Wymiana rozrządu z pompą wody w Tico
-
Witam wszystkich serdecznie . Przejrzałem chyba wszystkie tematy odnośnie wymiany rozrządu Tico , i zgłupiałem :( . Mam kilka pytań i proszę o pomoc .
Jutro dostanę pasek , napinacz ,sprężynę i pompę wody , w sieci jest dużo poradników i kilka rzeczy mi się nie zgadza .
pyt.1 ile powinien wynosić kąt wyprzedzenie zapłonu na podziałce , po ustawieniu wszystkich pokrywających się znaków na kołach ok 0-1 stopni czy 0k. 18 stopni ( jak w tym filmie na you tube https://www.youtube.com/watch?v=lMM0bEHzFj8
Poprzedni właściciel zmieniał już raz rozrząd ale czy zrobił to prawidłowo ? czy nie przeskoczył jednego ząbka w lewo bądź w prawo ?
Pyt.2 Czy po założeniu nowego napinacza i nowej sprężyny , należy go dokręcić w takiej pozycji , ile docisła go sprężyna ?
Pyt. 3 Czy poluzowanie śrub od osłony wewnętrznej rozrządu ( nie mogę wyciągnąć tych dwóch na górze , bo koło zębate wałka zapiera o podkładki i nie da się ich wyjąć ) czy z nimi tylko poluzowanymi dam radę wymienić pompę wody ? W poradniku - https://zlosniki.pl/topic/7093/porada-wymiana-paska-rozrządu-pompy-wody?page=1
autor nie do końca napisał jak sobie poradził , nie zdejmując koła wałka rozrządu .
Robię to pierwszy raz i nie chciał bym silnika wysłać na cmentarz :) Pozdrawiam i proszę o pomoc czy tak powinien wyglądać prawidłowo założony rozrząd , bo silnik na wolnych obrotach faluje , chodzi tak jak by mu ktoś dodawał gazu i zmniejszał ... Ale to inny temat ... -
Przy prawidłowym ustawieniu kąt powinien wynosić 0 stopni, ale tym się do końca nie sugeruj, to tylko plastik, który po latach mógł się w jakimś stopniu odkształcić, na kole zębatym wału korbowego masz znak w kształcie kropki, która ma się zgrać z kreską na obudowie pompy oleju. Zaraz jak znajdę jakiś obrazek to wstawię i zobaczysz co i jak. Napinacz dokręcasz tak jak go ściągnie sprężyna. Możesz zrobić jeszcze kilka obrotów, ponownie sprawdzić znaki i jeszcze raz poluzować śrubę napinacza, sprężyna jeszcze delikatnie naciągnie i wtedy skręcisz na gotowo. Bez zdjęcia tej osłony trudno wyjąć pompę, bynajmniej mi się to nie udało nawet mimo że ją trochę wygiąłem. Musiałem zdjąć koło wałka rozrządu, najtrudniej jest ruszyć śrubę mocującą to koło, jest zakręcona na klej. Nie można przy tym przestawić koła, grozi to skrzywieniem zaworu
-
Musisz ustawić tak aby znaki się zgadzały czyli znak na osłonie ze znakiem na kole wałka rozrządu oraz klin na wale korbowym - aby je ustawić ja wrzucam 5 bieg i przepycham auto, po ustawieniu demontuję rozrząd. Znakiem pośrednim może być wystający kołek który zaznaczyłem, jak wszystko się zgra to musi być dobrze.
Najłatwiej aby wymienić pompę wody to odkręcasz śruby tej czarnej blaszanej osłony i chamsko ją odginasz tam gdzie wadzi, nie polecam ale jeden raz tak zrobiłem.Innym sposobem jest demontaż koła pasowego na wałku rozrządu przy założonym pasku blokujesz koło zamachowe (w skrzyni od spodu jest otwór gdzie wkładasz płaski śrubokręt) i odkręcasz wtedy koło rozrządu - też tej metody nie polecam ale inaczej ciężko zablokować koło wałka rozrządu bez specjalnych narzędzi.
Także oba sposoby stosujesz na własną odpowiedzialność, może ktoś poda lepsze patenty.Pamiętaj by dokładnie oczyścić blok ze starej uszczelki pompy wody i przetrzeć drobnym papierem - ja używam wodnego 360.
-
@pacior Właśnie wróciłem od mojego Ticolca :) Udało mi się odkręcić pompę wody i jak kolega pisał, odciągłem trochę ta blachę i pompa zeszła po kilku przekleństwach :) Po zdjęciu pompy ,rzeczywiście widać znak na pompie oleju ,który pokrywa się z kropką na zębatce wału , więc teraz tylko wszystko poskręcać jak będą części .
A do odkręcenia koła na wale ( korbowym) zrobiłem sobie taki przyrząd . Wiem ,że można takie coś kupić , ale po co płacić daremnie :0
Śruby od osłony metalowej były przykręcone na klej ( niebieski ) ,czy powinienem je również wkręcić na klej , czy nie ma sensu ? -
@piotrek9214 Dziwny wymysł z tą sprężyną , myślałem ,że ona ciągle kontroluje napięcie paska ,a tu potrzebna jest tylko na chwile ... Po jakimś czasie należy sprawdzić czy pasek się nie poluźnił jak się ułoży ? Czy tak jak napisałeś ?
-
@kris napisał w Wymiana rozrządu z pompą wody .:
@piotrek9214 Dziwny wymysł z tą sprężyną , myślałem ,że ona ciągle kontroluje napięcie paska ,a tu potrzebna jest tylko na chwile ...
W Swiftach GTI nawet zalecane było jej wywalenie bo potrafiła spaść i narobić bałaganu w silniku ;)
Ja nigdy na klej nie przykręcałem żadnej śruby od kół zębatych włącznie z tym od wałka rozrządu i było ok. Jak masz klucz dynamometryczny to dokręć tylko zalecanym momentem (chyba jest gdzieś w książce Trzeciaka - powinieneś znaleźć pdf-a) -
@pacior Niestety nie posiadam klucza dynamometrycznego :( Wszystko na czuja . No chyba że głowica i takie tam , to wtedy pożyczam .
-
-
@pacior Włąśnię się zastanawiałem , czy będzie uszczelka w komplecie czy nie .Ale sprzedawca mówił ,że powinna być .... Dzięki za pomoc , i spokojnej nocy :) Mi za pewne będą się śnić koszmary z pękającym paskiem rozrządu i eksplodujące Tico :) Pozdrawiam ...
-
@kris ta sprężyna jest potrzebna do ustawienia odpowiedniej siły naciągu paska. Bardzo ważne jest aby pasek nie był za mało lub za bardzo naciągnięty. Teoretycznie jak się raz ustawi to powinno tak śmigać do kolejnej wymiany. Ja jednak po ok 30 tyś km profilaktycznie zaglądam do rozrządu i od nowa ustawiam napinacz. Pasek rozrządu jak każdy inny pasek również się trochę rozciąga. Może są to minimalne różnice, ale przy tak precyzyjnym mechanizmie jak rozrząd pewnie ma to jakieś znaczenie :)