Sposób na wilgoć w domu - rekuperacja.


  • Użytkownik archiwalny

    Wielu z Was pewnie boryka się z problemem pojawiającej się wilgoci w domu. I ja miałem taki problem (budynek ocieplony, w oknach plastiki) - mimo kratek wentylacyjnych i regularnego wietrzenia mieszkania przegrywałem tą nierówną walkę. Do czasu gdy zainteresowałem się rekuperacją. A co to? To wentylacja z odzyskiem ciepła. Działa to w ten sposób, że przez 24h/dobę wentylator wyciąga brudne i ogrzane powietrze z mieszkania, które w zbudowanym przeze mnie rekuperatorze (urządzeniu do odzysku ciepła) ogrzewa świeże powietrze dostarczane przez 24h/dobę z zewnątrz. Podczas działania rekuperatora nie ma potrzeby wietrzenia mieszkania stosując otwieranie okien, a efektem jest ciągle świeże powietrze w pomieszczeniach oraz spadek wilgotności (mierzonej stacją pogody) do... 28% (przed zrobieniem rekuperacji wilgotność wynosiła średnio 60-65% z wahaniami do 70, po wietrzeniu w mroźny dzień spadała do 50%).

    Skuteczność odzysku ciepła...
    Co do odzysku temperatury to przy -15 st. na dworze do mieszkania wtłaczane tej zimy było powietrze o temperaturze +9 stopni, natomiast teraz gdy piszę ten post na dworze jest +5, a do mieszkania wtłaczane jest powietrze o temperaturze +15 st. (temperatura w domu 22 st.)

    Niebawem dołączę zdjęcia z dokładnym spisem użytych materiałów i zdjęciami z przebiegu budowy urządzenia natomiast dzisiaj opiszę zasadę działania, bo jest ona bardzo prosta:

    Ciepłe, brudne powietrze wyciągane jest wentylatorem z mieszkania i wtłaczane do aluminiowej rury spiro o średnicy 100 mm i długości 10 m umieszczonej wewnątrz izolowanej rury spiro o średnicy 200 mm i takiej samej długości jak rura wewnątrz. Rurą o większej średnicy przepływa świeże powietrze w kierunku przeciwnym do powietrza przepływającego rurą wewnętrzną. W ten sposób powietrze w rurze wewnętrznej (brudne, ciepłe) zanim wydostanie się na zewnątrz budynku oddaje swe ciepło powietrzu dostarczanemu do mieszkania (w rurze zewnętrznej). Proste jak budowa cepa - prawda?


  • Użytkownik archiwalny

    A jaką masz temperaturę powietrza wyrzucanego względem zasysanego na wylocie z budynku?


  • Użytkownik archiwalny

    Poniżej obiecane zdjęcia. Przedstawiają one połączenie początkowe rekuperatora znajdujące się na strychu i wykonane były podczas montażu.

    Wyciąganie i wtłaczanie powietrza do pomieszczeń mieszkalnych odbywa się z wykorzystaniem jednego kanału wentylacyjnego w kominie, a jest możliwe dzięki umieszczeniu w nim profilu PCV 6 cm x10 cm, w którym przepływa powietrze czyste. Profil ten poprowadzony jest w kanale wentylacyjnym komina do samego jego spodu i wchodzi do pomieszczenia nad stropem podłogi (w pokoju). Dalej poprowadzony jest w podłodze pokoju, a ujście ma pod grzejnikiem znajdującym się pod oknem (tam też rozgałęzia się idąc do kolejnego pomieszczenia zasilając je w czyste powietrze). Ponieważ profil PCV ma wymiary 6x10 cm nie zasłania (nie zatyka) on przekroju kanału wentylacyjnego w kominie umożliwiając w ten sposób na wyciąganie za pomocą pozostałego wolnego przekroju kanału brudnego powietrza z mieszkania przy pomocy tradycyjnej kratki wentylacyjnej.

    Zdjęcia rozbiłem na poszczególne posty aby opisy były zrozumiałe.


  • Użytkownik archiwalny

    Zdjęcie nr 1 przedstawia złożony rekuperator (w zasadzie jego początek). W prawym dolnym rogu widać profil z PCV. To nim wtłaczane jest świeże powietrze, natomiast nad nim do komina podłączona jest rura (z wentylatorem) wyciągająca brudne powietrze z mieszkania. Musiałem oczywiście zaślepić fragment komina znajdujący się powyżej aluminiowej rury, aby 100% powietrza było zaciągane z mieszkania i żeby to powietrze nie mieszało się z powietrzem zasysanym kominem z zewnątrz.


  • Użytkownik archiwalny

    Zdjęcie nr 2 przedstawia elementy rekuperatora przed zmontowaniem gdzie:

    1. - izolowana aluminiowa rura spiro o średnicy 200mm i długości 10m
    2. - trójnik z blachy ocynkowanej z dwoma otworami o średnicy 200mm i jednym 100mm
    3. - aluminiowa rura spiro (z delikatnej folii aluminiowej) o średnicy 100mm i długości 10m (umieszczona wewnątrz rury nr 1)
    4. - płyta styropianu (dekiel) zaślepiający trójnik z otworem umożliwiającym na wyprowadzenie rury wewnętrznej (nr 3) na zewnątrz (pokazany dokładniej na zdj. 3)
    5. - izolowana rura 100mm łącząca trójnik z kominem.


  • Użytkownik archiwalny

    Zdjęcie nr 3 - dekiel czyli część 4 z zdj. 2. Płyta styropianu owinięta jest folią aluminiową ponieważ styropian ma tendencje do utleniania i nie chciałem aby do mieszkania dostawały się okruszki styropianowego pyłu. W styropian wstawiona jest tuleja z PCV do której podłączone są rury 100 mm.


  • Użytkownik archiwalny

    Zdjęcie nr 4 - to wszystko co na zdjęciu nr 2 ale już złożone do kupy. Obecnie całość (łącznie z kanałem z PCV, czyli tą 6) jest solidnie zaizolowana. Dodałem także drugi wentylator (nawiewny) umieszczony na połączeniu trójnika i kanału PCV. Wentylator ten załączany jest zegarem na 4 godziny w nocy, aby "dopompować" świeżego powietrza podczas snu. W dzień wentylator jest wyłączony, a podciśnienie w pomieszczeniach powoduje samoistne zasysanie powietrza z kanału nawiewnego.


  • Użytkownik archiwalny

    A jaką masz
    temperaturę powietrza wyrzucanego względem zasysanego na wylocie z budynku?

    Czerpnię, czyli punkt zasysania czystego powietrza mam umieszczoną na strychu (nie na zewnątrz budynku). Jednakże strych poprzez nieszczelności ma stały dopływ powietrza z zewnątrz.

    W chwili obecnej:

    • temperatura na zewnątrz + 5 st.C.
    • temperatura na strychu + 5,8 st.C
    • temperatura przy wyrzutni + 8,1 st.C
    • temperatura w mieszkaniu + 22 st.C
    • temperatura dostarczanego świeżego powietrza + 12,5 st.C

    Wyrzutnia natomiast (czyli wyrzut brudnego powietrza) jest za pomocą rury PVC wyprowadzonej na dach.

    W odcinku łączącym rurę PCV wyrzutni wychodzącą na dach z rurą spiro wewnętrzną zrobiłem otwór do odprowadzania skroplin pary wodnej z usuwanego brudnego powietrza i tym otworem zmierzyłem temperaturę końcową usuwanego powietrza.

    Zaobserwowałem podczas działania rekuperacji pewną zależność... im niższa temperatura przy czerpni tym większa sprawność działania urządzenia.


  • Admin

    Brawo, nieźle pomyślane.
    Czekałem na opis i fotki, bo wciąż sądziłem, ze sam rekuperator musiałeś po prostu kupić. Nie sądziłem, że można wykorzystać dwie rury (jedna w drugiej) do ogrzania powietrza, myślałem, że do tego potrzeba wielkiego, drogiego pudła na strychu...
    Skąd wytrzasnąłeś ten pomysł?
    Jakie wentylatory wykorzystałeś?


  • Użytkownik archiwalny

    Skąd wytrzasnąłeś
    ten pomysł?

    Sam pomysł bodajże z netu (to żeby dać rurę w rurze), natomiast poprowadzenie tego w domu, dobór materiałów, wykorzystanie jednego kanału w kominie itp. sam

    Jakie wentylatory
    wykorzystałeś?

    Wentylatory kanałowe Euro 1 Dospel (średnica 100 mm, 15W mocy) Z wentylatorami udało mi się bo prawdę mówiąc bałem się czy nie za słabej mocy (przepływu), ale dają radę jak na kubaturę która muszą obsłużyć. Jak wcześniej napisałem jeden wentylator (wyciągający) działa 24h/dobę. W tym czasie z kanału nawiewnego leci delikatny wiaterek, jak przy rozszczelnionym oknie (podciśnienie robi swoje), natomiast po włączeniu na 4h wentylatora nawiewnego (na 4h w nocy) dmucha już wyczuwalnie mocniej.


  • Użytkownik archiwalny

    Poniżej wrzucam schemat instalacji u mnie w domu (to o czym wcześniej pisałem) aby wzrokowcom było łatwiej przyswoić zagadnienie. U mnie rekuperator jest na strychu, ale nic nie szkodzi na przeszkodzie aby zrobić taka instalację np. wykorzystując piwnicę (info. dla tych co mają np. stropodach w domu i nie mają strychu).

    W mieszkaniu kratki wyciągające brudne powietrze oraz kratki wtłaczające świeże powietrze mają żaluzje, aby można było w razie potrzeby sterować wydajnością wyciągu lub nawiewu w poszczególnych pomieszczeniach

    Od razu wyjaśniam dla spostrzegawczych - na schemacie narysowałem przejście kanałów w kominie na strychu na odwrót niż mam w rzeczywistości po to aby schemat był czytelniejszy (tak naprawdę nie ma znaczenia, który na górze, a który na dole).


  • Admin

    Sam pomysł bodajże
    z netu (to żeby dać rurę w rurze), natomiast poprowadzenie tego w domu, dobór
    materiałów, wykorzystanie jednego kanału w kominie itp. sam

    Sprytnie pomyślane.

    Wentylatory
    kanałowe Euro 1 Dospel (średnica 100 mm, 15W mocy) Z wentylatorami udało mi się bo
    prawdę mówiąc bałem się czy nie za słabej mocy (przepływu), ale dają radę

    Czyli wentylatory kanałowe. Radę dadzą, bo nie muszą pchać mas powietrza, tylko wymusić cyrkulację po prostu.
    Jak długo ta instalacja już działa? Ujawniły się jakies problemy, wady?


  • Użytkownik archiwalny

    Jak długo ta
    instalacja już działa? Ujawniły się jakies problemy, wady?

    Instalacja była zmontowana w grudniu 2010r. Działa tylko w okresie grzewczym. Latem mieszkanie wietrzone jest tradycyjnie.

    Jeśli można uznać to za wady to musiałbym wymienić:

    1. lekki słyszalny szum wentylatora - coś jak szum laptopa - w pomieszczeniu mieszkalnym nr 1.

    2. trzeba pamiętać co jakiś czas o wylaniu wody ze skraplacza pary wodnej - można wstawić wannę na strych i mieć spokój przez całą zimę

    3. przewód, którym przepływa świeże powietrze na pewno zaciąga też kurz, więc trzeba będzie go kiedyś wyczyścić lub wymienić - należało by zrobić przed nim filtr, ale wtedy pewnie trzeba by wentylator nawiewny dać przy wlocie świeżego powietrza

    4. trzeba dodatkowo płacić za 12,6 kWh miesięcznie, czyli jakieś 6 zł - ale chemiczny pochłaniacz wilgoci kosztuje min. 5x tyle, a skuteczność ma jak witamina C na biegunkę

    5. powietrze jest teraz... za suche wg. zaleceń lekarzy (wilgotność powinna wynosić około 50%) więc należało by nawilżać

    Poza tym działa bez problemów.

    To chyba tyle z wad. Myślę, że te wady to pikuś w porównaniu z zaletami jakie niesie wykonanie takiej instalacji w mieszkaniu.



  • A mnie ciekawi koszt w porównaniu do fabrycznych rekuperatorów

    Jaki szacujesz przepływ powietrza?
    Najtańszy wymiennik jaki znalazłem


  • Użytkownik archiwalny

    A mnie ciekawi
    koszt w porównaniu do fabrycznych rekuperatorów

    Koszt budowy kompletnej instalacji (łącznie z kanałem dostarczającym świeże powietrze) wyniósł około 650 zł.

    Ceny rekuperatorów na rynku są różne - niektóre urządzenia kosztują w granicach 5000 zł.

    Jaki szacujesz
    przepływ powietrza?

    Nie mam pojęcia. Mogę powiedzieć, że obecnie rekuperator obsługuje (czyli instalacja jest doprowadzona) dwa pomieszczenia o łącznej powierzchni 42,5 m2. Przy takim cyklu pracy i wentylatorach jest ok, czyli w pomieszczeniach tych fajnie się oddycha, nie ma zaduchy oraz wilgotność powietrza jest niska.

    Na pewno ktoś posiadając większy metraż jaki rekuperator miałby obsłużyć musiałby wziąść pod uwagę, że być może potrzebne będą wentylatory większej mocy lub takiej samej mocy lecz np. umieszczone na dwóch końcach rekuperatora. Przy bardzo dużej powierzchni domu prawdopodobnie trzeba by było zwiększyć długość rekuperatora aby powierzchnia wymiany ciepła była większa.

    Najtańszy
    wymiennik jaki znalazłem

    Z tego co kiedyś czytałem wymiennik tego typu potrzebuje wentylatorów dużej mocy (aby przepchnąć powietrze między płytami), a to już powoduje większy hałas i większe zużycie prądu czyli wyższe koszty eksploatacji.

    Przerabiałem temat gotowych rekuperatorów i postanowiłem zrobić to co zrobiłem.
    Nie chcę nikogo oczywiście zniechęcać do zakupu gotowych urządzeń - po prostu opisałem jak sam poradziłem sobie w tym temacie.


  • Admin

    Instalacja była
    zmontowana w grudniu 2010r. Działa tylko w okresie grzewczym. Latem mieszkanie
    wietrzone jest tradycyjnie.

    Czyli w zasadzie drugi sezon działa.

    Jeśli można uznać
    to za wady to musiałbym wymienić:
    1. lekki słyszalny
    szum wentylatora - coś jak szum laptopa - w pomieszczeniu mieszkalnym nr 1.

    IMO do przeżycia.

    2. trzeba pamiętać
    co jakiś czas o wylaniu wody ze skraplacza pary wodnej - można wstawić wannę na
    strych i mieć spokój przez całą zimę

    Żaden problem przecież.

    3. przewód, którym
    przepływa świeże powietrze na pewno zaciąga też kurz, więc trzeba będzie go kiedyś
    wyczyścić lub wymienić - należało by zrobić przed nim filtr, ale wtedy pewnie trzeba
    by wentylator nawiewny dać przy wlocie świeżego powietrza

    Też o tym pomyślałem... Ja próbowałbym lekko przefiltrować powietrze na wejściu. Ot, chociażby pończocha naciągnięta na wlot - zawsze zatrzyma sporo zanieczyszczeń, a nie powinna utrudniać ruchu powietrza. Przy usuwaniu wody można też skontrolować i przetrzeć taki filtr.

    4. trzeba dodatkowo
    płacić za 12,6 kWh miesięcznie, czyli jakieś 6 zł

    Grosze.

    5. powietrze jest
    teraz... za suche wg. zaleceń lekarzy (wilgotność powinna wynosić około 50%) więc
    należało by nawilżać

    Może staromodne nawilżacze na grzejniki?

    Poza tym działa bez
    problemów.
    To chyba tyle z
    wad. Myślę, że te wady to pikuś w porównaniu z zaletami jakie niesie wykonanie
    takiej instalacji w mieszkaniu.

    Też tak uważam. Gdybym miał mieszkanie pod strychem, zrobiłbym to samo, co Ty.
    Nie przypuszczałem, że instalacja rekuperatora może być taka prosta i tania...


Log in to reply