Czym walczyć z rdzą w Tico?
-
Leo wg mnie sam sie wkopales, za same cztery drzwi Ci powinien powiedziec 700-1000zl jezeli chlop faktycznie zna sie na robocie i zrobi to profesjonalnie, mysle ze reszta to taka sama kwota, wiec porzadny lakiernik moglby Ci spokojnie wycenic na 1500-2000zl, mialbys to porzadnie zrobione. Wg mnie sie nie oplaca juz w takie auto takiej kasy pakowac, jedna dziure zalatasz obok wyjdzie druga, a szukanie taniej po pionkach to sam widzisz jaki efekt. Ja sie na szczescie na taka kwote nigdy nie przejechalem, ale jak mnie ktos rąbie na 20 czy 50 zlotych to juz mu dziekuje. Od dawna wiem, ze chytry dwa razy traci i lepiej dac komus 50zl wiecej i niech zrobi porzadnie niz uchciwic sie ze ma byc tanio i dac 20zl za fuszerke, ktora wytrzyma miesiac a nie rok. Facet powiedzial Ci cene jak chinczyk za budowe autostrady w polsce i juz powinienes wiedziec, ze cos tu jest nie tak.
Ja mechanik nie jestem, ale co moge to sam sie staram robic bo auto juz drugiej mlodosci miec nie bedzie, kase zaoszczedze a przy okazji sam sie czegos naucze poprzez te naprawy. -
Leo wg mnie sam sie wkopales, za same cztery drzwi Ci powinien powiedziec 700-1000zl jezeli
chlop faktycznie zna sie na robocie i zrobi to profesjonalnie, mysle ze reszta to taka sama kwota, wiec porzadny lakiernik moglby Ci
spokojnie wycenic na 1500-2000zl, mialbys to porzadnie zrobione.Po pierwsze: nie wkopałem się sam, tylko gość schrzanił robotę (jeżeli faktycznie pofalował drzwi przy spawaniu) i nie był na tyle uczciwy, aby wziąć to na własną klatę (znaczy naprawić bez żadnych dopłat). Ja rozumiem - błędy i wpadki zdarzają się najlepszym, ale nie w porządku jest kazać płacić klientowi za to.
Po drugie: nie ja "uchciwiłem się" (jak piszesz dalej), tylko on - co wynika z powyższego. Z tym, że (tu masz rację) - chciwość się nie opłaca, bo ja natychmiast zrezygnowałem chęci pomocy jemu w ważniejszej sprawie.
Po trzecie: kwestia ustalonej ceny - gdybyśmy na początku ustalili nawet wyższą kwotę, to byłbym w stanie ją zapłacić (co zresztą zrobiłem, znaczy stać mnie było i nie żałowałem; nadal nie żałuję ). Znowu powtarzam: jego zagrywka była nie w porządku. Wobec tego nie zgodzę się z Twoją zawartą między wierszami sugestią, jakobym kombinował i poprzez własną chciwość (?) za grosze chciał nie wiadomo czego. Byłem skłonny sporo zapłacić za dobrze zrobioną robotę. Gdyby facet na początku powiedział 1500, zostawiłbym samochód. Po prostu zależało mi na zrobieniu porządnym, a nie na zapłaceniu 20 czy 50 zł mniej. Dlatego pojechałem do poleconego gościa, a nie do pierwszego lepszego zakładu z szyldem, gdzie zapłaciłbym pewnie tyle samo.
I po czwarte - nie pisz, że mam źle zrobione, bo tego nie wiesz. Jak pisałem, nie podobało mi się tylko załatanie dziury w podłodze, drzwi wyglądają OK. Nie tylko po miesiącu, lecz po roku nadal jest dobrze.Wg mnie sie nie oplaca juz w takie auto takiej kasy
pakowac, jedna dziure zalatasz obok wyjdzie druga,Umówmy się, że to jest Twoje zdanie, ja zaś będę miał odmienne.
Wiem, co mam, bo mam ten samochód od nowości i znam od podszewki. Mnie się jakoś opłacało zapłacić "taką kasę" (chociaż oczywiście 5.000 bym nie dał).a szukanie taniej po pionkach to
sam widzisz jaki efekt. Ja sie na szczescie na taka kwote nigdy nie przejechalem,
ale jak mnie ktos rąbie na 20 czy 50 zlotych to juz mu dziekuje. Od dawna wiem, ze
chytry dwa razy traci i lepiej dac komus 50zl wiecej i niech zrobi porzadnie niz
uchciwic sie ze ma byc tanio i dac 20zl za fuszerke, ktora wytrzyma miesiac a nie
rok.Wychodzi na to, że sam sobie przeczysz; nie chcesz inwestować, a sam czegoś oczekujesz.
Powtórzę: nie szukałem "taniej po pionkach". Zależało mi na jakości.
Piszesz wyżej, że "porządny lakiernik zrobiłby mi dobrze" . Otóż najgorsze jest to, że porządny lakiernik nie ma wypisanego na czole, że robi dobrze, czy źle, i jakość roboty nie zależy od ceny. To nie jest tak, że w ASO (gdzie ceny są kosmiczne) zatrudniają samych fachowców po kilku fakultetach politechnicznych i z 80-letnią praktyką, a drobni dłubacze-amatorzy (biorący niskie kwoty) nie potrafią trzymać pistoletu z farbą.Facet powiedzial Ci cene jak chinczyk za budowe autostrady w polsce i juz
powinienes wiedziec, ze cos tu jest nie tak.Ale o co chodzi - o te 50 zł za pomalowanie dołu jednych drzwi?
Spójrz - napisałem, że:- było to parę lat temu
- mowa była tylko o malowaniu fragmentu drzwi (do listwy pewnie)
- za lakier musiałbym zapewne zapłacić sam
Przecież to nie to samo, co: - wyjęcie drzwi
- odcięcie dołu
- zamówienie reparaturek (za które już nie płaciłem)
- wspawanie ich
- polakierowanie (nie dopłacam za farbę)
- założenie drzwi
Za taką robotę wychodzi ok. 200-250 zł w przypadku jednych drzwi. Czy to dużo? Czy mało? Jak sądzisz?
Bo jeżeli chcesz mnie przekonywać, że jeśli pojechałbym do jakiegokolwiek warsztatu z szyldem, zapłaciłbym z 600-700 zł za taką robotę i na 100% byłoby całkowicie profesjonalnie... to wybacz, ale mnie nie przekonasz.
Jeszcze raz: cena jest kwestią umowną. Kwoty żądane w większości zakładów są mocno przesadzone i moim zdaniem jest to zdzierstwo niewspółmierne do nakładu pracy (a jeśli do tego często dochodzi do partactwa, to wtedy można mówić o "wkopaniu się"). Nie jestem też zdania, że fachowiec ma robić za grosze. Uważam, że umówiona kwota 1000 zł za określony zakres prac była uczciwą ceną za dobrze zrobioną robotę przez "garażowicza" - ani to mało, ani dużo, IMHO w sam raz. Co więc nie wypaliło? Zachowanie gościa, który postawił mnie pod ścianą w sensie "schrzaniłem robotę, dopłać pan jeszcze połowę".
Dlatego proszę: nie rób ze mnie ofiary, który "żydując" (ładne określenie? ), bo szukał jak najtaniej "po pionkach", przejechał się na kasie, za którą mógłby żyć do końca swych dni... Ani ten tysiąc, ani dodatkowe 500 zł specjalnego wrażenia na mnie nie zrobiło - wiem, że takie roboty są drogie, poza tym skoro zdecydowałem się na auto, godzę się z jego utrzymaniem. A co to jest 500 zł dzisiaj? 95 litrów paliwa, czyli trzy pełne tankowania, czyli jakieś 1500-1800 km. Stać mnie. Chodzi tylko o zasady.
Ja mechanik nie
jestem, ale co moge to sam sie staram robic bo auto juz drugiej mlodosci miec nie
bedzie, kase zaoszczedze a przy okazji sam sie czegos naucze poprzez te naprawy.I chwała Ci . Trzeba dodać tylko, że autko to da się naprawić samemu we własnym garażu, z prawie wszystkimi innymi samochodami to Ci się nie uda. Może dlatego mechanikowi-amatorowi warto zadbać, żeby jeździło jak najdłużej? Tym bardziej, że zaoszczędzoną na naprawach mechanicznych kasę można przeznaczyć na porządną reperację blacharki - bo w wielu innych samochodach musiałbyś wydać pieniądze na jedno i drugie...
-
Nie określiłem Cie chciwcem ale kimś kto dopiero pierwszy raz się na czymś przejechał, a jak wiadomo najwięcej uczy nasz życie. Sam mam doswiadczenia z mechanikami i pewnych bledow juz nie popelnie.
Chyba nie zdajesz sobie sprawy jak są wyceniane najróżniejsze roboty. Koleś Ci policzy nawet za odklejenie i przyklejenie listwy bocznej, i nie koniecznie 2zl, może sobie policzyć 10zł, przypuszczam, że tak robią, na przykładzie troche innej branzy, nikt nic nikomu za darmo nie zrobi. Nie ważne czy do malowania sa cale drzwi czy pasek do listwy, zeby to dokladnie zrobic trzeba sie postarac, obkleic pewnie, podczyścić, odtluscic, drzwi musza wyschnac, nie mysl sobie, ze ktos to zrobi za piwko, a moze i zrobi ale byle jak. Licznik bije!
Cos pisales też, ze jeszcze tydzien musiales dłubac przy tym samochodzie bo cos zle zrobili czy niedokladnie, no to sobie policz ile czasu poswieciles za ten tydzien, przelicz na godziny, i ile Ty bys sobie za to zazyczyl pieniedzy, a ile powinien fachowiec?
Napisales ze jest niezle zrobione, tylko Cie wkurzyl tymi piecioma stowami.
Podtrzymam teze z pierwszego zdania w tym poscie, ze po prostu nie wiedziales o pewnych rzeczach, a wiekszosc typow wykorzystuje takich ludzi, no i z niczego podal Ci taka cene, a nie inna, jakbys byl w temacie to od razu postukal bys sie w czolo, ze za taka kase prace ktore zleciles sa nie realne do wykonania albo robota zostanie totalnie spieprzona.
W tym przypadku nie ma nic do rzeczy ze robota Ci sie podoba, BO facet mial to zrobic za 1000zl, wyludzil jeszcze 500, a na koncu okazalo sie, ze sam musiales tydzien nad pewnymi rzeczami siedziec, bo nie zrobili albo nie chcialo im sie jeszcze jednej srubki odkrecic zeby cos wyczyscic.
Oczywiscie pewne rzeczy to KWESTIA umowna, zgadzam sie z Toba, chocby dla jednego 500zl to dniowka, a dla innego tygodniowka wiec jest roznica. -
Nie określiłem Cie chciwcem ale kimś kto dopiero pierwszy raz się na czymś przejechał,
Niestety, takie odniosłem wrażenie po dwukrotnym przeczytaniu Twojego postu.
"Przejechałem się", owszem, ale raz jeszcze powtórzę: nie dlatego, że oczekiwałem zrobienia czegokolwiek za darmo lub chciałem wykorzystać blacharza. Z owego tysiąca, po odliczeniu reparaturek i lakieru, zarobiłby (załóżmy) przynajmniej 700 zł. Czas poświęcony na robociznę nie przekroczyłby w sumie dwóch, no już maksymalnie trzech dniówek - tyle, że potrzebne byłyby przerwy (ale auto więcej by stało, niż byłoby naprawiane). Czy 700 zł za 2-3 dniówki jest skandalicznie niska czy wysoka? Uważam, ze kwota za naprawę garażową u kogoś znajomego, kto zresztą został polecony, była w miarę słuszna, nie przesadzona i nie krzywdząca. Aha: piszemy o głębokiej ścianie wschodniej, nie Wawie.Tydzień trwało wykańczanie, to prawda - ale tyle przede wszystkim z powodu tzw. przerw technologicznych. Znaczy najpierw odczyszczenie tego i tamtego, potem jakiś podkład - czekamy do następnego dnia na wyschnięcie; pierwsza warstwa farby - czekamy; nazajutrz druga warstwa - czekamy; czwarty dzień - zabezpieczenie Bitgumem czy innym środkiem (po raz pierwszy stosowałem miejscowo jakiś środek do konserwacji dachów). Na takich przestojach tydzień zszedł.
-
Leo, moim zdaniem podjąłeś słuszną decyzję, tzn. oddanie samochodu do wymiany korodujących elementów.
Masz samochód od nowości, znasz go na wylot, a ze względu na wręcz idealny stan aż się prosiło o taką inwestycję, szczególnie, że w ciągu dotychczasowego życia nakłady były naprawdę małe.
Dlatego uważam, że szkoda pozbywać się takiego auta i pierwotna planowana kwota 1kzł była warta wydania na Tico. Niestety, cenowo wyszło, jak wyszło, ale przynajmniej z końcowego efektu jesteś zadowolony i masz świadomość, że ten samochodzik jeszcze długo pojeździ -
Panowie, jaka jest grubość blachy w drzwiach i jaka maxymalnie gruba blachę można tam wsadzić, bo mam ochotę i pomysł na małe spawanko, może mi się uda ..
-
Nie wiele grubsza od kartki papieru
-
Leo, moim zdaniem
podjąłeś słuszną decyzję, tzn. oddanie samochodu do wymiany korodujących elementów.
(...)
Niestety, cenowo wyszło, jak wyszło, ale przynajmniej z końcowego efektu
jesteś zadowolony i masz świadomość, że ten samochodzik jeszcze długo pojeździDzięki, utwierdzasz mnie w przekonaniu, że warto było.
Myślałem o tym, żeby na tico nauczyć jazdy mojego syna, a za parę lat mógłby on go użytkować... ale na razie mam opory... -
a jeśli chodzi o tytuł postu czym zabezpieczyć rdzę to ja polecam specyfik do konserwacji lin maszyn wyciągowych i nie tylko to jest rodzaj smaru nazywa się to NYROSTEN niesamowita rzecz tego nawet żaden rozpuszczalnik nie rozpuści a i po 10 latach nie wyschnie ,nadal jest niezwykle lepki ,znam gościa co tym konserwował ładę i teraz ta łada ma chyba z 30 lat i nadal świetnie wygląda
-
czym zabezpieczyć rdzę to ja polecam specyfik do konserwacji lin maszyn
wyciągowych i nie tylko to jest rodzaj smaru nazywa się to NYROSTENCenna informacja - ale małe sprostowanie - tytuł wątka nie dotyczy bynajmniej zabezpieczania rdzy, ale walki z nią. Innymi słowy sposobu ochrony blachy przed korozją :-)
Masz może informacje gdzie można to kupić i w jakiej cenie? Na allegro tego nie ma, znalazłem jedynie stronę dystrybutora na Polskę ale nic nie pisze o cenie.
tego nawet żaden rozpuszczalnik nie rozpuści a i po 10 latach nie wyschnie
,nadal jest niezwykle lepkiW specyfikacji nic nie piszą o reakcji z blachą - może więc faktycznie było by to dobre - o ile da się to czasem zdrapać - bo jeśli ktoś napsika to na rdzę lub ognisko którego nie zauważył wcześniej to lipa (biorę pod uwagę zapis że jest to produkt palny w kat B, więc nie wiem czy szlifowanie po tym wchodzi w grę :> )
-
Bez przesady hehehe.
A co do walki z rdzą to baardzo dobrym sposobem po oczyszczeniu jest potraktowanie miejsca tzw "zingą" Jest to ocynk w płynie.
Dokładny opis i pytania wraz z odpowiedziami jest tu:
http://www.zingametall.and.pl/1_7_pytania.htm
Pkt 7 jest zadowalający.
Jest to dobry specyfik i wiem o tym bo pracujemy przy tych specyfikach, tzn stosujemy je.
-
Czytałem na kilku
forach motoryzacyjnych, że Brunox długo schnie, chyba że zastosowało się go na rdzę.
Niby więc warto tak zrobić, choć jeden magik napisał, cyt. "Czyszczę z luźnej
rdzy, maluję i trzyma się nieziemsko, nawet problem to przeszlifować jest. Jednak
kiedy wjadę szczotka druciana to po chwili dojeżdżam do rdzy która wcale się nie
związała."Jako, że czeka mnie zrobienie paru zaprawek, dokonałem pewnego eksperymentu
z Brunoxem, aby ustalić najlepszą metodę dla tego specyfiku.Przygotowałem kawalek blachy, który pordzewiłem w przyspieszony sposób.
Potem przygotowałem 3 pasma w nastepujący sposób:
- jedno odczyszczone mechanicznie do świecącej blachy
- drugie z usuniętą luźną rdzą
- trzecie z usuniętą rdzą i wytrawioną odrdzewiaczem.
Teraz malowanie (pasma prostopadle do pierwszych):
- brunox raz
- brunox dwa razy
- brunox dwa razy + poklad
- brunox dwa razy + poklad + baza (klaru nie dawałem)
I tak: tam gdzie Brunox był położony na gołą czysta blachę zrobił się
ciemno-fioletowy, gdzie na rdzę - czarny, na część czyszczoną chemicznie
poł na pół. W każdym przypadku warstwa trzymała dość mocno z podłożem.Całość po wyschnieciu załadowałem do zamykanego plastikowego pojemnika.
Na dnie nalałem nieco lekko osolonej wody i wystawiłem na parapet okna.Pole kontrolne - odsłonięta blacha zardzewiało po kilku godzinach.
Obserwacje po 3-4 tyg "dojrzewania" w słonym tropiku:- blacha pod samym brunox'em zardzewiała (wolniej gdzie było x2 malowane)
- tam gdzie byl pas oczyszczony z luźnej rdzy - zardzewiało pod brunoxem,
podkładem i bazą - powierznia spuchła i wypchnęła wszystkie warstwy. - powierzchnia czyszczona chemicznie i czyszczona mechanicznie do gołej blachy -
korozja się jeszcze nie pojawiła nawet gdzie byl sam podklad (za wyjatkiem miejsc gdzie był sam brunox)
Wnioski:
- brunox niestety trzeba dać na, maksymalnie jak sie da, oczyszczoną blachę
- brunox MUSI być przykryty warstwą ochronną (im bardziej wilgocioodporną tym lepiej)
jak najszybciej po całkowitym wyschnięciu (w/g producenta)
-
ja polecam środek Fertan poszukajcie sobie o tym w necie