Naprawa / konserwacja silnika elektrycznych szyb
-
O.K nie zauważyłem . Na pewno masz rację. Dzięki za szybką odpowiedż.
-
Nie jestem
fachowcem, ale sądzę, że zabezpieczenie silnika jednak jest - to ten zielony element
zamontowany w konstrukcji szczotkotrzymacza z widocznym numerkiem 600598.Mam pytanie jak doprowadzany jest prąd do drzwi dla szyb elektrycznych. Jeśli nie ma się ich w wyposażeniu to skąd poprowadzić przewody. Czyżby wystarczyło by nawet z akumulatora dać przewody z bezpiecznikiem ?
-
Myślę, że taka opcja w zupełności wystarczy. Takie rozwiązanie pozwoli Ci sterować szybami bez obecności kluczyka w stacyjce
-
Dokładnie tak jak przedmówca, zasilanie do aku i kłopot z głowy.
-
Niekoniecznie z akumulatora.Ja podłączyłem się poprzez dodatkowy bezpiecznik 15A pod bezpiecznik zasilania podgrzewania szyby tylnej. I jeszcze jedna uwaga, silniczek nie ma żadnego zabezpieczenia przed przeciążeniem. To znaczy jak w czasie podnoszenia szyby pobiera prąd ok 6A to po zablokowaniu szyby w górnym położeniu prąd pobierany przez niego wzrasta do ok 10-12A. Dlatego przydałoby się zamontować jakieś zabezpieczenie nadprądowe, które w momencie gdy prąd przekroczy normalną wartość w czasie pracy, odłączałoby zasilanie silnika.
-
Niekoniecznie z akumulatora.Ja podłączyłem się poprzez dodatkowy bezpiecznik 15A pod bezpiecznik zasilania podgrzewania szyby tylnej.
Nie rozumiem za bardzo, to znaczy, że zespoły napędowe masz podłączone tylko pod bezpiecznik 15A ogrzewania tylnej szyby
I jeszcze jedna uwaga, silniczek nie ma żadnego zabezpieczenia przed przeciążeniem.
Sprawdziłeś to, czy tylko zgadujesz?
Co prawda w innym temacie, ale Wasylek pisał, że jest zabezpieczenie termiczne.To znaczy jak w czasie podnoszenia szyby pobiera
prąd ok 6A to po zablokowaniu szyby w górnym położeniu prąd pobierany przez niego
wzrasta do ok 10-12A. Dlatego przydałoby się zamontować jakieś zabezpieczenie
nadprądowe, które w momencie gdy prąd przekroczy normalną wartość w czasie pracy,
odłączałoby zasilanie silnika.To jest dobre, jeżeli rzeczywiście silniki nie mają zabezpieczenia.
-
Witam, dzisiaj zrobiłem próbę. Jeżeli byłoby zabezpieczenie , to po dosunięciu szyby amperomierz włączony w szereg z zasilaniem silnika powinien pokazać zero prądu. To jednak nie nastąpiło, a przytrzymałem przez chwilę przełącznik włączony. A to co sugerowałeś wcześniej , że jest podłączone do szczotek komutatora, to zapewne kondensator przeciwzakłóceniowy, tłumiący iskrzenie szczotek komutatora.Ale przy odrobinie wprawy można opanować umiejętne obsługiwanie tego podnośnika szyby.
-
Witam, dzisiaj
zrobiłem próbę. Jeżeli byłoby zabezpieczenie , to po dosunięciu szyby amperomierz
włączony w szereg z zasilaniem silnika powinien pokazać zero prądu.Jeżeli jest to element termobimetaliczny, to trzeba mu dać trochę czasu na zadziałanie.
To jednak nie
nastąpiło, a przytrzymałem przez chwilę przełącznik włączony.Być może jest to element o dużej bezwładności, przez co nie działa od razu.
A to co sugerowałeś
wcześniej , że jest podłączone do szczotek komutatora, to zapewne kondensator
przeciwzakłóceniowy, tłumiący iskrzenie szczotek komutatora.Też to mi pierwotnie wyglądało na kondensator, jednak akurat w takim układzie ten element włączony jest szeregowo, co wyklucza, że jest to kondensator i to tym bardziej w obwodzie prądu stałego.
Gdyby to był kondensator przeciwzakłóceniowy, to byłby włączony równolegle -
W swoich silnikach nie sprawdzałem jak to "coś" jest podłączone, ale skoro twierdzisz , że w szereg to musi to być jakieś zabezpieczenie nadprądowe. Ale powtarzam, przycisk dosuwający w górę szybę trzymałem chwile i nie zaobserwowałem odcięcia pobieranego ok 12A prądu. Dlatego nie ryzykowałem jeszcze dłuższej próby, coby nie sfajczyć instalacji tyle co zrobionej.
-
W swoich silnikach
nie sprawdzałem jak to "coś" jest podłączone, ale skoro twierdzisz , że w szereg to
musi to być jakieś zabezpieczenie nadprądowe.Nie widzę innego zastosowania tego elementu, jak zabezpieczenie przeciążeniowe
Ale powtarzam, przycisk dosuwający w
górę szybę trzymałem chwile i nie zaobserwowałem odcięcia pobieranego ok 12A prądu.
Dlatego nie ryzykowałem jeszcze dłuższej próby, coby nie sfajczyć instalacji tyle co
zrobionej.Pogrzebałem w swoich zdjęciach z konserwacji zespołów napędowych i znalazłem fotkę, na której wyraźnie widać, że ten element jest włączony szeregowo.
Przewód o kolorze niebieskim dochodzi bezpośrednio do szczotki, gdy żółty łączy się z tym zielonym elementem, a dopiero potem połączony jest ze szczotką.
Jak pisałem, nie widzę innego przeznaczenia tego elementu niż zabezpieczenie silnika i instalacji przed przeciążeniem.Jak pisałem, "elektryczne szyby" w Tico nie przysparzają problemów i tym absolutnie bym się nie martwił. Z tego co pamiętam, to jedynie były zgłaszane uwagi dotyczące prędkości podnoszenia i opuszczania szyb i to wszystko.
-
Nie neguję Twojej wersji, ale mnie nie dawał spokoju fakt , że na zahamowanym silniku waliło do silnika 12A. Dlatego dzisiaj zamontowałem jak na razie w lewych drzwiach wyłącznik krańcowy. Zalety tego rozwiązania, to brak przeciążenia silnika, chroniona zębatka silnika jak i brak efektu "rozpychania ramki okna" w końcowej fazie domykania szyby. .