Dolot i wydech


  • Użytkownik archiwalny

    Zastanawiam się nad poszukaniem paru koników/niutków w wydechu i dolocie.
    Muszę pozostać z katem.
    Na dziś dolot seria, wydech do kata seria potem tylko mikrotłumik na końcu.
    Silnik jest względnie seryjny.
    Jeśli chodzi o dolot to kit stożkowy K&N z tego co wyczytałem daje najwięcej?
    Co do wydechu ma ktoś doświadczenie poparte pomiarami?
    Kolektor raczej musi pozostać seryjny, ze względu na budżet - chyba że ma ktoś tanio na zbyciu :-)
    Czy metalowy kat na końcu i wywalenie seryjnego to dobry pomysł? Jakaś przelotówka jeszcze do tego? Czy sam taki kat? Inne pomysły?


  • Użytkownik archiwalny

    Moja propozycja:
    Dolot seryjny, ale bez przepływki. W jej miejsce rurka o identycznej długości. Zamiast przepływki MAPsensor i strojenie Ecumasterem. Wydech za dwururką np. 50 mm wolny i metalowy katalizator na końcu.


  • Użytkownik archiwalny

    Co wyśta sie uparli na wywalanie tej przeplywki?

    przeciez ona nie daje az takiej restrykcji i jest bardzo idioto-odporna.

    znam swifty zagraniczne co maja po 140koni i jezdza na przeplywce.


  • Użytkownik archiwalny

    Ale przy ograniczeniach homologacyjnych, to bez wywalenia przepływki ciężko jest znaleźć brakujące koniki.


  • Użytkownik archiwalny

    Mapsensor + strojenie to koszt?

    Fetorman: czy mógłbyś mi dać priva namiar na siebie? jestem z Krakowa, z chęcią bym się spotkał i skorzysał z paru porad... skrzynkę masz pełną :-)


  • Użytkownik archiwalny

    Wydech za dwururką np. 50 mm wolny i metalowy
    katalizator na końcu.

    Czyli wydech tylko na jednym tłumiku? końcowym?

    Gdzieś kiedyś wyczytałem że zabranie tłumika za dwururką zabiera trochę niutków z dołu, nie wiem ile w tym prawdy a ile domysłów. Zna ktoś fakty na ten temat?


  • Użytkownik archiwalny

    Mapsensor +
    strojenie to koszt?
    Fetorman: czy
    mógłbyś mi dać priva namiar na siebie? jestem z Krakowa, z chęcią bym się spotkał i
    skorzysał z paru porad... skrzynkę masz pełną :-)

    juz mozesz pisac

    tylko ze ja juz nie mam GTi


  • Użytkownik archiwalny

    tylko ze ja juz nie
    mam GTi

    póki jeszcze Indii posiada, to co jakiś czas sobie będziesz o tym aucie przypominać


  • Użytkownik archiwalny

    póki jeszcze Indii
    posiada, to co jakiś czas sobie będziesz o tym aucie przypominać

    nooo juz mi truje duu.. ekhem glowe


  • Użytkownik archiwalny

    Ale na końcu czego? Wydechu (pod zderzakiem) czy kolektora tylko? Nie pytam zaczepnie Bo założenie funkcji reaktora mówi by ten był jak najbliżej komory spalania. Zresztą ja się nie znam, i tak go nie mam u siebie

    Pytanie nr 2. :

    Przepustnica 60mm ale przepływka seria. Ile można ją bezpiecznie rozdziewiczyć by nie wyjść poza jej charakterystykę? Można próbować zrobić jakiś bypass który by dawał dodatkowe powietrze, nazwijmy je lewym, poprzez jakąś klapkę która by się otwierała tylko przy pełnym obciążeniu silnika, tj. przepustnica 100% otwarta ? Takie czysto teoretyczne pytanie. U mnie i tak jest BLOS więc jedyne wyjście by obejść dwie zwężki po drodze to montaż tego bypassu między gaźnik a przepustnice. Czuje, że jest tutaj pole manewru, ale z czegoś by trzeba było zrezygnować.

    Żeby nie odbiegać od tematu założyciela wątku (jeśli chodzi o G13B) to polecam wkładkę k&n pod seryjną puszkę filtra. Najmniej zabawy przy tym a czuć że silnik oddycha pełną piersią, bo filtr go praktycznie nie blokuje. Jest to mokry wkład więc trzeba do niego olej, ale przynajmniej można wyprać i jest jak nowy.

    Z technicznego punktu widzenia najlepszy byłby aktywny dolot, czyli taki którego długość ulegałaby zmianie w zależności od obrotów, tj. jak najdłuższy na niskich obrotach i bardzo krótki u góry (patrz Mazda 787B).

    Jeśli chodzi o wydech u mnie mam "barana" 4w1 dopasowanego z toyoty celica, kończy się on praktycznie za miską olejową. Silnik złapał trochę góry w przyspieszeniu ale nadal to muł jest bo 940kg waży ;/ Reszta wydechu to puszka po reaktorze, środkowy tłumik rozprężny i końcowy rozprężny. Na czym są jakie straty to nie wiem, ale auto nadaje się do jazdy na co dzień (jest w miarę cicho), a przy wyższych obrotach trochę drze papę. Osiągi nie wiem czy poprawiłem bo nie byłem na hamowni. Ale w moim subiektywnym odczuciu jest zdecydowanie lepiej niż było wcześniej.


  • Użytkownik archiwalny

    niemozna omijac przeplywki bo niby co ma liczyc te "lewe powietrze", jaki czujnik?


  • Użytkownik archiwalny

    kuba313:

    Mapsensor + strojenie to koszt?
    Mapsensor na przykład z seicento + ecumaster + strojenie (graty nowe jakoś tak z 600-650 zł), a strojenie to już nie wiem.

    przemask84:

    Czyli wydech tylko
    na jednym tłumiku? końcowym?
    W rajdówce miałem rurę 50 mm, środkowy rozprężny i pod samym zderzakiem z tyłu katalizator metalowy hjs.

    dawcy:

    Ale na końcu czego?
    Wydechu (pod zderzakiem) czy kolektora tylko?
    Nie pytam zaczepnie
    Bo założenie funkcji reaktora mówi by ten był jak najbliżej komory spalania.
    Zresztą ja się nie znam, i tak go nie mam u siebie
    Na końcu wydechu. O tak o:

    Po dwóch kilometrach oesu, jak widać jest już całkiem rozgrzany

    Osiągi nie wiem czy poprawiłem bo nie byłem na hamowni. Ale w moim
    subiektywnym odczuciu jest zdecydowanie lepiej niż było wcześniej.
    To pojedź na hamownię, bo wrażenia subiektywne to są na plus po każdej zmianie


  • Użytkownik archiwalny

    niemozna omijac przeplywki bo niby co ma liczyc te "lewe powietrze", jaki czujnik?

    Chomik z kalkulatorem chyba

    Powietrze musi lecieć tak jak jest - ominiesz prze pływkę, będzie źle, ominiesz BLOSa to na LPG od razu Ci zgaśnie (mniejsze ciśnienie powietrza = mniej uniesiona zapadka w BLOSie = mniej podanego LPG a stanowczo za dużo powietrza)


  • Użytkownik archiwalny

    Hmm czyli żeby kat działał poprawnie trzeba go ciągle do rozgrzania pytować aby na końcu wydechu nadal była wysoka temperatura? A czemu nie może być w fabrycznym miejscu zamontowany? Przecież tak czy siak przepływ zdławi. Jakie są różnice w parametrach silnika jeśli katalizator jest w fabrycznym miejscu a pod zderzakiem?


  • Użytkownik archiwalny

    Ale teoretycznie przy pełnym obciążeniu silnik pracuje na bogatej mieszance. Może po wprowadzeniu nieco dodatkowego powietrza znalazłby się jeszcze jakiś kucyk. Tak se tylko głośno myślę sorka że musicie to czytać

    A bawił się ktoś może w sterowanie TAP? Albo słyszał o próbach strojenia w ten sposób wywalając AFM? Wiem że obecnie raczej samego TAPa się nie stosuje. Montuje się dodatkowe czujniki jak mapsensor, które współpracują wtedy z TPSem.


  • Użytkownik archiwalny

    Założenie było takie, że na lpg nie ma tego bypassu. Przy pracy na BLOSie można całkiem wywalić przepływkę i silnik tego nie odczuje. Mnie zaś interesowało tylko zasilanie benzyną.

    Co do "mniejszego ciśnienia powietrza" to tutaj byłoby korzystne. Jednak Ty, jak sądzę, masz na myśli mniejszą różnicę ciśnień przed i za przesłoną BLOSa, co jednak nie ma wpływu na działanie samego urządzenia, bo ono już przy niepełnym otwarciu przepustnicy "gwizdek" odsłania na full. Problemem byłaby na pewno zmiana AFR w momencie kiedy dostałoby się lewe powietrze. Cóż, to tylko mechanika, tego raczej się tak łatwo przeskoczyć nie da


  • Użytkownik archiwalny

    Problemem byłaby na pewno zmiana AFR w momencie kiedy
    dostałoby się lewe powietrze. Cóż, to tylko mechanika, tego raczej się tak łatwo
    przeskoczyć nie da

    I to dużym problemem bo zbyt uboga mieszanka ma dużo wyższą temperaturę spalania.


  • Użytkownik archiwalny

    przemask84:
    W rajdówce miałem
    rurę 50 mm, środkowy rozprężny i pod samym zderzakiem z tyłu katalizator metalowy
    hjs.

    Ale rozpatrując sytuację w której katalizator nie jest wymagany przez przepisy, czy wydech powinien by na 2 tłumikach? np środkowym i końcowym (u Ciebie katalizator) czy wystarczy środkowy przelotowy aby rozprężyć i do końca rura, lub odwrotnie, od kolektora rura i na samym końcu tylko tłumik przelotowy?


  • Użytkownik archiwalny

    Witam.

    Przeplywke ominac można , tu jest artykuł : http://autospeed.com/cms/title_Airflow-Meter-Bypass-Part-1/A_2424/article.html
    Sam podobny "patent" wykonywałem, gdy poleciała przepływka w moim ex c20let. Nowa kosztowała kosmos, używana nie do zdobycia, to jakoś dało się przerobić używając "by-pass"


  • Użytkownik archiwalny

    A także wolniej się pali i powstaje dużo NOx. To już wiemy


Log in to reply