Skrzynia automatyczna - problem


  • Użytkownik archiwalny

    Jako, że jakiś czas temu zanabyłem tico ze skrzynią automatyczną w której nic się nie działo, nie mogło być za różowo.
    Właściciel podobno nie zmieniał nigdy oleju w skrzyni (kupowałem od drugiego właściciela, który był szwagrem pierwszego więc prawdopodobnie nigdy nie był zmieniany olej).
    Na liczniku ~120tyś.

    Pokusiłem się o pierwszą wymianę statyczną (ok litra) zaraz po kupnie.
    Jakoś pół roku później zaczynają się problemy. Nagle po przejechaniu ok 15km w tym część powyżej 90km/h ze skrzyni wylało się dosyć dużo oleju.

    Zrobiłem kolejną wymianę profilaktycznie. Wyczyszczona obudowa skrzyni w celu znalezienia wycieku.

    Aktualnie żonka niewiele jeździ ale widać, że coś kapie.

    A teraz co najlepsze - wywala olej przez bagnet.
    Nie ma żadnych innych wycieków. Skrzynia pod bagnetem wyczyszczona i tylko widać sączący się olej po obudowie.
    Przy zimnym silniku po odpaleniu i wrzuceniu D jest szarpnięcie dosyć mocne, którego zaraz po wymianie nie było.
    Ale już jak zmienia biegi dalej to jest w miarę płynnie.
    Przy zrzucaniu biegów w dół szarpnie, ale bez tragedii i to dopiero przy zrzucaniu na 1 bieg.

    Czy jest w stanie ktoś podpowiedzieć od czego zacząć poszukiwania.

    Jest w stanie ktoś odpowiedzieć który z przewodów do chłodnicy jest zasilający a który jest powrotem?
    Czy wąż od zasilania podpięty do powrotu do skrzyni sam zassa olej, czy trzeba do grawitacyjnie podać? Bo noszę się z zamiarem zrobienia wymiany dynamicznej oleju w skrzyni ale nie bardzo wiem jak się podpiąć i chciałem użyć przewodów z chłodnicy.

    Jeśli ktoś będzie w stanie coś pomóc, podesłać jakieś informacje o tej skrzyni biegów, budowie, cokolwiek to będę bardzo wdzięczny bo auto zadziwia mechaników i każdego kto zaglądnie do środka. A ja nie lubię typowych aut więc nie chciałbym się rodzynka pozbywać.

    Pozdrawiam
    Przemek


  • Użytkownik archiwalny

    i dodatkowe pytanko.
    Instrukcja mówi żeby sprawdzać na rozgrzanym silniku dźwignia w pozycji P.
    Ale odpalony czy wyłączony silnik?


  • Moderator

    Moim zdaniem wszystkie czynności tego typu przeprowadza się na silniku wyłączonym

    Hmm ciężki temat bo chyba w historii zlosnikia nie było żadnego automatu,
    zastanawiam się czy automat tico nie będzie podobny do tego ze Swifta 1.0.
    Może w manualu swifta znajdziesz więcej szczegółów, jest jeszcze stare alto które mogło mieć podobną skrzynię


  • Użytkownik archiwalny

    i dodatkowe
    pytanko.
    Instrukcja mówi
    żeby sprawdzać na rozgrzanym silniku dźwignia w pozycji P.
    Ale odpalony czy
    wyłączony silnik?

    poziom oleju mierzymy w misce olejowej. w silniku jak i skrzyni. gdy układ pracuje to część oleju z miski jest w układzie i spływa po ściankach.

    sądzę że chodzi tu o to aby olej był rozgrzany ale silnik wyłączony i pewnie z 5 min odczekać aż olej spokojnie spłynie do miski


  • Użytkownik archiwalny

    No właśnie jak się zagłębić w temat sprawdzania poziomu w skrzyni automatycznej to różnie w różnych autach podają.

    Wpis że olej ma być rozgrzany a skrzynia na P bardziej mi pasuje do sprawdzania na odpalonym, ale wtedy nic na bagnecie nie widać.
    Sprawdzałem na rozgrzanym i zgaszonym silniku ale zaraz po odpaleniu.

    Trzeba przeglądnąć manuale suzuki

    Może ktoś udostępnić lub podlinować namiar??

    No dobra, coś znalazlem

    1985-94 TRANSMISSION SERVICING
    Suzuki Automatic Transmission
    Metro (1989-94), Sprint (1985-88), Swift (1989-94)

    CHECKING FLUID LEVEL
    Transaxle & Transmission

    1. Engine must be at normal operating temperature. Park
      vehicle on level surface and apply parking brake. Place selector lever
      in Park.
    2. Start engine and allow engine to idle. Apply brakes, shift
      through all gears and return selector lever to Park.
    3. Remove dipstick. Fluid level should be in HOT or FULL HOT
      range. Add fluid (if necessary) and recheck. DO NOT overfill.

    Czyli wychodzi, że na odpalonym



  • Chyba w każdym automacie poziom oleju sprawdza się przy uruchomionym i zagrzanym silniku, oraz po przełączeniu (najlepiej kilkukrotnym) wszystkich pozycji wybieraka biegów - czyli od P do D i z powrotem (chyba, że są jakieś kolejne, po D, tryby - wtedy oczywiście też trzeba dojść do nich).

    No i bardzo ważna sprawa - nie ma czegoś takiego, jak uniwersalny "olej do automatu" - musi się dobrać olej do typu skrzyni i tutaj pomyłka przy doborze typu oleju może być równoznaczna z kompletnym zniszczeniem skrzyni.


  • Użytkownik archiwalny

    Odnośnie oleju to jasna sprawa. Tylko zalecany i takim jest skrzynia zalana.

    Co do sprawdzania to nie miałem nigdy automatu i posiłkowałem się instrukcjami które niewiele w tej kwestii wyjaśniały.


Log in to reply