Awaria układu chłodzenia
-
Dziś z rana okazało się, że mam rozładowany akumulator (w czoraj jak wysiadałem z auta po trasie słyszałem pracujący wentylator chłodnicy, musiał bardzo długo pracować skoro rozładował akumulator). Naładowałem wiec akumulator i ruszyłem w trasę. Jednak obroty silnika na ssaniu były dużo wyższe niż zawsze i nie spadały. Zaniepokojony tą sytuacją zatrzymałem sie na najblizszym przystanku. Zauwazyłem, że zbiornik płynu chłodniczego jest pusty i jako, że przejechałem tylko kilometr postanowiłem zawrócić. W drodze powrotnej silnik zaczął gasnąć ale jakoś z przerwami dojechałem. Na miejscu po ogledzinach wszystko się wyjaśniło. Brak płynu chłodniczego w układzie powodował wysokie obroty silnika (nie wyłaczające się ssanie) i przerwy w zasilaniu silnika gazem (nie ogrzewany płynem chłodniczym, oszroniony parownik).
Prawdopodobnie wycieka płyn chłodniczy z pompy wody. W miejscu w którym przebywam nie mam warunków do wykonania samodzielnej naprawy (brak narzedzi, cześci zamiennych) dlatego chcę zaryzykować pokonanie trasy powrotnej do domu ok 100 km. Zamierzam wziąć ze sobą 5 l Petrygo i dolewać na trasie. Dodatkowo wezmę 10 l wody demineralizowanej gdyby okazało się ,że 5 l Petrygo nie starczy.
-
-
@ryszard pewnie stwardniała i rozpadła się uszczelka pomiędzy pompą płynu a blokiem silnika. U mnie zawsze taki przypadek wcześniej objawiał się bulgotaniem w nagrzewnicy zaraz po uruchomieniu silnika i dodaniu gazu.
-
@pacior
Dojechałem bez problemu. W tracie podróży dolałem płynu ok 1/4 objętości zbiorniczka wyrównawczego. Co ciekawe po nagrzaniu silnika wyciek zmniejszył się (kapanie) a myślałem że będzie odwrotnie. Na zimnym silniku płyn wyciekał ciągłą stróżką. -
@Piotrek9214
Wyciek jest z pompy wody. Wymontowałem już pompę tak więc nie mogę sprawdzić czy występuje bulgotanie w zbiorniczku przy dodawaniu gazu. Wydaje mi się, że płyn wycieka przez połączenie wałka z korpusem pompy ale nie udało mi się tego potwierdzić. Nalałem wody do komory pompy ułożonej poziomo, obracałem wirnikiem ale woda nie wypływa kanałem wyciekowym. Być może jak piszesz uszkodziła się płaska uszczelka pompy wody ale wydaje się mi to mało prawdopodobne. Gdyby poluzowała się śruba mocująca pompę do kadłuba silnika byłoby to bardziej oczywiste ale wszystkie śruby były przykręcone.
Rozumiem, że w twoim przypadku skoro podejrzewałeś uszkodzenie uszczelki to nie zmieniałeś pompy tylko uszczelkę pod pompę. -
@ryszard napisał w Awaria układu chłodzenia:
@pacior
Dojechałem bez problemu. W tracie podróży dolałem płynu ok 1/4 objętości zbiorniczka wyrównawczego. Co ciekawe po nagrzaniu silnika wyciek zmniejszył się (kapanie) a myślałem że będzie odwrotnie. Na zimnym silniku płyn wyciekał ciągłą stróżką.Spytam tak z ciekawości... ile ma przejechana pompa? Wciąż oryginał?
-
@ryszard u mnie bulgotanie występowało w nagrzewnicy wewnątrz pojazdu, a nie w zbiorniczku. Mogła się rozszczelnić pompa na wałku tak jak piszesz, to też częsty przypadek. U mnie zawsze pierwsza poddawała się uszczelka, wymieniałem ją na nową, zakładałem pompę i śmiga do dziś, pompa ma już 230kkm, przeżyła z 3 nowe uszczelki, ale w najbliższym czasie wymienię pompę na nową, myślę że szkoda ryzykować po takim przebiegu, gdy dobry zamiennik kosztuje ok 100zł.
-
- zamiennik: Onnuri Auto Spare Parts (Made in Korea) www.onnuri-parts.com
- zamontowana w II 2016 r. 211733 km
- wymontowana XII 2023 r 324721 km