Poduszki Tico



  • Witam. Czy jest jakiś sposób, aby sprawdzić ,ocenić stan poduszek silnika i skrzyni biegów , i w ogóle ile ich jest ? Zastanawia mnie to ponieważ od jakiegoś czasu wszystko tak jak by drżało , nawet pedał sprzęgł jak oprę delikatnie nogę podczas jazdy . Biegi trudniej się zmienia z 3/4 i wsteczny czasem zazgrzyta jak jest na ręcznym . Na luzie biegi wchodzą jak po maśle . Czytałem wszystkie tematy na forum o poduszkach i końcówce sprzęgła , ale nie jestem pewien co się dzieje . Jak sprawdzić stan poduszek silnika /skrzyni i które najczęściej padają ? Dodam ,że czasem po wciśnięciu sprzęgła jak silnik się nagrzeje i opada z obrotów słychać taki dziwny dźwięk jak by guma się obcierała . Wydech szczelny , osłona skrzyni nie obciera ,więc skąd te drgania ,wibracje ? Pozdrawiam . Poduchy.png



  • Czy te wyczuwalne drgania występują tylko podczas jazdy czy także na postoju gdy silnik pracuje?



  • Na początek tu masz rysunek z elementami zawieszenia zespołu napędowego.
    DSCN8398.JPG
    Na zdjęciu, które zamieściłeś element z prawej strony na dole nie występuje w Tico.
    Mogła uszkodzić się któraś z poduszek, poluzować mocowanie lub mógł przerdzewieć element karoserii do której jest mocowana (np belka chłodnicy, nadkole, podłoga).



  • Rozmieszczenie poduszek zespołu napędowego w Tico.

    DSCN8399.JPG



  • Jak odpalę , to mam wibrator w środku i efekt kabiny Malucha 126p. Robiliśmy próbę ... Zaciągnięty ręczny i jedynka na sprzęgle i na ułamek sek. puszczałem i wciskałem sprzęgło , ale kolega mechanik pojazdów rajdowych powiedział ,że ciężko mu to ocenić ,bo z tico to On nie miał zbyt dużego doświadczenia :( Ale ile jest tych wszystkich poduszek ? Dodam ,że silnik mogę podnieść ok. 1 cm do góry od spodu jedną reką .



  • @Kris
    Pytałem czy drgania nadwozia występują także w czasie postoju bo często je powoduje niewyważone koło ale oczywiście tylko w czasie jazdy.
    Jeżeli pytasz o ilość poduszek to wszystko widać na rysunkach czyli:

    • poduszka przednia zawieszenia silnika
    • poduszka tylna zawieszenia silnika
    • cztery poduszki (w sumie 8 gdy liczyć dolną i górną) dolnego zawieszenia sanek silnika
    • poduszka zawieszenia skrzyni biegów boczna z lewej strony nadwozia (mocowana do lewego nadkola)
    • poduszka zawieszenia skrzyni biegów tylna (mocowana do podłogi)


  • Tak jak pisałem powinieneś przede wszystkim sprawdzić stan poduszek i ich mocowanie.

    Np może się odspoić guma od elementu metalowego poduszki z powodu korozji metalu czy pod wpływem długotrwałych silnych wstrząsów.

    Początek odspajania się gumy poduszki przedniego zawieszenia silnika wywołany korozją stali.
    DSCN8400.JPG
    Do lepszej obserwacji stanu poduszek warto zdjąć przedni zderzak i wyjąć akumulator.

    Może też wskutek korozji np. osłabić się mocowanie elementu pośredniego zawieszenia zespołu napędowego (belki chłodnicy) do nadwozia.
    DSCN6242.JPG



  • Poduszki posprawdzałem , i wydają się w porządku. Wibracje , dudnienie pojawiają się po wciśnięciu mocno gazu przy niskich obrotach ok. 2 tyś obrotów na 3, 4 5 biegu . ( gdy silnik jest obciążony ) , gdy odpuszczę gaz cisza . na postojugdy dodam gazu (tak nagle) nie ma żadnych wibracji , więc już nie wiem , może wydech się rozleciał , albo coś ze sprzęgłem ? Chciałem zdemontować wydech ale nie mogę odkręcić jednej śruby od kolektora (boje się że się urwie i się narobi ) ta co się odkręciła wygląda tragicznie , a na drugiej przeskakuje każdy klucz :( Macie jakieś pomysły , doświadczenie co może takie drgania przenosić ,(brrr, brrrr. ) jak odkręcić tą śrubę od wydechu , i czy ktoś rozwiercał ? Bo jedna wygląda mniej więcej tak ...śruba.png



  • @Kris napisał w Poduszki Tico:

    Chciałem zdemontować wydech ale nie mogę odkręcić jednej śruby od kolektora (boje się że się urwie i się narobi ) ta co się odkręciła wygląda tragicznie , a na drugiej przeskakuje każdy klucz :( Macie jakieś pomysły , doświadczenie co może takie drgania przenosić ,(brrr, brrrr. ) jak odkręcić tą śrubę od wydechu , i czy ktoś rozwiercał ?

    Która śruba nie daje się wykręcić czy ta wkręcana w otwór przelotowy czy ta w otwór nieprzelotowy?



  • @ryszard Patrząc od spodu ta od lewej (strona kierowcy) się odkręca ,i wygląda jak na zdjęciu powyżej , a z prawej ani drgnie strona pasażera ) kolektor z katalizatorem . .katalizator.png



  • @Kris
    Tą śrubę wkręconą w otwór przelotowy (strona kierowcy) jest zazwyczaj łatwiej odkręcić bo w przelotowy otwór gwintowany od góry można wpuścić środka penetrującego i po dłuższym czasie jego działania śruba powinna się odkręcić nawet taka trochę przewężona.
    W twoim wypadku (śruba wkręcona w otwór nieprzelotowy i bardzo skorodowana - przewężona) nie widzę szans na jej odkręcenie.
    Wg mnie trzeba ukręcić tą śrubę w przewężeniu, wymontować tłumik, dospawać do urwanej śruby pręt tak aby nim można było wykręcić urwaną śrubę.



  • Zamówię nowe śruby i będę próbował , dzięki za poświęcony czas :) Pozdrawiam .Może to rzeczywiście wydech się posypał ...



  • Inna opcja to wymontowanie kolektora wydechowego, rozwiercanie śruby i ponowne gwintowanie otworu. Z tym, że najczęściej się to nie udaje bo ciężko jest wywiercić śrubę beż naruszenia gwintu otworu (wiercony otwór musi być idealnie współosiowy z gwintem urwanej śruby). Można też wymienić obudowę katalizatora lub obudowę katalizatora z kolektorem wydechowym.



  • @Kris napisał w Poduszki Tico:

    Może to rzeczywiście wydech się posypał ...

    Mógł też przytkać się lub rozpaść katalizator. Kupiłem używany na szrocie tłumik kompletny, który w puszce tłumika końcowego miał kawałki katalizatora, które musiałem usunąć (wytrząsnąć).



  • @ryszard napisał w Poduszki Tico:

    @Kris

    Wg mnie trzeba ukręcić tą śrubę w przewężeniu, wymontować tłumik, dospawać do urwanej śruby pręt tak aby nim można było wykręcić urwaną śrubę.

    Zamiast pręta można dospawać do urwanej śruby śrubę z łbem sześciokątnym aby za pomocą niej odkręcić urwaną śrubę kluczem nasadowym.
    Bez korzystania z spawarki możesz wpierw odkręcić obudowę katalizatora (lub obudowę z kolektorem) i przez dłuższy czas potraktować gwint urwanej śruby środkiem odrdzewiającym a następnie spróbować odkręcić ją chwytając za urwany koniec w imadle. Pewnie parę innych pomysłów by się jeszcze znalazło.


  • Moderator

    @Kris dziwne dzięki i wibracje mogą wynikać także z uszkodzonej poduszki lewarka zmiany biegów, miałem taki przypadek u siebie



  • Miałem podobne objawy, metaliczny dźwięk na wolnych obrotach zwiększający się wraz z dodawaniem gazu z okolic tłumika przedniego.
    Winny okazał się pierścień uszczelniający, pomiędzy tłumikiem środkowym a katalizatorem, całkowicie się rozpadł.
    Tłumik środkowy miał za duży luz i stad te dźwięki.



  • Tylko czemu ten chałas ,drgania występują podczas przeniesienia napędu (noga z gazu to cisza) wydaje mi się ,że pojawiło się to, jak zaryłem osłoną skrzyni o krawężnik .Wtedy chodził jak traktor , po zdjęciu i wyprostowaniu metalowej osłony silnik pracował poprawnie (w miarę normalnie ) . Zrobiłem test Powiem tak WBIJAM 5 TKĘ przy 40 km/h w ciskam gaz i jest tak jak w kabinie w Jelczu :) to chyba nie jest normalne ...



  • @Kris a tłumik na swoim miejscu ? Nigdzie nie dotyka karoserii ?



  • Tak , końcowy element był spawany , ale nic nie dyndało w środku .A pierwszego nie mogę odkręcić , jak zamówię śruby to wyciągnę pierwszy i będę miał pewność , czy coś nie dynda w środku :) Myślałem podczepić wideo rejestrator od spodu i zobaczyć co się dzieje podczas jazdy , bo na postoju nic nie trzęsie ( no może odrobinę ,ale przecież to Tico ). Szarpałem wydechem , skrzynią , silnikiem i nic nie dotyka , sprawdze jeszcze tą poduszkę lewarka ale nie wiem jak :( Od spodu ją naciągałem ale wydaje się być w porządku , bo nie ma żadnych stuków .


Log in to reply