Stuka przy ruszaniu i kręceniu kierownicą
-
Udało się znaleźć w osobistych zbiorach, co kiedyś sprzedawca mi dorzucił przy kupowaniu tulei do zmiany biegów, bo może się przyda kiedyś panu...
Mam takie:
Ta środkowa, największa, jeszcze jedna w opakowniu firmowym, wyglądającym na zamknięte firmowo:
Ale tak jak piszesz, ciężko coś sądzić o tych kolumnach. Literatura jest pogmatwana.
Jak rozmontuję to się okaże.
-
@mandrzej No, to miałeś farta. :-)
Przypuszczam, że obie tuleje będą się nadawały. Ta w opakowaniu pewnie idzie na sam dół (gdzie jest największy luz), a ta druga może iść wyżej (tak wynika z rysunku katalogowego). Teraz możesz śmiało rozbierać. Daj znać, jak tam postępy. -
Oto i relacja z postępów:
Aktualny etap - wymontowana kolumna.
Podczas wyciągania jakiś plastik wyleciał, pewnie część tej tulei sądzę.
Na jednym ze zdjęć wskaźnikiem z białą końcówką widać (słabo może) pękniętą część w środku. To chyba ta tuleja? -
Chyba kicha. Wygląda mi to jak u Trzeciaka chyba napisane, że ta tuleja u mnie nie jest wymienna?
Duża tuleja, jest za duża, nie przylega do wału, nie wchodzi w środek tej rury obejmującej wał.
Za to mała na oko by wyglądała ok, ale od góry wał nie przejdzie przez nią przez to zgrubienie, zaś od dołu no to jest "krzyżak".
Nie wiem o co chodzi :/ Czy jeszcze jakiś krok powinienem wykonać żeby to włożyć?
-
W ogóle zastanawia mnie to coraz bardziej - skąd np taka przerwa jak zaznaczyłem na rysunku poniżej. Czy to wszystko to jakaś samoróbka, czy co? To tak ma być? Spotkał ktoś taki przypadek?
Zdjęcie po wyjęciu kolumny z auta, bez zdejmowania segera i wysuwaniu wału z tej rury zewnętrznej. -
Rzeczywiście - bardzo dziwna sytuacja. Mocno to wszystko pogmatwane. Z tego, co udało mi się ustalić (wg literatury):
- Katalog części pokazuje, że wersja "bez Polski" ma jedną tuleję na dole, obudowa (rura) jest jednoczęściowa - jak u Ciebie - ale wał górny kolumny kierowniczej nie ma żadnego zgrubienia. Wg katalogu i Ossowskiego (wyd. drugie z 1997 r.) zmiany w konstrukcji kolumny dotyczą: listopad/grudzień 1995 - wału górnego i dolnego, a chodzi tu o różnice w rozwiązaniach przegubu; grudzień 1997 r. - ale wydaje się, że chodziło tylko o dwie nakrętki i jedną podkładkę (czyli nieistotne dla Ciebie).
- W katalogu wersja "tylko Polska": dwie różne tuleje (jedna na dole, druga trochę wyżej), rura zaś jest dwuczęściowa (obudowa górna i obudowa dolna), a na wałku widoczne jest zgrubienie. Były zmiany w grudniu 1997 r. - też dwie nakrętki i jedna podkładka.
- Masz rację - Trzeciak pisał, że tuleja jest niewymienna.
Nie wiem, co o tym sądzić. Z którego roku pochodzi Twoje auto?
Może już ktoś faktycznie tu kombinował i masz jakiegoś "składaka"? Nie dojdziesz.Teraz tak: ta przerwa na dole między rurą a wałem - może tak ma być, może tutaj jest zostawione miejsce właśnie na ten kołnierz tulei? U Ciebie tuleja się posypała, więc może została sama szczelina...?
Ja zrobiłbym tak, jak pisał Pacior - poszukać na szrocie całej kolumny. Weźmiesz do ręki, ocenisz - może będzie OK, wtedy wymienić. Ewentualnie rozejrzeć się w necie za nową.A jeśli już to zawiedzie... mam rozwiązanie ostateczne, o którym trochę się boję pisać, bo to chamskie rozwiązanie. Ale jak już nie będzie naprawdę wyjścia, i to na Twoją własną odpowiedzialność, bo to jednak układ kierowniczy i każdy sam odpowiada za to, co robi.
Więc... najpierw POMIARY suwmiarką i WERYFIKACJA: jeśli średnica wewnętrzna tej tulejki z kołnierzem odpowiada dokładnie średnicy wału, a średnica zewnętrzna tulejki jest zgodna ze średnicą wewnętrzną rury - czyli że ta tulejka powinna tu być - to rozważyłbym przecięcie ostrym nożem tulejki, w jednym miejscu, wzdłużnie. Wtedy może by się dało ją rozchylić i nałożyć na wał, już poza problematycznym zgrubieniem? Teoretycznie po złożeniu w całość nic nie powinno się złego dziać - bo rura trzymałaby tulejkę "zamkniętą". Ale to tylko moja teoria, nie miałem tych części w rękach. Czy mam rację? Czy po złożeniu kolumny ta szczelina na dole jest na tyle mała, że nie pozwoli tulejce wylecieć?
A jeśli tulejkę zakładać całą, to chyba pozostaje cięcie wału za zgrubieniem, a potem kombinowanie z dokładnym spawaniem (zobacz, jaki staranny jest spaw na zgrubieniu). To chyba gorsze rozwiązanie, ja wolałbym pierwsze.
Ale poszukaj najpierw sprawnej kolumny, nowej lub używki. -
Ta przerwa na dole między rurą, a wałem, a konkretnie kołnierzem/podstawką w wale jest większa sporo niż kołnierz w tulei
I wszystko ze strzępków poprzedniej tulei, które wypadły z rury wskazuje na to, że tamta też była z takim mniejszym kołnierzem (tak jak ta nowa, którą ja mam).
Rok produkcji Tico wg VIN to 1995 rok.
Pomysł z przecięciem tulei też przebiegł mi przez głowę. Dzięki za pomysły.
-
@mandrzej
Masz kolumnę kierowniczą (rura kolumny jednoczęściowa) produkowaną do Tico do innych krajów niż PolskaNa Polskę były produkowane inne kolumny. Takową posiadam w swoim Tico z 1998 i 2000 r.
Kolumna kierownicza produkowana na Polskę (rura kolumny dzielona - dwuczęściowa)
O ile twoje auto zostało wyprodukowane po 01.11. 1995 masz kolumnę z wałkiem kolumny 48210A78B01-000.
Udało mi się znaleźć w internecie zdjęcia nowego tego wałka.Widać na nich, że wałek przeznaczony na sprzedaż miał fabrycznie zamontowaną dedykowaną tuleję 48381-78B10-000 (mniejsza tulejka na twoim zdjęciu z tulejkami - ta z lewej strony). Wynika, z tego że w tym wykonaniu wałka kolumny kierowniczej nie da się w prosty sposób wymienić tej tulejki bo z jednej strony wałka przyspawana jest do niego metalowa tuleja/kielich a z drugiej strony przyspawany widelec przegubu.
Widelec przyspawany do wałka kolumny w mojej kolumnie kierowniczej, w twojej kolumnie powinno być podobnie.
W tej sytuacji możesz zrobić to co zaproponował Leo a ponadto możesz wymienić sam wałek kolumny, który powinien mieć fabrycznie założoną tulejkę. Jednak ja preferowałbym wymianę kolumny na nową /używaną produkowaną na Polskę. Tu wymienia się analogiczną tulejkę 48229-78B00-000 (tulejka na środku twojego zdjęcia z tulejkami) i wszystko wygląda na to (przyglądając się rysunkom), że powinna przejść przez zgrubienie na wałku (kielich) bo ma otwór większej średnicy, aczkolwiek zastrzegam się, że tej tulejki jeszcze nie wymieniałem i nie mogę tego na 100% potwierdzić.
-
W tej sytuacji możesz zrobić to co zaproponował Leo a ponadto możesz wymienić sam wałek kolumny, który powinien mieć fabrycznie założoną tulejkę. Jednak ja preferowałbym wymianę kolumny na nową /używaną produkowaną na Polskę. Tu wymienia się analogiczną tulejkę 48229-78B00-000 (tulejka na środku twojego zdjęcia z tulejkami) i wszystko wygląda na to (przyglądając się rysunkom), że powinna przejść przez zgrubienie na wałku (kielich) bo ma otwór większej średnicy, aczkolwiek zastrzegam się, że tej tulejki jeszcze nie wymieniałem i nie mogę tego na 100% potwierdzić.
Biorąc pod uwagę wymianę kolumny tej nie produkowanej na Polskę na tą produkowaną na Polskę trzeba byłoby sprawdzić czy są kompatybilne tj czy ich długość jest taka sama , czy identyczne jest mocowanie itd
-
@mandrzej napisał w Stuka przy ruszaniu i kręceniu kierownicą:
Ta przerwa na dole między rurą, a wałem, a konkretnie kołnierzem/podstawką w wale jest większa sporo niż kołnierz w tulei
Być może ktoś coś już robił przy tej kolumnie i zastosował wałek od innej kolumny niż powinien
Luz (wskazaną na zdjęciu przerwę) można w niewielkim stopniu regulować podkładkami w zespole łożyska - poz 12 . Ponadto być może są blisko siebie 2 nacięcia na wałku kolumny i zapinając pierścień na odpowiedni rowek można zlikwidować tą dużą przerwę .Rok produkcji Tico wg VIN to 1995 rok.
Przed 01.11.1995 r był stosowany wałek 48210A78B00-000, po tej dacie wałek, którego zdjęcia wyżej zamieściłem 48210A78B001-000. Chyba obie te wersje były z "kielichem" a różniły się tylko gniazdem (klinowe, wielorowkowe) w przegubie.
-
Tu wymienia się analogiczną tulejkę 48229-78B00-000 (tulejka na środku twojego zdjęcia z tulejkami) i wszystko wygląda na to (przyglądając się rysunkom), że powinna przejść przez zgrubienie na wałku (kielich) bo ma otwór większej średnicy, aczkolwiek zastrzegam się, że tej tulejki jeszcze nie wymieniałem i nie mogę tego na 100% potwierdzić.
Znalazłem w sklepie moto-hurt zdjęcie wałka 48219-78B00-000 do kolumny kierowniczej produkowanej na Polskę - były to kolumny: 48200A78B20-000 - produkowane do 10.12.1997 r i 48200A78B21-000 po tej dacie.
Zdjęcie wałka 48219-78B00-000 - tu fotografia pokrywa się w 100 % z rysunkiem z katalogu czego nie można powiedzieć w przypadku wałka nie produkowanego na Polskę
Jak widać wątpliwości zostały rozwiane - tuleja wałka przechodzi swobodnie przez tulejkę - "kielich", która jak mi się wydaje służy do blokowania wałka kierownicy.
-
Udało mi się zdobyć inną kolumnę, zdaje się, że typu "na Polskę" jak rozumiem:
Zamontowałem wstępnie do auta., wygląda na to, że pasuje zamiast tamtej.