Dźwignia zmiany biegów ciężko działa podczas jazdy.



  • Witam

    Szukam na forum ale jakoś nie mogę znaleźć odpowiedzi.

    Gdy samochód stoi bezczynnie lewarek działa dobrze. Niestety podczas jazdy już nie jest tak. Biegi wchodzą bez problemów ale nie jest to takie lekkie ich przekładanie.Czuć wyraźny lekki opór. Jeszcze nie zaglądałem pod niego czy czasem coś tam nie blokuje.

    Może ktoś z was miał podobny problem i wie dlaczego tak się dzieje?


  • Użytkownik archiwalny

    Moze rozkleila sie poduszka? A drazek Ci się czasem nie zapadł? Spróbuj go podnieść do gory i wtedy sprawdzic jak chodzą .


  • Użytkownik archiwalny

    Może ktoś z was
    miał podobny problem i wie dlaczego tak się dzieje?

    Na początek sprawdź stan oleju w skrzyni biegów i ewentualnie uzupełnij stan.
    Jaki masz do niej zalany gatunek oleju.



  • Może ktoś z was
    miał podobny problem i wie dlaczego tak się dzieje?

    A może to wina tulejek w drążku zmiany biegów? Zdarza się, że się zapiekają


  • Użytkownik archiwalny

    Lars , ja mam w skrzyni hipol i nie dzialają jakoś dużo cięzej


  • Użytkownik archiwalny

    Lars , ja mam w
    skrzyni hipol i nie dzialają jakoś dużo cięzej

    Najgorszy syf z olejów przekładniowych.
    Zalałem to kiedyś przed zimą, masakrycznie ciężko wchodziły biegi.


  • Użytkownik archiwalny

    Lars , ja mam w
    skrzyni hipol i nie dzialają jakoś dużo cięzej

    Każdy leje do skrzyni gat.oleju wg. własnego uznania
    jednak wszyscy wiedzą jak wrażliwa jest s.b. w Tico
    na stosowanie oleju przekładniowego innego niż zaleca producent samochodu.Takie postępowanie jest często przyczyną niewłaściwej pracy skrzyni i różnych jej usterek.Sprawdzonym olejem jest Castrol
    SMX-S 75W-85,który sprawdza się w lecie a szczególnie w okresie zimowym.Obecnie są też inne oleje które zdają egzamin w skrzyni b. Tico.


  • Użytkownik archiwalny

    Najgorszy syf z
    olejów przekładniowych.
    Zalałem to kiedyś
    przed zimą, masakrycznie ciężko wchodziły biegi.

    Masz rację. Hipol jakoś nie zdobył sobie uznania u kierowców i stosowanie go w s.b. Tico nie jest moim
    zdaniem właściwe.


  • Użytkownik archiwalny

    A może to wina
    tulejek w drążku zmiany biegów? Zdarza się, że się zapiekają

    I taka możliwość też jest możliwa. Pisząc o oleju i jego stanie w skrzyni chodziło mi o próbę rozwiązania problemu bez ponoszenia kosztów.



  • I taka możliwość
    też jest możliwa. Pisząc o oleju i jego stanie w skrzyni chodziło mi o próbę
    rozwiązania problemu bez ponoszenia kosztów.

    Sprawdzenie stanu drążka zmiany biegów też się do tego zalicza W końcu można te połączenia rozebrać i przesmarować (o ile nie ma wielkiego zużycia tulejek i śruby).



  • Dzięki za podpowiedzi. Jutro to sprawdzę bo muszę mieć dostęp do kanału.



  • Masz rację. Hipol
    jakoś nie zdobył sobie uznania u kierowców i stosowanie go w s.b. Tico nie jest moim
    zdaniem właściwe.

    biorac pod uwage ilosc oleju jaki potrzeba okolo 2 litrow moze troszke ponad 2 litry i czestotliwosc wymiany to nie widze powodu oszczedzania



  • Moze rozkleila sie
    poduszka? A drazek Ci się czasem nie zapadł? Spróbuj go podnieść do gory i wtedy
    sprawdzic jak chodzą .

    Dziś tylko mogłem sprawdzić to . Drążek nie da się ponieść do góry więc poduszka jest OK.

    Po niedzieli udam się na kanał i zajrzę pod niego.


  • Użytkownik archiwalny

    biorac pod uwage
    ilosc oleju jaki potrzeba okolo 2 litrow moze troszke ponad 2 litry i czestotliwosc
    wymiany to nie widze powodu oszczedzania

    Mnie głównie chodzi o pracę skrzyni w okresie jesienno-zimowym a nie o oszczędność.
    Jednak zostanę przy Castrolu.



  • Przy okazji że sprawdzałem czujnik obejrzałem stan dźwigni od skrzyni biegów i nie zauważyłem nic szczególnego. Żadnych luzów itp. Brak czasu nie pozwolił na rozkręcanie. Może sprawdzę to przy następnym razem.


  • Użytkownik archiwalny

    Cytat:

    Gdy samochód stoi bezczynnie lewarek działa dobrze. Niestety podczas jazdy już nie jest tak.

    @Jaco olej zapewne masz na 99% w porządku. W opisie swojego problemu ukryta jest odpowiedź. Tłumik rozgrzewa się, tulejki nagrzewają się (sztywne łączenie ze skrzynią, które idzie wzdłuż układu wydechowego), metal rozszerza się i efekt jest taki jak opisujesz. Dlatego kanał lub na kołki, na początek radzę prysnąć śruby WD40. Śruby mają gwint na końcu, jej schowana-środkowa część, czyli między łbem, a końcem śruby pozbawiona jest gwintu i tam czycha rdza, syf, itp. rozkręcasz całkowicie tak aby wyciągnąć sztywny pręt, który idzie wzdłuż tłumika, śruby papierkiem ściernym, później smaru, skręcasz i nie poznajesz swojej skrzyni.



  • @Jaco olej zapewne
    masz na 99% w porządku. W opisie swojego problemu ukryta jest odpowiedź. Tłumik
    rozgrzewa się, tulejki nagrzewają się (sztywne łączenie ze skrzynią, które idzie
    wzdłuż układu wydechowego), metal rozszerza się i efekt jest taki jak opisujesz.
    Dlatego kanał lub na kołki, na początek radzę prysnąć śruby WD40. Śruby mają gwint
    na końcu, jej schowana-środkowa część, czyli między łbem, a końcem śruby pozbawiona
    jest gwintu i tam czycha rdza, syf, itp. rozkręcasz całkowicie tak aby wyciągnąć
    sztywny pręt, który idzie wzdłuż tłumika, śruby papierkiem ściernym, później smaru,
    skręcasz i nie poznajesz swojej skrzyni.

    Opis naprawy pomocny Ale z tym rozszerzaniem się metalu to już mocno ubarwiona opowieść Tam nie występują takie temperatury, żeby dochodziło do rozszerzania się metalu. Przecież to musiała by być bardzo wysoka temperatura. Zwróć uwagę, że tulejki mogły by się stopić, uszczelki w nich tym bardziej



  • Dlatego kanał lub na kołki, na początek radzę prysnąć śruby WD40. Śruby mają gwint
    na końcu, jej schowana-środkowa część, czyli między łbem, a końcem śruby pozbawiona
    jest gwintu i tam czycha rdza, syf, itp. rozkręcasz całkowicie tak aby wyciągnąć
    sztywny pręt, który idzie wzdłuż tłumika, śruby papierkiem ściernym, później smaru,
    skręcasz i nie poznajesz swojej skrzyni.

    A więc w końcu udało mi się znaleźć problem. Leżał właśnie on w zapieczonych tulejach dźwigni zmiany biegów. Dołączam rysunek z książki Trzeciaka.

    Śruby zaznaczone na zielono poszły bez problemu. Z tą na czerwono miałem więcej problemów. W ogóle nie chciała wyjść. Podejścia do młotka zbytnio tam nie ma ale udało mi się ją na tyle rozruszać i nasmarować że teraz po skręceniu wszystkiego biegi można paluszkiem wrzucać.

    Olej w skrzyni jest. Teraz znów jest idealnie.

    Dzięki wszystkim za podpowiedzi.


  • Użytkownik archiwalny

    Kiedyś ja też wykonywałem tą samą naprawę i tak jak u Ciebie ta śruba zaznaczona czerwoną strzałką nie dała się wyjąć, ale też ją rozruszałem i WD-40 zapsikałem i to pomogło.
    Zastanawiam się dlaczego ona nie chciała wyjść skoro się obracała stosunkowo lekko.


Log in to reply