Elektryczna pompa paliwa w Tico
-
Tylko taka przeróbka to nowa linka gazu bo przepustnica dochodzi, kolektor dolotowy inny, wtryski, komputer, sygnały do komputera z czujników, lepiej już wsadzić wszystko z jakiegoś rozbitka niż dokładać do silnika wszystkie te akcesoria, tak mi się wydaje :)
-
Szybko spojrzałem na alledrogo, pompa szarady jest wewnątrz baku, ale elektryczna, ma 2 przewody, więc jest zasilanie i powrót, ale jak to di baku tico wsadzić? Albo bak od charady ? Nie znam totalnie wymiarów jednego i drugiego.
-
@likaon powiedział w Elektryczna pompa paliwa w Tico:
Nie wiem czy temat był już omawiany, ale jest od dawna dostępna pompka niskociśnieniowa ep-500, z tego co wyczytałem ma ona możliwość zatrzymania pracy tzn, nabija ciśnienie i się wyłącza sama.
Raczej o tej pompce nie dyskutowaliśmy. Cena jest OK, a jeśli jeszcze byłaby niezawodna i rzeczywiście miała zdolność do automatycznego zmniejszania wydajności - nic więcej nie trzeba.
Ale porównajmy teoretycznie parametry (wg opisów; wszystkie dostępne dane przeliczyłem na te same jednostki celem porównania).
=============================================================
Na początek: co wiemy na temat fabrycznej, mechanicznej pompy typu przeponowego, stosowanej w Tico? Otóż niewiele: przejrzałem wszystkie dostępne książki i znalazłem tylko jedną informację w opracowaniu Ossowskiego: fabryczna pompa daje ciśnienie 15-25 kPa = 0.15-0.25 at. Nic więcej nigdzie nie ma.
Spróbowałem jeszcze oszacować przepływ - ale to tak "spod grubego palca": załóżmy średnie zużycie paliwa przez silnik na poziomie 6 litrów/100 km; zaryzykujmy stwierdzenie, że takie zużycie jest możliwe podczas podróży ze stałą prędkością 100 km/godz.; tak więc najniższy wymagany wydatek pompy musi wynosić te 6-7 litrów/godzinę. Ale mamy jeszcze jazdę w mieście; częste przyspieszanie, oznaczające chwilowe większe zapotrzebowanie na paliwo - biorąc pod uwagę ostatnią wartość zakładam, że może ono wzrosnąć do 15-20 litrów/godzinę - i to byłaby maksymalna wartość oczekiwanego wydatku pompy. Tak więc "gdybam", że zamiennik pompy powinien być w stanie dostarczyć ok. 20 litrów/godzinę (ale to tylko wartość szacowana).
I tyle, niczego więcej nie wymyślimy chyba. No, to porównanie (z przeliczeniem).=============================================================
Pompa paliwa do Damasa, typu przeponowego - cena: 80 zł ;
Dane wg rosyjskiej instrukcji obsługi auta Daewoo Damas:- napięcie: 12 V; minimalne napięcie robocze: 9 V
- prąd pracy: bez obciążenia i pod obciążeniem: 1.0-2.0 A
- ciśnienie: 0.13-0.18 kG/cm2 = 0.13-0.18 at
- przepływ: zależnie od temperatury paliwa i otoczenia (od -30 st.C do +20 st.C): 315-370 cm3/min = 19-22 litrów/godz.
- częstotliwość pracy cewki (ruch góra/dół): 34 Hz
Z innych ciekawostek, które wyczytałem i zaobserwowałem w instrukcji rosyjskiej:
- pompa ta jest montowana pionowo, króćcami do dołu (jest to dla mnie zrozumiałe ze względu na rozwiązanie przepony - jeśli króćce byłyby podczas pracy pompy na górze, jakakolwiek nieszczelność lub pęknięcie przepony oznaczałyby grawitacyjne dostanie się benzyny do cewki elektromagnesu i dalej, do iskrzącego styku przerywacza... czyli gwarantowany pożar);
- pompę załącza przekaźnik (do tego celu nadaje się nasz znany nam typ 541);
- z opisu funkcjonowania pompy wynika, że po wytworzeniu dużego ciśnienia za sobą, wyłącza się samoczynnie i podejmuje pracę po tym, gdy ciśnienie znowu zmaleje.
=============================================================
Pompa paliwa EP-500 - cena: 80 zł
Dane wg sprzedawcy:- napięcie: 12 V
- prąd pracy: <1.3 A
- ciśnienie: 3-5 psi = 0.22-0.35 at
- przepływ: >70 litrów/godz.
=============================================================
Z porównań wynika, że mimo atrakcyjności pompy EP-500, niektóre dane są zbyt duże. Obawiam się, że deklarowane ciśnienie jest za wysokie; to jeszcze dałoby się zaakceptować, zapewniając dobrą szczelność i wytrzymałość instalacji, ale z tym sporym ciśnieniem wiąże się wartość przepływu paliwa - owe deklarowane "więcej niż 70 l/godz." wyraźnie przekracza zapotrzebowanie silnika na benzynę. Tak więc kilka elementów gaźnika i sama instalacja byłaby mocno obciążona, bo kilka razy więcej paliwa, niż potrzeba silnikowi, ciągle krążyłoby między gaźnikiem a bakiem. Chyba, że pompka ta rzeczywiście posiada zdolność samoczynnego wyłączania się po osiągnięciu odpowiedniego ciśnienia - wtedy ciągle pracowałaby "na ćwierć gwizdka", zabezpieczając potrzeby naszych silników.
Dane dotyczące pompy z Damasa wyglądają na bardziej zbliżone do naszych potrzeb.
Ale wszystko pewnie wyjdzie w praktyce - warto jest zaeksperymentować z obiema omawianymi pompkami. Ja swoją założę, gdy uda mi się ją ogarnąć (dziś nie poszedłem do garażu, bo wczorajsze nagłe ochłodzenie skończyło się moim przeziębieniem, a trzeba dojść do siebie na święta). -
@likaon powiedział w Elektryczna pompa paliwa w Tico:
Szybko spojrzałem na alledrogo, pompa szarady jest wewnątrz baku, ale elektryczna, ma 2 przewody, więc jest zasilanie i powrót, ale jak to di baku tico wsadzić? Albo bak od charady ? Nie znam totalnie wymiarów jednego i drugiego.
Nie miałem czasu szukać informacji o tej pompce ale może mogłaby ona pracować na zewnątrz (np. pompę Swifta dałoby radę tak przerobić)
http://allegro.pl/daihatsu-charade-g-10-1-0b-89r-pompa-pompka-paliwa-i5193609828.html -
@pacior powiedział w Elektryczna pompa paliwa w Tico:
@likaon powiedział w Elektryczna pompa paliwa w Tico:
Szybko spojrzałem na alledrogo, pompa szarady jest wewnątrz baku, ale elektryczna, ma 2 przewody, więc jest zasilanie i powrót, ale jak to di baku tico wsadzić? Albo bak od charady ? Nie znam totalnie wymiarów jednego i drugiego.
Nie miałem czasu szukać informacji o tej pompce ale może mogłaby ona pracować na zewnątrz (np. pompę Swifta dałoby radę tak przerobić)
Pacior - pamiętaj, że pompa umieszczona w baku chłodzona jest opływającym ją paliwem. Nigdzie poza zbiornikiem (a zwłaszcza: pod maską) nie będzie miała tak dobrych warunków i ryzykuje się szybkim jej spaleniem...
-
Pytanie, jakim przewodem, jakiej średnicy prowadzony jest powrót z gaźnika do baku ?
Bo chodzi mi po głowie, aby przy przeróbce na elektryczną pompę wsadzić tam trójnik, aby paliwo wracało do baku a nie przed pompę el., a bliżej gaźnika dać zawór jednokierunkowy, tylko martwi mnie że ciśnienie po gaźniku a przed trójnikiem będzie za duże i nie będzie się ten zawór otwierał, mam taki jeden w domu i dość opornie on chodzi. Tylko ta pompa co mam nie będzie się automatycznie wyłączać przez to, no nic, no i jeszcze jak zaślepić pompę mechaniczną ?Drugi to pomysł taki, że wpiąć 2 trójnikami pompę przed i za mechaniczną, uruchamiać aby napełniała gaźnik i ją wyłączyć, przez przełącznik.
-
@likaon powiedział w Elektryczna pompa paliwa w Tico:
Pytanie, jakim przewodem, jakiej średnicy prowadzony jest powrót z gaźnika do baku ?
zasilanie 8mm a powrót 6mm
no i jeszcze jak zaślepić pompę mechaniczną ?
ja mogę dać Ci taką blachę z inpostu, wystarczy dociąć, powiercić i zamontować zamiast pompy
Drugi to pomysł taki, że wpiąć 2 trójnikami pompę przed i za mechaniczną, uruchamiać aby napełniała gaźnik i ją wyłączyć, przez przełącznik.
Bardzo podoba mi się ten pomysł.
-
Czyli muszę podjechać do ciebie na dniach, noce mam to wpadnę za dnia nawet po parę jak masz :)
W czwartek chcę zacząć zmiany bo mam cały dzień wolny i mogę testować.
Na początek sama pompa na żywca i czy się włączy sama. Potem będę dokładał elementy jak coś będzie źle.