Pompa wodna / pompa wody / pompa cieczy chłodzącej
-
Przytrafił się PMowi wyciek cieczy chłodzącej z pompy. Ze słów poprzedniego właściciela wynikało, że nie jest to pompa oryginalna, fabryczna, lecz była już wymieniana. Po jej wymontowaniu i obejrzeniu postanowiłem podsumować nieco moją wiedzę o pompach, na jakie możemy się natknąć w sklepach, ponieważ producentów jest wielu, a jak wskazuje praktyka, żywotność tych pomp jest baaardzo różna.
Dlatego zamieszczam zdjęcia z oznaczeniami różnych pomp i krótkim komentarzem. Jeżeli macie możliwość zrobienia podobnych fotek pomp innych producentów, dajcie je tutaj z podobnym opisem - a jeśli po wymianie pompa nadal pracuje, to napiszcie kilka słów o jej pochodzeniu i okresie bezawaryjnej pracy.
Na pewno pomoże to nam wszystkim w ewentualnym trafnym wyborze nowej pompy, jeśli zajdzie taka konieczność, oraz jej identyfikacji. -
Tak wygląda pompa fabryczna GMB, na której moje tico (rocznik 1998) przejechało bezawaryjnie 16 lat i 180 kkm. Wymieniona została przy trzeciej zmianie paska rozrządu, profilaktycznie, chociaż wciąż była sprawna.
Zamontowana wtedy została również pompa GMB, z którą nadal nie ma kłopotów (5 lat, 21 kkm).
Zwracam uwagę na niemal idealny stan powierzchni wirnika i wnętrza pompy - mój SX jeździł zawsze na płynie chłodniczym (fabrycznym, potem Petrygo), wymienianym co 40 kkm, układ nigdy nie "widział" wody.
Oznaczenia na korpusie: producent, wskaźniki daty produkcji w kółkach, pod spodem też jakieś znaki:
-
Kiedyś kupiłem od znajomego za niewielką kwotę dwa pudła części pochodzących z rozbitego tico. Wśród nich była używana pompa, podejrzewam, że też jeszcze fabryczna, wymieniona przy okazji drugiej lub trzeciej zmiany paska rozrządu (autko zostało "skasowane" po 219 kkm).
Ten egzemplarz pochodził z 1996 lub 1997 r. Widać nieco inne oznaczenia. Nie mam więcej danych.
Warto zwrócić uwagę na stan łopatek wirnika i środka korpusu tej pompy - coś tu najlepiej się nie działo... -
A tak wygląda część zamienna - nowa pompa GMB, którą udało mi się niedawno znaleźć w jednym ze sklepów (ostatnią, niestety). Kosztowała 100 zł. Mam nadzieję, że faktycznie jest to pompa GMB produkowana w Japonii (pudełko takie samo, jakie miały oryginalne pompy GMB sprzedawane w InterCarsie).
Oznaczenia są inne, jednak warto zwrócić uwagę na litery "YU" na kole zębatym - tak samo oznaczone były pompy fabryczne GMB (zresztą podobne oznaczenia mają koła zębate rozrządu); inne pompy tych znaków nie mają:
-
To jest nowa pompa Magneti Marelli za 90 zł. Właśnie montuję ją do PMa.
Wiadomo - nie jest oryginalna, ale mam nadzieję, że przyzwoity zamiennik.
-
A to jest właśnie pompa "no name", wyjęta z PMa. Nie ma żadnych oznaczeń na korpusie, oprócz kilku cyferek na osi - zapewne jakaś "chińszczyzna".
Prawdopodobnie wytrzymała 2 lata i 32 kkm, potem zaczęła dosłownie "lać". -
Zastanawiałem się nad przyczyną wycieku. Nie wiem, czy znalazłem, ale uwagę moją zwróciło uszczelnienie pod wirnikiem.
W fabrycznej, oryginalnej, bardzo dobrej pompie GMB jest ono prawie niewidoczne - można zauważyć tylko regularny, porządnie docięty fragment czarnej uszczelki, wykonanej z jakiegoś tworzywa, może gumy - trudno stwierdzić:
W tej przeciekającej zaś wyraźnie widać "rozlewającą się" nieregularnie masę uszczelniającą - sprawdziłem, podłubałem, nakłułem, pociągnąłem; prawdopobnie jest to... silikon:
Jeżeli wybieramy pompę wśród zamienników różnych firm, może warto też popatrzeć na wygląd tego uszczelnienia...?
-
Zacznę od pompy jaka była zamontowana fabrycznie w moim Tico wyprodukowanym w 2018 r. Była to pompa firmy GMB.
Trochę informacji jakie znalazłem w internecie o firmie GMB na tej stronie:
https://esamochodoweczesci.pl/pages/gmb-producent-czesci-samochodowych,30-452.aspx
Firma GMB została powołana do życia w marcu roku 1943, w czasie kiedy fabryka wyrobów metalowych Matsuoka Precision Works, mieszcząca się w Osace, zajęła się działalnością produkcyjną precyzyjnych łożysk tocznych. Od tego momentu przedsiębiorstwo skupiło się na doskonaleniu procesów produkcyjnych nowatorskich podzespołów samochodowych, dostarczając swoim użytkownikom z kraju oraz z zagranicy towary w najlepszym gatunku.
Asortyment marki GMB ma w swoim składzie, różnego rodzaju podzespoły układu chłodzenia, na przykład pompy wody wraz z uszczelkami, wiatraki do wentylatorów; podzespoły układu przeniesienia napędu, na przykład krzyżaki wałów napędowych; elementy układu transmisyjnego, w tym rolki pasków rozrządu, napinacze; części układu kierowniczego, między innymi drążki kierownicze, końcówki drążków kierowniczych, wsporniki układu kierowniczego; podzespoły układu zawieszenia, dla przykładu łączniki stabilizatora, wahacze czy sworznie wahacza, a także piasty kół oraz łożyska. Obecnie oferta firmy jest systematycznie uzupełniana o nowe komponenty samochodowe.
Elementy marki GMB łatwe do nabycia są poza granicami Azji za sprawą działających w Europie oraz Ameryce przedstawicielstw firmy. Produkty marki GMB wyróżniają się wśród innych dostępnych na rynku motoryzacyjnym przede wszystkim wysokim standardem wykonania, jak również odpornością na zużycie. Te wyjątkowe parametry proponowanych przez firmę wyrobów uzyskiwane są dzięki wykorzystaniu surowych procedur w trakcie ich produkcji oraz licznych testów przeprowadzanych zarówno na materiałach, jak również na końcowych produktach firmy. Obecnie przedsiębiorstwo GMB jest jednym z najważniejszych wytwórców elementów wymiennych w Japonii. Jest również dostarczycielem oryginalnych podzespołów (OE – ang. original equipment), na tak zwany pierwszy montaż, dla cieszących się dużą popularnością koncernów motoryzacyjnych Mitsubishi, Hyundai. Ford, GM czy Kia.Kilka zdjęć zamontowanej przez fabrykę pompy, wymontowanej z mojego auta gdy zaczęła cieknąć.
Pompę wymontowałem gdy zaczęła cieknąć gdy auto miało 18 lat i przejechało 211 733 km. Wnętrze pompy, wirnik czyste. Auto zakupiłem w 2005 r i w tym roku wymieniłem płyn chłodniczy na Petrygo firmy Orlen, który stosuję do dziś.
Pompa wymontowana z twojego Tico (zamontowana przez fabrykę) jest identyczna jak moja (również zamontowana przez fabrykę). Mamy więc stuprocentową pewność, że w Tico były montowane pompy firmy GMB.
Oznaczenia na pompie GMB:
_ na zewnętrznej stronie korpusu nazwa producenta pompy: GMB
_ na wewnętrznej stronie korpusu oznaczenie chyba samego korpusu: u Ciebie S.13.11-2, u mnie S.13.11-3, u twojego znajomego S.13.11
_ na czole wałka pompy nazwa producenta pompy: GMB
_na czole oznaczenie: 17080-16 - przypuszczam, że jest to numer z katalogu produktów GMB
_ oznaczenie na kole pompy - YU - to samo oznaczenie znajduje się na małym i dużym kole rozrządu - być może jest to nazwa lub skrót nazwy producenta kół. -
Nowa pompa firmy GMB wyprodukowana dla General Motors. Numer katalogowy GM: 986666219
-
Po wymontowaniu fabrycznej pompy GMB zamontowałem pompę marki Onnuri (Made in Korea na pudełku). Awaria mnie zaskoczyła, nie mogłem znaleźć oryginalnej pompy GMB więc zakupiłem i zamontowałem pompę Onnuri.
O firmie Onnuri ze strony internetowej:
http://www.onnuri-parts.com/prod.asp?key=01
ONNURI has been launched to the world since 2001.
We have been supplying ONNURI to all over the world
With your support and interest,
we are able to expand the line of itemsWedług mnie firma Onnuri jest koreańskim dystrybutorem części a nie fabryką na co wskazuje szeroki asortyment (pompy, paski, filtry, wentylatory itd). Fabryka zazwyczaj koncentruje się na produkcji jednego rodzaju produktów np filtry. Raczej nie spotyka się aby produkowała części z różnych segmentów np przewody zapłonowe i przy tym jeszcze filtry. Made in Korea na produktach sprzedawanych przez tą firmę nie oznacza moim zdaniem, że wszystkie produkty, którymi handlują pochodzą tylko z koreańskich fabryk - oznacza tylko, że Onnuri jest koreańską marką.
Numer katalogowy pompy f-my Onnuri GWPD-004
Z drugiej nalepki naklejonej na pudełko pompy wynika, że dalej jest ona dystrybuowana przez OYODO pod numer katalogowym 10C0006-OYO i na końcu przez firmę GeParts pod numerem części MP1101970558462
Made in Korea na korpusie. Brak oznaczenia YU na kole. Oznaczenie AW 1630082 na czole wałka.
Pompa zainstalowana w 2016 r pracuje do dziś. Przejechałem w tym czasie autem 57102 km
-
Miałem jeszcze nową pompę firmy KSP Kang Seo Precision co LTD (Made in Korea), którą sprzedałem. Numer katalogowy 9651 8977.
Oznaczenie WP 82063 na czole wałka, znak YU na kole (może kola zamawiano u producenta kół).