Wymiana termostatu - Manual by Slavo


  • Użytkownik archiwalny

    Witam
    W dniu dzisiejszym zabrałem się z wymianę termostatu(po 13 latach)

    Potrzeba wymiany termostatu wynikała bardzo wolnym nagrzewaniem się silnika.
    Górny wąż chłodnicy nagrzewał się równocześnie z nagrzewaniem się silnika co wskazywało na termostat otwarty cały czas.
    Do naprawy potrzebujemy:
    -klucz płasko-oczkowy 8
    -klucz płasko-oczkowy 10
    -śrubokręt krzyżakowy
    -klucz rurkowy 10
    -nóż
    -pojemnik na spuszczony z układu płyn
    -płyn do chłodnic
    -szmatka do wycierania
    -termostat Vernet



    Zastanawiam się po co jest ta szarawa uszczelka?
    Jeśli mamy wszystko,możemy zaczynać grzebanio-dłubanie.
    Przystępujemy od odkręcenia klem od akumulatora.Dalej opaskę trzymającą aku i wyjmujemy sam akumulator.Po wyjęciu aku mamy trochę więcej miejsca.

    Ściągamy teraz wężyk dochodzący do regulatora podciśnieniowego i wężyk dochodzący do pompy paliwowej.

    Następnie odkręcamy górną opaskę zaciskową na górnym wężu przy chłodnicy.Poleje się troszkę.Węża kierujemy w dół i wylewamy resztki płynu.Następnie odkręcamy opaskę zaciskową na tym wężu przy termostacie.Wyjmujemy wąż na którym odkręciliśmy obydwie opaski.

    Kolejnym krokiem jest wypięcie przewodu od wyłącznika termicznego.

    Teraz kluczem oczkowym lub rurkowym (10) odkręcamy obudowę termostatu.Po odkręceniu ukazuje nam się taki widok.

    Wyciągamy stary termostat z obudowy i oczyszczamy powierzchnie z zanieczyszczeń.

    [img]http://zlosniki.pl/ubbthreads.php?ubb=download&Number=59095&filename=9.jpg[/img]
    Po oczyszczeniu obudowy termostatu przystępujemy do montażu nowego.Zaczynamy od założenia uszczelki gumowej na termostat.Po założeniu wkładamy termostat do obudowy(strona ze sprężyną kierunek do silnika)oraz odpowietrznikiem do góry.
    [img]http://zlosniki.pl/ubbthreads.php?ubb=download&Number=59098&filename=12.jpg[/img]
    Pod obudowę termostatu dajemy uszczelkę z zestawu.Kolejnym krokiem jest przykręcenie termostatu.Robimy to dość mocno,ale bez przesady by nie pozrywać gwintów.Potem podłączamy przewód od wyłącznika termicznego i przewód od chłodnicy(dokręcamy opaski).Zakładamy wężyk paliwowy i regulatora podciśnieniowego.Wkładamy aku i przykręcamy klemy.Zalewamy chłodnicę płynem chłodniczym.Wycieramy skrzynię z pozostałości płynu chłodniczego.Odpalamy silnik i czekamy aż się nagrzeje i włączy wentylator.W międzyczasie dolewamy płyn do chłodnicy.Jeśli nie ma żadnych wycieków w okolicach obudowy termostatu można uznać że wszystko zrobiliśmy poprawnie.W przeciwnym wypadku trzeba jeszcze raz sprawdzić skąd są wycieki.Przez kilka następnych dni warto spojrzeć na poziom płynu w układzie(chłodnica i zbiornik wyrównawczy).
    Mój sposób z częściowym spuszczeniem płynu chłodniczego sprawdził się i z uwagi że płyn niedawno był zmieniany nie widziałem sensu spuszczania całkiem płynu.Dolałem może z 1 do 1,5 litra płynu.
    Teraz tylko testy czy auto się dobrze nagrzewa.


  • Użytkownik archiwalny

    Ładny manual. Na pewno się przyda wielu osobom.


  • Użytkownik archiwalny

    Gratuluję bardzo dobrze zrobionego manualu

    Ps. popraw dwa ostatnie zdjęcia bo widać tylko linki.

    Ps.2 może ta szara uszczelka pasuje do jakiegoś innego auta?

    Ten termostat jest dedykowany do Tico, czy też do innych marek?


  • Użytkownik archiwalny

    Czyli jak prawidłowo powinny się nagrzewać węże? Po otwarciu termostatu górny wąż powinien się robić powoli gorący a dolny powinien być lekko ciepły nawet wtedy jak górny będzie gorący? A na zamkniętym termostacie górny i dolny jest zimny, a górny nie powinien od razu robić się ciepły tylko dopiero jak silnik osiągnie swoją temp?


  • Użytkownik archiwalny

    Gratuluję bardzo
    dobrze zrobionego manualu

    Ps. popraw dwa
    ostatnie zdjęcia bo widać tylko linki.

    To wina tego że w jednym poście może być tylko wyświetlanych 10 zdjęć
    Leo proponuję zwiększyć ten limit do 15

    Ps.2 może ta szara
    uszczelka pasuje do jakiegoś innego auta?

    Być może

    Ten termostat jest
    dedykowany do Tico, czy też do innych marek?

    Do bardzo wielu

    Leo jeśli możesz to podwieś w Poradach\Linkowni


  • Użytkownik archiwalny

    Czyli jak
    prawidłowo powinny się nagrzewać węże? Po otwarciu termostatu górny wąż powinien się
    robić powoli gorący a dolny powinien być lekko ciepły nawet wtedy jak górny będzie
    gorący? A na zamkniętym termostacie górny i dolny jest zimny, a górny nie powinien
    od razu robić się ciepły tylko dopiero jak silnik osiągnie swoją temp?

    Dokładnie

    Jazda testowa mówi sama za siebie że w końcu mam sprawny termostat.
    Mam nadzieję że Vernet się sprawdzi i posłuży długo


  • Użytkownik archiwalny

    Świetny manual, dzięki! Lecę kupić, bo u mnie od 10 lat niewymieniany


  • Użytkownik archiwalny

    Bardzo piękny manualik.
    Gratulacje,muszę w jednym z moich sprawdzić bo cosik mi się wydaje , że gorzej grzeje jak drugi.
    Jeszcze raz wielkie gratki.



  • Dobra instrukcja - gratuluję


  • Użytkownik archiwalny

    Ja przy wymianie swojego odkręcałam tylko obudowę termostatu i obyło się bez wyciągania aku i ściągania jakichkolwiek przewodów. Instrukcja dobra i zdjęcia na pewno się to komuś przyda. I fakt ubywa wtedy z 1-1,5 l płynu.


  • Użytkownik archiwalny

    Witam

    Walczę z termostatem w Tico od kilku miesięcy, wymieniłem 3 termostaty Verneta 88stopni i górny wąż nadal szybko się nagrzewa (po kilku minutach od uruchomienia zimnego silnika - temp. zewnętrza ok 3 stopni). Wymieniłem nawet uszczelkę termostatu na nową oryginalną (nr kat. 17675A78B11-000). Czy jest to możliwe aby termostat podczas skręcania obudowy do bloku silnika wpadł/poluzował się w stronę silnika i nie trzyma się dokładnie obudowy? Wtedy nie ma szczelności w obiegu wewn/zewn.? Chyba że coś robie nie tak...


  • Admin

    Ja rok temu miałem podobnie po wymianie termostatu na Verneta 82 st. Nie wiem, może trafiłem na jakiś felerny...
    Udało mi się niedawno kupić oryginalny za kilkanaście zł. Założyłem i jest OK.



  • Też raz wymieniłem na verneta 88, i od razu coś było nie tak, założyłem fabryczny tico drugi i spokój.


  • Użytkownik archiwalny

    Sprawność termostatu można sprawdzić poprzez "gotowanie" go w starym garnku z wodą. Jeżeli woda będzie zbliżała się do temperatury ~80-90*C (zależne od wersji termostatu), to termostat powinien się otworzyć, natomiast poniżej tej temperatury powinien być szczelnie zamknięty, jeżeli tak jest to wszystko jest ok.

    W swoim obcenym jak i poprzednim Tico zaraz po zakupie miałem problem z puszczaniem wody na chłodnicę, nawet wymiana termostatu na nowy oryginalny z uszczelką nie przyniosła żadnej poprawy, wręcz pogorszyła jeszcze sytuację.
    Co najlepsze, stare (nowe z resztą też) termostaty nie były zepsute, a główną przyczyną tej sytuacji było słabe uszczelnienie.

    Osobiście w obydwu przypadkach udało mi się rozwiązać ten problem stosując poniższy patent, dlatego postanowiłem go opisać na forum.

    Oryginalną uszczelkę termostatu należy delikatnie wyciąć wokół odpowietrznika, ponieważ po porządnym dociśnięciu do obudowy uszczelka się rozpłaszczy i na 90% zablokuje odpowietrznik w pozycji otwartej. Do obudowy termostatu włożyłem natomiast cienki oring o średnicy 47mm, dzięki niemu termostat wraz z oryginalną uszczelką wysunie się minimalnie z obudowy i po przykręceniu go do bloku silnika wszystko prawidłowo się uszczelni.
    W takim przypadku nie jest już wymagana kryngielitowa uszczelka między obudową termostatu a blokiem silnika.
    Po zastosowaniu tego patentu wąż zasilający chłodnicę jest zimny aż do momentu osiągnięcia temperatury 82*C Wcześniej, na tym samym termostacie z fabrycznym uszczelnieniem wąż chłodnicy nagrzewał się równocześnie z małym obiegiem.


  • Admin

    To może być strzał w dziesiątkę.
    Ja, zmieniając termostat, zwróciłem kiedyś uwagę na zbyt szeroką uszczelkę przy zaworku odpowietrzającym, więc delikatnie ją w tym miejscu podciąłem - tak, jak Ty. Jednak na niewiele się to zdało.
    Być może u Ciebie pomógł ten o-ring. Nie wiesz, od czego on pochodzi (w takim rozmiarze)?

    Ciekawe, jak się będzie sprawa miała z trwałością takiego uszczelnienia. Jeśli nie zapomnisz, napisz za kilka miesięcy, czy po wielokrotnym rozgrzaniu i schłodzeniu silnika nie pojawiają się tam ślady ucieczki płynu.


  • Użytkownik archiwalny

    Być może u Ciebie
    pomógł ten o-ring. Nie wiesz, od czego on pochodzi (w takim rozmiarze)?

    Myślę, że na pewno w moim przypadku pomógł właśnie ten oring, gdyż bez niego termostat nawet z nową uszczelką chował się zbyt bardzo w obudowie, przez co raczej nie był odpowiednio dociśnięty.
    Oring udało się dokupić w jednym z Włocławskich sklepów zajmującym się sprzedażą simmeringów i oringów. Jako wzór średnicy posłużyła stara uszczelka termostatu.

    Ciekawe, jak się
    będzie sprawa miała z trwałością takiego uszczelnienia. Jeśli nie zapomnisz, napisz
    za kilka miesięcy, czy po wielokrotnym rozgrzaniu i schłodzeniu silnika nie
    pojawiają się tam ślady ucieczki płynu.

    Oczywiście postaram się napisać za jakiś czas czy wszystko jest ok


  • Admin

    Jako wzór średnicy posłużyła stara uszczelka termostatu.

    A jaka jest grubość tego o-ringu?

    Oczywiście postaram
    się napisać za jakiś czas czy wszystko jest ok

    Super.


  • Użytkownik archiwalny

    A jaka jest grubość
    tego o-ringu?

    Grubość oringu to takie naciągne 2mm (1,95mm dokładnie).

    Jak narazie nie zauważyłem żadnych niepokojących wycieków spod obudowy termostatu, jednak przez ten czas zrobiłem Tico dopiero jakieś 300-400km


Log in to reply