Urządzenie do blokady tłoka
-
Wystarczy mieć starą świecę i gwintownik m10 a możemy sobie zrobić regulowaną blokadę do tłoków (użyteczne głównie w motocyklach).
Wszystko co potrzebne: Stara świeca, gwintownik m10 Jeżeli świeca m14, wiertło 8.5mm, piłka do metalu i imadło czy jakiś uchwyt, śruba.
Rozbijamy ceramiczną część świecy (UWAGA NA SZYBY W OKOLICY!)
Nacinamy dookoła wzdłuż czerwonej linii aż dotniemy do ceramiki pod. Jest to element który trzyma ceramikę w środku świecy.
Teraz zostało nam tylko wybić resztę ceramiki ze środka (powinna łatwo wyjść po nacięciu jak wyżej)
Rozwiercić środek świecy pod odpowiednią śrubę i nagwintować.Powstaje nam coś takiego. Czas wykonania jakieś 30min więc jak potrzebny szybko a nie za kilka dni to da radę zrobić no i nie wydajemy 30zł na nowe takie ustrojstwo.
-
A takie pytanie mam: do czego potrzebujesz takiej blokady tłoka?
-
@leo napisał w Urządzenie do blokady tłoka:
A takie pytanie mam: do czego potrzebujesz takiej blokady tłoka?
Głównie przydatne w motocyklach jedno cylindrowych 2T. Do odkręcenia magneta, do zablokowania silnika w danej pozycji aby ustawić zapłon. Do rozbiórki silnika (odkręcanie śruby na wale etc. Da się czujnik zegarowy wkręcić.
W moim przypadku to głównie chodzi o ustawienie mojego zapłonu bo nie mogę użyć po prostu zamka tylko ustawiać odpowiednio magneto na stożku
-
@WarningDeadPL napisał w Urządzenie do blokady tłoka:
Głównie przydatne w motocyklach jedno cylindrowych 2T. Do odkręcenia magneta, do zablokowania silnika w danej pozycji aby ustawić zapłon. Do rozbiórki silnika (odkręcanie śruby na wale etc. Da się czujnik zegarowy wkręcić.
Aha. Ja do magneta mam specjalny ściągacz, a do zablokowania silnika wrzucałem bieg i unieruchamiałem tylne koło. Pomysł z Twoją blokadą też niezły, ale chyba nie wolno przy tym stosować odkręcania udarowego, coby się tłok nie rozsypał po uderzeniu w klucz (w końcu blokuje się go punktowo).
W moim przypadku to głównie chodzi o ustawienie mojego zapłonu bo nie mogę użyć po prostu zamka tylko ustawiać odpowiednio magneto na stożku
O, kiepskie rozwiązanie.
Elektronik czy przerywacz? -
@leo napisał w Urządzenie do blokady tłoka:
O, kiepskie rozwiązanie.
Czemu kiepskie? Magneto i tak trzyma się tylko na stożku a nie na klinie. Klin jest tylko żeby łatwiej było magnetem wycelować w miejsce w którym powinno być a że ja mam przerobiony zapłon z magnetem z innego motocykla to wycięcie na klin się nie zgadza.
@leo napisał w Urządzenie do blokady tłoka:
Elektronik czy przerywacz?
Elektronik z tego tematu:
https://zlosniki.pl/topic/38184/moje-moto-honda-mt-80-1981r/12@leo napisał w Urządzenie do blokady tłoka:
Ja do magneta mam specjalny ściągacz, a do zablokowania silnika wrzucałem bieg i unieruchamiałem tylne koło
U mnie są szprychy więc szkoda mi czegoś w nie wsadzać żeby zablokować.
@leo napisał w Urządzenie do blokady tłoka:
ale chyba nie wolno przy tym stosować odkręcania udarowego, coby się tłok nie rozsypał po uderzeniu w klucz (w końcu blokuje się go punktowo).
Raczej nie bo może wybić dziurę ale jak ma się udar to i bez blokady da radę odkręcić często. U mnie świeca jest na środku tłoka (jak i w wielu 2T) więc przylega blokada dość spora powierzchnią.
-
@WarningDeadPL napisał w Urządzenie do blokady tłoka:
Czemu kiepskie? Magneto i tak trzyma się tylko na stożku a nie na klinie. Klin jest tylko żeby łatwiej było magnetem wycelować w miejsce w którym powinno być
No bo trzeba odkręcać i luzować magneto, przestawiać na stożku, skręcać, sprawdzać, potem od nowa, aż się w końcu ustawi... Do tego blokowanie silnika... Poza tym chyba magneto ma większe szanse przestawić się na tym stożku.
To już lepszym rozwiązaniem jest np. płytka z czujnikiem zapłonu pod magnetem, mocowana dwoma czy trzema śrubkami do karteru. Ustawiając zapłon nie ruszasz magneta, tylko luzuje się płytkę z czujnikiem i ją delikatnie przekręca. Przy tym masz wolny otwór na świecę, w który można wkręcić czujnik zegarowy do ustawienia GPZ tłoka albo momentu wyprzedzenia GPZ (jak kto woli ustawiać zapłon).
Na szczęście w elektronikach (przynajmniej tych z NRD) ustawia się zapłon bardzo rzadko, w zasadzie tylko po jakimś remoncie silnika trzeba to robić. Poza tym układ jest bezobsługowy (inaczej, niż przy "platynkach"). -
@leo napisał w Urządzenie do blokady tłoka:
Poza tym chyba magneto ma większe szanse przestawić się na tym stożku.
Nie ma, magneto nigdy nie trzyma się na klinie a za całą siłę odpowiada osadzenie na stożku jeśli o to chodzi. Nie bez powodu "ścina klina" jak mamy niedopasowane albo niedokręcone magneto.
@leo napisał w Urządzenie do blokady tłoka:
No bo trzeba odkręcać i luzować magneto, przestawiać na stożku, skręcać, sprawdzać, potem od nowa, aż się w końcu ustawi... Do tego blokowanie silnika...
Niestety takie poświęcenie jak chce się samemu zrobić od podstaw nowy zapłon do motocykla który nigdy nie był przystosowany do takiego rozwiązania. No i na razie faza prototypowania więc zobaczymy co wyjdzie na koniec.
@leo napisał w Urządzenie do blokady tłoka:
To już lepszym rozwiązaniem jest np. płytka z czujnikiem zapłonu pod magnetem, mocowana dwoma czy trzema śrubkami do karteru. Ustawiając zapłon nie ruszasz magneta, tylko luzuje się płytkę z czujnikiem i ją delikatnie przekręca.
Nie miałem miejsca na coś takiego no i jest to bardzo rzadkie rozwiązanie. W sensie potrzebowałem dużego zakresu regulacji a nie tylko kilka-kilkanaście stopni bo układ zapłonowy też lutowałem sam.
Czujnik jest spory i nie ma go gdzie ustawić.
@leo napisał w Urządzenie do blokady tłoka:
Na szczęście w elektronikach (przynajmniej tych z NRD) ustawia się zapłon bardzo rzadko, w zasadzie tylko po jakimś remoncie silnika trzeba to robić. Poza tym układ jest bezobsługowy (inaczej, niż przy "platynkach").
Zgadza się. Chyba że jest się mną i samemu kombinuje to zmienia się bardzo często :)