Co dziś dłubałem w tico? (2020, 2021, 2022)
-
@tom83ek napisał w Co dziś dłubałem w tico? (2020):
Wentylator prawdopodobnie również oryginalny z zamontowaną już chłodnicą thermotec:
Nazwa Dong Yand w Internecie widnieje i można spotkać wentylatory tej firmy w samochodach, jednak nie potwierdzę czy jest to produkt na 100% oryginalny.
Chyba, że wypowiedzą się osoby posiadające Tico z rocznikami od 1997-2000. W moim Tico na pierwszy montaż był wentylator z ramą metalową.W Tico z 1997, 1998 i z 2000 r miałem wentylatory z metalową obudową i silnikiem Pong Sung. Jednak z uwagi na to, że metalowa obudowa koroduje wymieniłem w Tico z 2000 r wentylator z obudową metalową na wentylator z obudową plastikową. Jednak wdaje mi się, że oba wentylatory były montowane fabrycznie. Wg mnie te z obudową metalową (nr katalogowy 17100A62D50-00 wg katalogu z 1995 r) miały silniki Pong Sung a te z obudową plastikową (nr katalogowy 171100A78B00-000 wg katalogu z 1995 r) miały silniki Dang Yang. Aby w 100 % to potwierdzić musiałbym mieć dostęp do najnowszych katalogów, do których akurat teraz nie mam dostępu.
-
@tom83ek napisał w Co dziś dłubałem w tico? (2020):
W dniu wczorajszym wymieniłem olej w skrzyni biegów.
Stary olej Castrol Syntrans 75W-90 miał przejechane ok 80.000km i wyglądał tak: ......Skrzynię biegów zalałem tym samym olejem co poprzednio tzn Castrol Syntrans Multivehicle 75W-90
Też stosunkowo niedawno bo w jesienią 2019 r wymieniałem olej w skrzyni biegów gdy musiałem spuścić trochę oleju by nie wylewał się ze skrzyni biegów po wyjęciu półosi napędowych w związku z wyjęciem silnika do naprawy blacharskiej prawej podłużnicy. Olej był podobnie ciemny. Wymieniłem cały olej (2l) na nowy olej przekładniowy czerwony f-my OPEL (GM) 1940182 75W85 klasa GL4. Wcześniej wymieniałem olej w 2006 r tak więc przejechałem na nim (olej GM, nie pamiętam oznaczenia) ok 200 tyś km.
-
@ryszard napisał w Co dziś dłubałem w tico? (2020):
W Tico z 1997, 1998 i z 2000 r miałem wentylatory z metalową obudową i silnikiem Pong Sung. Jednak z uwagi na to, że metalowa obudowa koroduje wymieniłem w Tico z 2000 r wentylator z obudową metalową na wentylator z obudową plastikową. Jednak wdaje mi się, że oba wentylatory były montowane fabrycznie. Wg mnie te z obudową metalową (nr katalogowy 17100A62D50-00 wg katalogu z 1995 r) miały silniki Pong Sung a te z obudową plastikową (nr katalogowy 171100A78B00-000 wg katalogu z 1995 r) miały silniki Dang Yang.
Czyli jest szansa, że wentylator trochę posłuży :)
-
@tom83ek
Myślę, że tak. W moim Tico z 1998 r wentylatora (wentylator z metalową obudową) jeszcze nie wymieniałem. Jedyne co robiłem to pomalowałem rdzewiejącą u dołu obudowę wentylatora. Auto ma 22 lata i 270 tyś km przebiegu. -
@tom83ek napisał w Co dziś dłubałem w tico? (2020):
Czyli jest szansa, że wentylator trochę posłuży :)
Metalowe obudowy faktycznie trochę rdzewieją, ale poza tym nic się z nimi raczej nie dzieje. W moich autkach (22 i 27 lat) nadal są, jedynie chłodnice były wymieniane.
-
@leo napisał w Co dziś dłubałem w tico? (2020):
@tom83ek napisał w Co dziś dłubałem w tico? (2020):
Czyli jest szansa, że wentylator trochę posłuży :)
Metalowe obudowy faktycznie trochę rdzewieją, ale poza tym nic się z nimi raczej nie dzieje. W moich autkach (22 i 27 lat) nadal są, jedynie chłodnice były wymieniane.
U mnie jest już 3 chłodnica. Pierwsza oryginalna wytrzymała chyba z 14lat, zamiennik 10lat i teraz kolejny zamiennik.
Wczoraj musiałem się dobrze przysłuchać nowemu wentylatorowi czy chodzi. Stary chodził zdecydowanie głośniej no i wydawał dziwne dzwięki podczas pracy. Być może jeszcze udało by się go przełożyć ale dobrze zrobiłem, że kupiłem nowy za całe 70zł. Za jednym razem wymieniłem chłodnicę z wentylatorem. Tym bardziej, że dolne mocowanie wentylatora jest już mocno zniszczone przez rdzę. -
Wymieniłem dzisiaj uszczelkę pod pokrywą zaworów. Stara przepuszczała już olej, poza tym pamiętała jeszcze czasy serwisu jak ASO :)
-
Wymiana świec w Tico
Denso W16TT wytrzymały 35000km. Silnik pracował normalnie ale profilaktycznie wymieniłem na nowe.
-
@tom83ek
Od ostatniej wymiany świec przejechałem ponad 50 tyś km. Oczywiście sprawdzałem szczelinę i czyściłem szczotką drucianą elektrody z nagaru. Jakoś nie zauważyłem wyraźnego pogorszenia pracy silnika, ale producenci zalecają wymianę co ok 20 tyś km bo z upływem czasu zmienia się ciepłota świecy itd. W sumie świece nie są drogie więc częsta ich wymiana wiele nie kosztuje i na pewno nie zaszkodzi. -
Przesmarowałem pierścień ślizgowy kierownicy. Ostatnio słychać było wyraźnie jak styk przełącznika zespolonego "szura" po pierścieniu ślizgowym kierownicy. Najprawdopodobniej w gorące upalne dni spłynęła resztka smaru.
-
Przejechałem kolejne 10 000km tak więc czas na serwis olejowy
Dzisiaj wymieniłem olej i filtry. Ponownie wlałem:
W dodatku zacząłem wymieniać tulejki w drążku zmiany biegów oraz wyciągnąłem roczny akumulator do domu w celu podładowania.
Okazało się że w temperaturze pokojowej miał gęstość 1,25 więc podładuję go tyle ile da rady ładowarka CTEK (szkoda, że jeszcze kulon nie dojechał) :)Jutro chciałbym skończyć zabawę z tulejkami drążka zmiany biegów.
-
W dniu dzisiejszym zakończyłem prace przy Tico.
Tulejki drążka zmiany biegów wymieniłem wszystkie przy jednej okazji. Największe luzy były na tulejkach składających się z 2 części (tulejki wewnętrznej i zewnętrznej.)
Na pozostałych tulejkach jakiegoś większego luzu nie było.
Cały zestaw tulejek był od nowości i wytrzymał 156 000km.Przy parkowaniu odczułem wyraźną poprawę przy wrzucaniu biegów.
Ponadto zrobiłem mały przegląd antykorozyjny i zabezpieczyłem parę znalezionych ognisk korozji środkiem przeznaczonym do podwozi RUST STOP B. Środek jest bardzo gęsty, ma konsystencję przypominający galaretę.
W zeszłym roku użyłem tego środka pierwszy raz na ogniska korozji przy tylnych wahaczach (ogniska zostały tylko oczyszczone z powierzchownej rdzy) i zdziwiłem się pozytywne gdy teraz te ogniska wyglądały tak samo a mimo wszystko był na nich jeszcze Rust Stop -
Wymieniłem dźwigienkę przełączania świateł przełącznika zespolonego. Dźwigienka pękła u podstawy przy załączaniu świateł przy czym nie wywierałem na nią jakiejś nadmiernej siły. To już drugi taki przypadek w ciągu kilku lat. Tym razem pękła jak był mróz ok -10 C gdy tworzywo jest bardziej kruche.
-
@ryszard U mnie także był taki przypadek. Z tego co pamiętam, skleiłem ją, dodając kawałek rurki dla wzmocnienia. I problem już się nie powtórzył.
-
@Szarik
Ja miałem drugi przełącznik zespolony, w którym uszkodzona była płytka elektryczna a sprawne były dźwigienki. Przełożyłem więc dźwigienkę załączania świateł.
Z tą nakładką (tulejką) to był dobry pomysł bo wzmocniła ona słabe miejsce tej dźwigienki. -
Wczoraj zajrzałem do przednich hamulców ponieważ brzegi (od wewnątrz i na zewnątrz) tarczy hamulcowej były pokryte grubszą warstwą rdzy. Klocki przy brzegach wykazywały również większe zużycie.
Przeszlifowałem trochę klocki na papierze ściernym by je wyrównać, a tarcze hamulcowe przy brzegach zebrałem delikatnie pilnikiem by zniwelować powstały rant.
Ponadto wyczyściłem śruby pływające dając do środka nowego smaru, a na wyczyszczone sprężynki klocków dałem pierwszy raz w życiu smar rekomendowany przez ATE na tego typu miejsca.
Rozruszałem jeszcze trochę tłoczki w zaciskach.
Po tych czynnościach zobaczę jak będą wyglądały tarcze na wiosnę (czy powierzchnia ścierania klocka się zwiększy)
Jeśli obecne zabiegi nie pomogą to wymienię tarcze, zaciski z nowymi tłokami i klocki. Aktualnie tarcze mają przejechane 100 000km i są grubości 8,8mm - minimalna grubość 8mm.
Klocki Fomar przejechały 40 000km i pomalutku będą się kończyły - mają jeszcze mniej więcej 3mm grubości. -
-
@leo napisał w Co dziś dłubałem w tico? (2020):
@tom83ek A jaki smar dałeś na prowadnice?
Do śrub pływających od dawna stosuję smar stosowany do przegubów:
"To wyjątkowy smar zawierający w swojej strukturze syntetyczny uszlachetniacz metalu oraz dwusiarczek molibdenu MoS2. Został opracowany w laboratoriach wojskowych zgodnie z normami technologii militarnej. Znajdujący się w smarze MOTOR-LIFE 6, wiąże się na poziomie molekularnym z metalem i uszlachetnia go. Tworzy super trwałą i odporną na działanie wysokich obciążeń mechanicznych warstwę smarną. Smar zmniejsza tarcie do minimum, zwiększa odporność na ścieranie, wydłuża żywotność i zabezpiecza elementy. Posiada wysoką odporność na wymywanie i znakomitą przyczepność." -
Wczoraj i dzisiaj....
Wczoraj wymieniłem bębny Rotinger na ATM MIKODA.
Jakiś czas temu pisałem o jednym bębnie który miał dosyć mocny luz podczas ruszania kołem. Ewidentnie objaw wskazywał na łożysko w bębnie. Jednak po wymianie łożysk, tulejki dystansowej wpadłem na pomysł o zamianie bębnów stronami. Jak się potem okazało, podejrzenie padło na bęben...
Po wymianie bębnów na ATM MIKODA luzów brak.Dzisiaj wymieniłem tarcze hamulcowe z przodu na ATM MIKODA, klocki STEINHOFF oraz dałem kompletnie zregenerowane zaciski z nowymi tłoczkami AUTOFREN i blaszkami trzymającymi klocki. Zaciski już wcześniej poddałem elektrolizie :) musiałem tylko zamontować w nich tłoczki i wszystko złożyć.
Przy okazji wymieniłem koła na letnie...
-
@tom83ek
Bębny i zaciski ładnie się prezentują po pomalowaniu.
Zastanawiam się dlaczego producenci bębnów przyjęli jako standard brak zabezpieczenia antykorozyjnego. Wystarczyłoby bębny przed obróbką mechaniczną ocynkować ogniowo i byłby spokój. Ja też zmaluję ale starcza to na 2 -3 lata.