazdy testowej sprawdzającej poprawność wykonanych wcześniej prac.
Oczywiście wszystko sprawowało się OK, jednak podczas jazdy parę razy usłyszałem dziwne dźwięki z dźwigni zmiany biegów. Było to takie stukanie, jakie pojawia się przy drżeniu dźwigni. Samo przytrzymanie dźwigni niewiele dawało - ciągle dochodził denerwujący dźwięk. Trochę się wnerwiłem, bo przecież ledwo co naprawiałem mocowanie dźwigni wraz z tulejkami i sworzniem. Od wnętrza pojazdu zdemontowałem plastikową obudowę, ale tu wszystko wyglądało OK.
Nie pozostało nic innego, jak ponownie podnieść samochód na lewarku i wczołgać się pod Tico. Krótkie badanie całości mocowania od strony podwozia i od razu stwierdziłem usterkę. Niestety, był luz na sworzniu. Okazało się, że sprężysta podkładka zupełnie się spłaszczyła, przez co nakrętka nakręcana na sworzeń miała luz.
Nie bawiłem się w wymianę podkładki, tylko zastosowałem nakrętkę zaopatrzoną w plastikowy pierścień uniemożliwiający jej samoistne odkręcenie się.
Na fotce widoczna jest ta nakrętka. Jeżeli ktoś ma problem dziwnych dźwięków dochodzących z dźwigni zmiany biegów, który nie ustępuje nawet po przytrzymaniu dźwigni ręką, niech zainteresuje się tą nakrętką.Jak już miałem podniesiony samochód postanowiłem sprawdzić, co może być przyczyną, że po całonocnym pobycie Tico w garażu czuć zapach benzyny. Już kilka razy oglądałem okolice baku, ale tam wszystko było OK. Dodatkowo nigdy na podłodze nie było żadnych kropli, czy plam po benzynie. Początkowo sądziłem, że winne są wycieki spod uszczelki pokrywy zaworów i one dają taki zapach.
Po wczorajszych pracach zakończonych myciem silnika dziś znów po nocy dało się wyczuć zapach paliwa.
Tak więc postanowiłem szukać winowajcę.
Zdemontowałem osłony przewodów paliwowych i od razu zauważyłem źródło problemów.
Niestety, rurka paliwowa obiegu powrotnego z gaźnika tuż przy samym połączeniu z wężem gumowym (nieopodal filtra paliwa) na tyle skorodowała, że pojawiły się podsiąki benzyny.
Dziś nic z tym nie mogłem zrobić, bo wszystkie sklepy są zamknięte, jednak jutro planuję to naprawić. Dokonałem kontroli obu rur paliwowych i wyszło na to, że są jeszcze zdrowe. Dlatego planuję uciąć rurki (od razu obie) na wysokości słupka środkowego i od tego miejsca zastosować węże paliwowe w kierunku filtra i baku paliwa.
Na fotce widok po zdemontowaniu osłony przewodów paliwowych.Jak pisałem, w pewnym momencie nawąchałem się tyle benzyny, że z powodu bólu głowy dałem spokój z dalszymi pracami.
W planach mam jeszcze demontaż obu kolumn przedniego zawieszenie i ich kontrolę oraz wymianę tłoka hamulcowego wraz z uszczelką przedniego koła. Na deser zostawiam montaż elektrycznych szyb
-
Wielkie dzięki za
uznanie
Widzę, że też stale
dbasz o swój samochód i mi się to naprawdę podobaNiestety silnik mam już w złym stanie (bierze olej), ponadto od bardzo dawna zalany jest olejem mineralnym (błąd moim zdaniem popełniony został przez jednego z wielu mechaników, który serwisował kiedyś tikacza po upływie gwarancji), mimo, że śmiało można było jeździć na oleju syntetycznym lub chociaż półsyntetycznym. Ja auto "odziedziczyłem" po rodzicach, którzy ze względu na brak czasu niezbyt dopilnowali stanu technicznego. Naprawiłem już wiele, ale niektóre rzeczy są nieodwracalne. Szykuję się do wymiany silnika na inny, przy "nowym" używanym silniku zamierzam wymienić wszelkie uszczelniacze, olej oczywiście syntetyk lub półsyntetyk. O ile blachy pozwolą, tico powinno jeszcze posłużyć.
Mam mały
kompresorek, ale powiem szczerze, że po całym dniu spędzonym w garażu nie chciało mi
się już dłużej siedzieć i jeszcze przedmuchiwać silnik.
Dzisiaj dokonałem
jazdy próbnej i wszystko funkcjonuje poprawnie - tak, jak przed wszystkimi pracamiDo czyszczenia silnika można wrócić, ja to robiłem właśnie przy użyciu kompresora - benzyna ekstrakcyjna pod ciśnieniem dobrze myje, a do spłukiwania sprężone powietrze.
-
Na fotce widok po
zdemontowaniu osłony przewodów paliwowych.
Jak pisałem, w
pewnym momencie nawąchałem się tyle benzyny, że z powodu bólu głowy dałem spokój z
dalszymi pracami.Czyli przewody paliwowe do wymiany - zasilający i powrotny. Najlepiej razem wymienić i nie wracać do tematu przez parę dobrych lat Ja niedawno przerabiałem ten temat, z tym, że przewód zasilający miałem gumowy (już kiedyś mechanik wymieniał), skorodował mi natomiast powrotny. Wymieniłem oba na metalowe - koszt niewielki. Ponadto przy okazji uświadomiłem sobie, że powinny być osłony przewodów paliwowych, których to ja nie miałem od wielu lat (odkąd przejąłem tikacza nawet nie wiedziałem, że powinny być). Zamówiłem owe osłony (też groszowa sprawa) i zamontowałem, bo przecież mechanikowi nie chciało się pewnie ich montować przy wymianie przewodu. Jak widać, niektórzy mechanicy tylko partaczą robotę, w końcu nie robią swojego auta
-
zamontowałem elektryczne szyby w swoim Tico. Sprawują się świetnie i wygoda też miła...
-
A ja dzisiaj wyczyściłem i pomalowałem pozostałe 2 felgi. Ledwo zdążyłem przed burzą
-
Dzisiaj kolejny dzień spędzony przy Tico.
Miałem zamiar wymienić oba metalowe przewody paliwowe idące od strony podwozia aż do komory silnika.
Początkowo chciałem jedynie wstawić dwa węże gumowe długości ok. 50cm zostawiając jeszcze "zdrowe" rurki.
Pojechałem do sklepu motoryzacyjnego i kupiłem po dwa przewody gumowe (grubościenne) przeznaczone do benzyny (foto1 i foto2).
Nie były specjalnie tanie, bo zapłaciłem 31zł za węże długości 2m i przekroju 4 i 6mm.
Pojechałem do garażu i w pewnym momencie postanowiłem jednak, że wymienię całe metalowe rurki paliwowe. Właściwie udało mi się je rozłączyć, jednak nie mając kanału poległem - nie dało ich się wyjąć od strony silnika. Wiedziałem, że skoro nie udaje mi się wyjąć starych, to tym bardziej będę miał problemy z zamontowaniem nowych rurek.Nie pozostało nic innego, tylko wytypować miejsce, w którym nastąpi "przejście" z rurek metalowych na węże gumowe. Zamiar był też taki, aby ponownie założyć osłony metalowe przewodów paliwowych (2szt.). Nie było to proste zadanie, bo węże są grubościenne i praktycznie nie dało rady przykręcić osłon. Trochę jednak kombinowania i dało radę.
Małą szlifierką kątową odciąłem obie rurki i wymontowałem z samochodu. Widok obu rurek od strony baku widać na foto3. Widać też, że skorodowany był tylko fragment obu rurek, dalsza część była już zdrowa.
Postanowiłem jednak odciąć możliwie największy fragment metalowych przewodów paliwowych i zastąpić je wężami gumowymi, które są naprawdę solidne.
Jako miejsce łączenia wybrałem punkt wyjścia rurek od strony silnika, tuż za miejscem mocowania do podwozia (foto4). Na zdjęciu wydaje się, że rurki są skorodowane, jednak to tylko złudzenie, bo rurki były pokryte nalotem, a kolor zmieniły od pryskania w okolicach mocowania płynem WD-40.
Postanowiłem, że będzie jeden długi fragment węża gumowego od samego filtra aż do powyższego miejsca łączenia (fragment w kierunku do silnika). Dla odmiany przewód powrotny miał się łączyć z oryginalnym wężykiem gumowym wychodzącym z baku. W tym celu trzeba było zrobić złączkę łączącą nowy przewód gumowy z tym idącym z baku.
W tym celu odciąłem końcówkę dotychczasowego metalowego przewodu paliwowego, który miał służyć jako złączkę dwóch przewodów gumowych (foto5).
Na zdjęciu 6 widać już włożoną do połowy w nowy przewód gumowy tą złączkę (widać też wężyk gumowy idący z baku, który jest zaślepiony nitem).
Na kolejnym zdjęciu 7 widać już połączone oba przewody tuż przed ostatecznym ułożeniem w okolicach baku.
Jak pisałem wcześniej, zależało mi na pozostawieniu osłon przewodów paliwowych na całej długości podwozia - cel został osiągnięty (foto8).
Na ostatnim zdjęciu 9 widać już finalny efekt pracy - jeden wąż z baku podłączony jest bezpośrednio do filtra, drugi łączy się z nowym przewodem gumowym. Natomiast z wyjścia filtra jest już przyłączony nowy wąż gumowy, który idzie aż do miejsca łączenia pokazanym wcześniej.Całość wykonałem bez dostępu do kanału i podnośnika. Niestety, praca tylko z lewarkiem nie jest komfortowa.
Całość zajęła mi naprawdę sporo czasu, ale to głównie dlatego, że początkowo chciałem w całości wymienić metalowe przewody paliwowe, a gdy to było bezskuteczne dopiero zacząłem myśleć o zastosowaniu kupionych węży gumowych. Dodatkowo musiałem zmodyfikować plastikowe uchwyty dotychczasowych przewodów metalowych, bo te gumowe miały zdecydowanie większą średnicę. Takich niuansów było naprawdę sporo, a czas leciał szybko.W konsekwencji, ok. godz. 19:30 wszystko uprzątnąłem i odbyłem jazdę testową - sukces, samochód jeździ i nie gubi paliwa
-
Ha, dobra robota, chociaż ja zdecydowałbym się jednak na wymianę metalowych rurek.
Czym masz zamalowany bak? -
Dobra robota, ale czy naprawdę nie masz jakiegoś sąsiada, znajomego lub kogoś z rodziny, kto nie użyczyłby Ci kanału?
-
Dobra robota, ale
czy naprawdę nie masz jakiegoś sąsiada, znajomego lub kogoś z rodziny, kto nie
użyczyłby Ci kanału?Może coś pomoże
LINK -
Ha, dobra robota, chociaż ja zdecydowałbym się jednak na wymianę metalowych rurek.
Też to postanowiłem zrobić.
Nawet wymontowałem akumulator z jego podstawką w komorze silnika, aby dostać się do mocowań przewodów hamulcowych. Rozłączyłem przewody gumowe do pompy paliwa i powrotny z gaźnika. Rurki były już kompletnie swobodne po rozłączeniu ich również od strony podwozia. Już miałem jechać do sklepu i kupić nowe metalowe przewody do Tico, ale jednak postanowiłem wcześniej wyjąć te istniejące - niestety, nie mając kanału nie byłem w stanie tego zrobić. Obawiałem się, że po kupnie nowych problem będzie jeszcze większy, bo ze starymi nie musiałem być ostrożny, a tu by było ryzyko zagięcia, czy uszkodzenia nowych rurek. Dlatego też niezbyt zadowolony, ale postanowiłem zrobić część przewodów w postaci węży gumowych.Czym masz zamalowany bak?
To jest oryginalny lakier z Fiata 125P (FSO 1500 ME)
Na początku lat 90-tych mieliśmy taki samochód i po przerysowaniu błotnika postanowiliśmy dorobić w puszcze trochę tej farby w kolorze nadwozia. Samochód już dawno sprzedany, a farba została. Kilka lat temu dostałem prawie nowy oryginalny bak z Tico przeznaczonego na złom. Bak ten umyłem z zewnątrz, zastosowałem farbę podkładową i na to wspomnianą farbę z FSO. Mija już kilka ładnych lat, a farba się trzyma idealnie, a bak wygląda, jakby był świeżo wymieniony. Na przeglądach rejestracyjnych diagności zawsze mówią - "widzę, że bak był niedawno wymieniany" -
Rzeczywiście, widok zbiornika każe zdjąć czapkę...
-
Dobra robota, ale czy naprawdę nie masz jakiegoś sąsiada, znajomego lub kogoś z rodziny, kto nie użyczyłby Ci kanału?
Niestety nie mam dojścia
Kiedyś miałem dostęp do jednego kanału najazdowego, niezbyt wysokiego, gdzie poruszało się prawie na kolanach, ale zawsze dało radę coś zrobić od strony podwozia.
Ten kanał został niestety zlikwidowany.
Kolejny bardzo fajny kanał (wysoki najazdowy) był kawałek drogi ode mnie, ale i tak czasami z niego korzystałem - dla ludzi ze Szczecina - z tyłu myjni na ul. Leszczynowej.
Niestety, przez pewien czas założona była tam kłódka, a niedawno jak byłem, to okazało się, że cała konstrukcja została rozebrana. Oczywiście w tym miejscu nic nie ma, ale komuś widocznie ten kanał najazdowy przeszkadzałNiestety, nikt ze znajomych nie ma kanału, a ja też obawiam się pojechać gdzieś dalej, bo czasami podczas prac wychodzi, że trzeba zastosować jakieś narzędzie, śruby itp. którego akurat nie mam przy sobie
Pozostaje mi więc męczyć się z lewarkiem w ciasnym garażu, gdzie na szczęście mam prąd i wszystkie moje narzędzia.
-
Może coś pomoże
Dzięki za link, niestety niewiele to dało
-
Sharky mogę cię pocieszyć że ja też nie mam kanału w swoim garażu i wszelkie naprawy robię na leżąco. Wszak że nie robię ich za często ale jak już muszę to kładę się pod auto.
-
Sharky mogę cię pocieszyć że ja też nie mam kanału w swoim garażu i wszelkie naprawy robię na leżąco. Wszak że nie robię ich za często ale jak już muszę to kładę się pod auto.
Na szczęście prac od strony podwozia jest naprawdę mało, jednak czasami warto by tam było spojrzeć dla samej kontroli.
Mam w planach wyjąć rozrusznik i go przekonserwować, jednak nie mam zielonego pojęcia, jak to zrobić bez kanału -
Nigrin - preparat do konserwacji czarnych zderzaków - kupiłem go kiedyś w realu za ok 16zł.
Ja Nigrinem obleciałem w tamtym roku Iveco całe... Niesamowicie wydajny środek - malutkie opakowanie wystarczyło na całe Daily (średniak tzw. - tam są szerokie plastikowe listwy wokół auta, pokaźny przedni zderzak i czarne kołpaki na przednich kołach + ogromne lusterka), Mastera (zderzaki, listwy i lusterka) i jeszcze zostało
Faktem jest, że najrozsądniej jest (szczególnie przy takiej "masówce") okleić lakier wokół elementów, na które się środek nanosi i nakładać go w rękawiczkach gumowych, bo w przeciwnym razie więcej czasu zejdzie na czyszczenie, niż na nakładanie go.
-
Środków w sprayu nie polecam - stosuje się szybciej i wygodniej, ale efekt kiepski i krótkotrwały.
Jedyny sensowny środek w spraju to pianka z Lidla - wszystkie pozostałe są dosłownie na chwilę - a tej pianki wystarczy użyć 2-3 razy w roku (ja zawsze używam przed zimą i zaraz po zimie oraz w połowie sezonu letniego).
-
Dzisiaj przyszedł czas na wymianę przewodów nagrzewnicy. Kupiłem oryginał za 12 i 19zł. Stare przewody były kupowane na metry i już ciekły w kabinie (mam nadzieję, że to nie nagrzewnica). Stare przewody tak wyglądały:
-
Zgadza się, wiem o czym piszecie.
Te kryształki występowały na samym końcu rury, jednak pod wężem był osad przypominający kamień kotłowy.
Naprawdę ciężko się go usuwało, tzn. początkowo zdzierałem końcówką wkrętaka płaskiego, później pilnikiem, a na końcu papierem ściernym 180. Dodatkowo powstały głębokie wżery w króćcu przypominające zaawansowaną korozję.Ponieważ miałem już sporo części wymontowanych, w tym alternator i rozrusznik, w dniu dzisiejszym postanowiłem wziąć się za likwidację drobnej nieszczelności w układzie chłodzenia.
Wcześniej wspominałem o problemach z "nalotem kotłowym" na króćcu termostatu, jednak nie potrafiłem tego dobrze opisać.
W dniu dzisiejszym wymontowałem taki trójnik, do którego dochodzi wąż "dolny chłodnicy", rurka gumowa z nagrzewnicy i wąż gumowy o mniejszej średnicy idący do gaźnika.
Trójnik ten znajduje się w tylnej części silnika obok czujnika ciśnienia oleju.Jak pisałem w poprzednim temacie, zdziwiło mnie to, że osad był tylko na częściach metalowych w miejscu nasadzenia węża gumowego, gdy inne elementy były jak najbardziej czyste.
Teraz było podobnie.Zdjęcie 1 - widać, że nawet na króćcu z gaźnika, na który od nowości był założony wężyk gumowy pojawił się nalot.
Zdjęcie 2 - jak pisałem, pozostałe elementy korpusu silnika nie miały takiej przypadłości. Tu akurat widać miejsce, skąd wymontowałem opisywany wyżej "trójnik".
Zdjęcie 3 przedstawia ten trójnik (nie wiem, jak się fachowo nazywa). Króciec o większej średnicy jest połączony z wężem gumowym prowadzącym do "dołu" chłodnicy. Króciec o mniejszej średnicy łączy się z nagrzewnicą, natomiast widoczny czarny wężyk łączy się z gaźnikiem w miejscu pokazanym na fotce 1.
Już na tym zdjęciu widoczne są naloty - identyczny powstał pod wężem nałożonym na obudowę termostatu.Zdjęcie 4 - jak pisałem w poprzednim temacie, nalot ten jest stosunkowo duży i ma nieregularną powierzchnię. Mi on przypominał kamień kotłowy. Na tym zdjęciu jest zbliżenie na króciec do nagrzewnicy.
Zdjęcie 5 - tu widać cały "trójnik". Mimo, że tego nie widać, nalot na obu króćcach jest w miarę tej samej grubości.
Zdjęcie 6 - widok długotrwałego czyszczenia. Jak również wcześniej pisałem, na elementach aluminiowych pozostały dość głębokie wżery podobne do zaawansowanej korozji. Ten efekt widoczny jest również na tym zdjęciu.
Zdjęcie 7 - spojrzenie pod innym kątem tuż przed czyszczeniem drugiego króćca. Tu dobrze widać wżery oraz grubość nalotu.
Zdjęcie 8 - fotka przedstawia dokładne oczyszczenie i wyrównanie podstawy, która mocowana jest śrubami do korpusu silnika. Podobne czyszczenie czeka mnie właśnie w korpusie silnika. Nie widziałem tam żadnej uszczelki, ale ja planuję zastosować cienką warstwę silikonu wysokotemperaturowego. Nie chcę po prostu już nigdy do tej pracy wracać.
Na zdjęciu tym widać również wnętrze "trójnika" - było one czyste bez żadnych osadów, jedynie delikatny nalot, który można zetrzeć szmatką bez żadnego wysiłku.
Tym bardziej mnie dziwi, dlaczego osady widoczne na zaprezentowanych zdjęciach powstały w takiej ilości i to jedynie na króćcach w miejscach, gdzie były założone węże gumowe zaciśnięte mocno opaskami.Zdjęcie 9 - to już koniec prac nad tym elementem. Widać, że wżerów praktycznie już nie ma, bo całość oczyściłem krążkiem drucianym założonym na wiertarkę i na zakończenie jeszcze wyszlifowane papierem ściernym. Ideału może nie osiągnąłem, ale sądzę, że będzie już naprawdę dobry kontakt elementów metalowych z wężami gumowymi.
Na jutro planuję wszystko złożyć, zalać nowy płyn chłodzący i wstawić rozrusznik.PS.
Przed chwilą sprawdziłem, ten mój "trójnik" w książce Trzeciaka opisany jest jako "króciec dolotowy przy kadłubie"