Wymiana łożysk w alternatorze Daewoo Tico
-
Hej
w moim Tico umierają łożyska alternatora (hałasują choć nie zawsze).
Tymczasowo zakupiłem na szrocie alternator jednak po rozebraniu tylnej obudowy już widzę że długo nie pociągnie - dość zużyty komutator wirnika po którym ślizgają się szczotki. Tymczasowo powinien pojeździć.
Chciałbym wymienić łożyska w swoim dotychczasowym alternatorze, nie widzę jednak możliwości zablokowania wirnika w celu odkręcenia koła pasowego alternatora.
Może ktoś z Was ma jakiś pomysł jak się za to zabrać?Zdjęcia przedstawiają dzisiejszy zakup.
-
@pacior
Rozumiem, że chodzi ci o nieruchomienie koła pasowego alternatora w celu odkręcenia nakrętki. Ja aby nie uszkodzić koła pasowego nałożyłem na nie jakiś większy pasek klinowy tak aby wystawał po za obrys koła. Potem włożyłem koło z paskiem między szczeki imadła i je zacisnąłem. -
-
@pacior
Ja miałem jakieś stare duże paski od piły tarczowej i takiego użyłem.
Przednią pokrywę z łożyskiem zdejmuje się łatwo. Gorzej jest z ściągnięciem tylnego dekla. Zdejmowałem go na własnej prasie. Jak znajdę zdjęcia z demontażu alternatora to je dodam.- Ściąganie przedniego dekla alternatora z wirnika i stojana
- Stojan po ściągnięciu przedniego dekla
- Przedni dekiel. W przednim deklu znajduje się łożysko: 6302 LU Japan NTN (dotyczy modelu alternatora ze zdjęcia, w Tico montowany był także nieco inny model alternatora z innym przednim łożyskiem)
- Wypychanie wirnika na prasie z łożyska osadzonego w tylnym deklu. Między szerokim stemplem prasy a wąskim wałkiem wirnika został włożony element pośredni - śruba z łbem sześciokątnym M 12 czy M10 (może jeszcze mniejsza, dokładnie już nie pamiętam). Dekiel ze stojanem podparty na niebieskich ceownikach prasy.
- Stojan z tylnym deklem po usunięciu wirnika (widok od strony przedniego dekla)
- Wirnik
- Tylny dekiel. W tylnym deklu znajduje się łożysko: 6002 LU Japan NTN ( w różnych modelach alternatora montowanych w Tico stosowane były te same łożyska w pokrywie tylnej)
-
Ja demontowałem koło pasowe za pomocą klucza pneumatycznego. Montaż tak samo.
-
@miechomiecho
Czy używając klucza pneumatycznego udarowego blokowałeś choć trochę koło pasowe (wałek wirnika) czy nie było takiej potrzeby? -
-
Dzięki @ryszard za dokładną fotorelację.
Widzę że łatwo nie będzie, chyba poproszę Mikołaja o prasę :DJedyny nowy wirnik widzę że jest dostępny w Wawer-mot za 69zł,
dziś wymontuję stary alternator z PM-a i ocenię jego stan, myślę że nie będzie taki zły i sama wymiana łożysk wystarczy.. -
@pacior powiedział w Wymiana łożysk w alternatorze Daewoo Tico:
Dzięki @ryszard za dokładną fotorelację.
Widzę że łatwo nie będzie, chyba poproszę Mikołaja o prasę :DMożesz spróbować wybić wirnik z łożyska pokrywy tylnej młotkiem uderzając ostrożnie w końcówkę wałka wirnika za pośrednictwem pobijaka (tak aby nie rozklepać zakończenia wałka od bezpośrednich uderzeń młotka). Oczywiście musisz podeprzeć tylną pokrywę w sposób podobny jak na zdjęciu. Wypychanie wałka na prasie ma te przewagę, że oprócz wysokiej siły wypychania jaką zapewnia prasa nie ma żadnej obawy, że coś się przy okazji uszkodzi (rozklepie).
Jedyny nowy wirnik widzę że jest dostępny w Wawer-mot za 69zł,
dziś wymontuję stary alternator z PM-a i ocenię jego stan, myślę że nie będzie taki zły i sama wymiana łożysk wystarczy..Może wystarczy przeszlifować miedziane pierścienie ślizgowe na wałku wirnika drobnym papierem ściernym.
PS
Chcesz przełożyć łożyska z zakupionego na szrocie alternatora czy planujesz zakup nowych ? Oznaczenia oryginalnych łożysk podałem w opisie zdjęć.
Uwaga: w Tico były montowane alternatory trochę różniące się między sobą tak wiec nie wszystkie elementy są zamienne.Alternatory w Tico (niektóre różnice):
- I rodzaj
- średnica wałka pod przednie łożysko 15 mm (nakrętka koła pasowego pod klucz 22 mm, otwór w kole pasowym 15 mm)
- łożysko w przedniej pokrywie: 6302 LU, JAPAN, NTN, 037 (42 x 15 x 13), (fi x fi x L, mm)
- II rodzaj
- średnica wałka pod przednie łożysko 17 mm (nakrętka pod klucz koła pasowego 24 mm, otwór w kole pasowym fi 17 mm)
- łożysko w przedniej pokrywie: 6203 LAX 19 JAPAN NTN (40 x 17 x12)
-
@ryszard Zakupiony alternator chcę zamontować tymczasowo a swoim dotychczasowym wymienić łożyska.
Alternator już podmieniony :)
Pomiary napięć bez i z obciążeniem (światła, radio i nawiew max)
- Stary alternator 14,8V / 14,4V
- Nowy 14,4V / 14V
Czyli na tym nowym trochę mało ale chyba bez tragedii - Trzeciak podaje minimalne napięcie 14,2V.
U mnie w obu wypadkach nakrętka 22mm, nr kat. alternatora 219010
-
@pacior
Ważne, że ładuje akumulator, możesz z nim przez pewien czas jeździć i spokojnie zająć się wymiana łożysk. Rozumie że łożyska huczą i dlatego je wymieniasz. Miałem ten sam problem: spory hałas pod maską na pracującym silniku - jak zdjąłem pasek alternatora zrobiło się normalnie pod względem hałasu co jednoznacznie wskazywało na zużycie łożysk w alternatorze. -
@ryszard Sytuacja z starym alternatorem była taka że 30km pokonywałem w zupełnej ciszy i nagle przychodził bardzo głośny świst i chrobotanie,
zwiększenie prędkości obrotowej silnika likwidowało na pewien czas problem i kolejne kilkadziesiąt km było ok, jednak zawsze po nocy łożyska trochę popiskiwały kilka minut do czasu zagrzania.Zdemontowałem tylną osłonę w zdjętym alternatorze, zużycie komutatora wirnika prawie zerowe więc warto go robić.
-
@pacior
Na pewno warto wymienić w nim łożyska i będzie prawie jak nowy. Co do samych objawów pracy uszkodzonych łożysk to są trochę nietypowe (nie spotkałem się z czymś takim w moich ticach). Raz miałem dziwne odgłosy z okolicy alternatora , przypuszczałem, że siadają łożyska ale po pewnym czasie okazało się, że poluzowała się i wypadła jedna z dwóch śrub na których alternator jest zamocowany do dolnego żeliwnego wspornika. -
-
@pacior
Pewnie są to łożyska, tym bardziej jeżeli po zmianie alternatora tych objawów nie ma. Odbyłeś już jazdę próbną z wymienionym alternatorem lub podnosiłeś obroty na postoju (praca na wolnych obrotach przy diagnozowaniu tej usterki nie jest do końca miarodajna)? -
@ryszard Jeszcze nie jechałem, ale przy wyższej prędkości obrotowej napięcie było podobne więc ok.
Zdemontowałem już koło pasowe, muszę teraz zabrać altka do sklepu by dobrali mi nasadkę do odkręcenia tych nakrętek (nawet nie wiem jak się nazywa ten typ wygląda na torxa).
Łożyska mają uszczelnienie LU, ale chyba nie będzie problemu gdy dam inne gumowe?
LU widzę że na necie niezbyt popularne. -
@pacior powiedział w Wymiana łożysk w alternatorze Daewoo Tico:
@ryszard Jeszcze nie jechałem, ale przy wyższej prędkości obrotowej napięcie było podobne więc ok.
Zdemontowałem już koło pasowe, muszę teraz zabrać altka do sklepu by dobrali mi nasadkę do odkręcenia tych nakrętek (nawet nie wiem jak się nazywa ten typ wygląda na torxa).
Potrzebna jest do odkręcenia nasadka chyba typu Spline ale ja jej nie miałem i użyłem do odkręcenia śrub stojana nasadki sześciokątnej (jak sobie przypomnę to podam rozmiar). Ale myślę, że warto zakupić dedykowaną nasadkę tym bardziej, że mogą być problemy z wykręceniem śrub z aluminiowego korpusu przedniego dekla. Pamiętam, że z tego powodu postanowiłem wymienić zapieczone śruby z nietypowym łbem na ampulowe ze stali nierdzewnej.
Łożyska mają uszczelnienie LU, ale chyba nie będzie problemu gdy dam inne gumowe?
LU widzę że na necie niezbyt popularne.Ma to mniejsze znaczenie, najważniejsze są wymiary i jakość łożysk.
-
Łożyska kupione, nasadka do tych śrub to torx E8.
Niestety ten rozmiar nasadki był tylko w komplecie za co zapłaciłem 42,30zł
Drogo ale będzie do końca życia ;)
Łożysko 6002 kosztowało 10,5zł, łożysko 6302 12,5zł a na całość dostałem 10% rabatu za chęci naprawienia alternatora ;) -
Tak dobrze mi szło że zaraz po zakupie zabrałem się za wymianę łożysk :)
Młotek, podbijak i alternator rozłożony.
Niestety wybicie łożyska z aluminiowego korpusu wymaga chociażby jego podgrzania,
ja nie podgrzałem i bezmyślnie go rozwaliłem :D
Trzeba będzie brać z drugiego alternatora.Zużycie komutatora nierównomierne, widać że jeden bardziej wytarty.. może to był efekt pisków? Po łożyskach trudno stwierdzić bo pracują przyzwoicie.
-
@pacior powiedział w Wymiana łożysk w alternatorze Daewoo Tico:
Łożyska kupione, nasadka do tych śrub to torx E8.
Cenna informacja przyda się przy zakupie nasadki
Niestety ten rozmiar nasadki był tylko w komplecie za co zapłaciłem 42,30zł
Drogo ale będzie do końca życia ;)W skodzie Fabi I którą trochę czasami naprawiałem, większość połączeń opiera się na śrubach typu Torx i Spline