Wyjęcie demontaż deski rozdzielczej z Tico
-
Aby prace dotyczące wyjęcia deski z auta przebiegały sprawnie bez zastanawiania się co, gdzie i w jakiej kolejności trzeba rozłączyć (bez tracenia czasu na zbędne ruchy) przygotowałem prosty opis czynności w formie check - listy. Myślę, że może być pomocny dla tych którzy jeszcze tego nie robili ale także może przydać się mnie w przyszłości gdy coś już zapomnę.
Wyjęcie deski rozdzielczej z auta (check - lista)
- Ściągnąć nakładkę przycisku klaksonu
- Odkręcamy nakrętkę mocowania kierownicy kluczem nasadowym 17
- Uderzamy oburącz naprzemiennie pięściami w kierownicę w celu poluzowania jej osadzenia na wale i ją ściągamy
- Odkręcamy 3 wkręty scalające połówki osłony przełącznika zespolonego: 2 z lewej i jeden z prawej strony
- Odkręcamy 2 wkręty M 5-12 mocujące dolną połówkę osłony przełącznika zespolonego do kolumny kierownicy i zdejmujemy osłonę
- Odpiąć dolną mniejszą kostkę od stacyjki (nacisnąć przycisk po środku wtyczki w celu zluzowania zatrzasku złącza – złącze rozłącza się ciężko)
- Odpinamy górną większą kostkę od przełącznika zespolonego (nacisnąć na boki wtyczki w celu zluzowania blokady złącza)
- Odpinamy opaskę mocującą przewód przełącznika zespolonego do kolumny
- Odkręcić 3 wkręty M5-12 mocujące przełącznik zespolony do stacyjki i zdjąć go
- Odkręcić 4 wkręty mocujące ramkę licznika i zdjąć ją
- Odkręcić 4 wkręty mocujące licznik do deski
- Odkręcamy nakrętkę linki licznika prędkościomierza przy skrzyni biegów (dobry dostęp uzyskuje się po wyjęciu akumulatora i jego plastikowej zabudowy)
- Wyciągamy licznik wraz z linką z deski rozdzielczej na ok 15 cm od deski uzyskując w ten sposób dobry dostęp do zatrzasków na końcu linki - możemy teraz bezproblemowo odpiąć ręką linkę od licznika
- Odpinamy 2 wiązki od płyty licznika i wyjmujemy go
- Zdemontować panel przełączników nawiewu powietrza
_ zdjąć gałki przełączników
_ odkręcić 2 wkręty u góry ramki i wyjąć ją
_ odkręcić 4 wkręty mocujące panel przełączników sterowania nawiewem powietrza i zdjąć go
_ odkręcić 2 wkręty mocowania przełączników nawiewu powietrza. - Odpiąć mocowanie linki do dźwigni klapy przełącznika obiegu powietrza „zewnętrzny-wewnętrzny”, które znajduje się pod schowkiem. Nie odpinać innych linek sterowania nawiewem powietrza
- Odkręcić wkręt dolnego mocowania prowadnicy popielnicy do zespołu nawiewu powietrza (nie odkręcać pozostałych wkrętów mocowania prowadnicy – prowadnica i popielnica pozostają przy desce)
- Odkręcić od deski nakrętkę dźwigni otwierania maski i odczepić linkę. Aby odczepić linkę pociągnąć do siebie gwintowaną czarną tuleję dźwigni tak aby pancerz linki wyszedł z tulei a następnie przepuścić linkę przez szczelinę (nacięcie) w tulei i zdjąć z linkę z dźwigni.
- Odkręcić śruby i wkręty mocujące deskę rozdzielczą do nadwozia:
_ 2 wkręty u dołu deski (jeden przy lewych, drugi przy prawych drzwiach)
_ 2 wkręty w schowku deski
_ 3 wkręty u góry deski przy szybie (po uprzednim podważeniu wkrętakiem i zdjęciu zaślepek)
_ 1 wkręt pod licznikiem - Odsunąć deskę od nadwozia o ok 10 cm w celu zapewnienia lepszego dostępu do złącz wiązek
- Odpiąć od radia wtyczkę przewodu antenowego (inne wtyczki pozostają przy radiu a samo radio pozostaje zamocowane do deski)
- ,Odłączyć czarny przewód masowy przykręcony do spodu wystającej części nadwozia nad kolumną kierownicy (drugi koniec tego przewodu przyłączony jest do czarnej wtyczki wpiętej do radia)
- Odłączyć kostkę od wiązki panelu przełączników nawiewu powietrza (kostka znajduje się pod regulatorem ustawienia świateł)
- Odłączyć wiązkę deski tj. 4 kostki zgrupowane nad skrzynką bezpieczników, bardzo ciężko rozłącza się największa z nich – naciskać przycisk zatrzasku po środku tej kostki
- Rozłączyć inne nie fabryczne przewody (np. instalacji gazowej, alarmu, itp.)
- Zdjąć oswobodzoną deskę
- Instalację deski w aucie przeprowadza się w odwrotnej kolejności. Nakrętkę mocowania koła kierownicy do wału kolumny przykręca się momentem 25-45 Nm. Ja przykręcam kierownicę najniższym momentem 25 Nm i nigdy nie miałem potem problemów ze ściągnięciem kierownicy
Uwaga:
Do samego wyjęcia deski z auta nie potrzeba odłączać:- przewodów od przełączników
a. - ogrzewania tylnej szyby – kostka zielona
b. - wycieraczki tylnej szyby – kostka biała
c. - światła przeciwmgielnego – kostka żółta - przewodów zapalniczki (masa – przewód czarny i niebieski, przewód plus – biały i czerwony)
- przewodu regulatora ustawienia świateł
- wtyczek od radia (z wyjątkiem wtyczki antenowej)
Widok z kabiny na nadwozie po wyjęciu deski rozdzielczej (oprócz instalacji fabrycznej widoczne są przewody instalacji alarmowej i gazowej)
Wyjęta z auta deska rozdzielcza (brak popielnicy, którą niepotrzebnie wymontowałem oraz widać niepotrzebnie odpięte od radia przewody instalacji radiowej, jednak opis wymontowania deski nie zawiera już popełnionych przeze mnie tych błędów)
-
Kawał dobrej roboty i super opis.
Gratulacje za osiągnięty efekt i chęć podzielenia się doświadczeniem! -
Jak zwykle niczego nie pominąłeś :) lista wydaje się długa ale dla wprawiona osoba wymontuje deskę w 30 minut.