Montaż świateł dziennych



  • Witam!

    Potrzebuję pewnej porady dotyczącej podłączenia świateł dziennych w Swifcie mk3.

    Chciałem najpierw zamontować gotowy zestaw tzw. świateł automatycznych - światła dzienne włączają się samoistnie podczas włączenia zapłonu i gasną oczywiście po jego wyłączeniu lub po włączeniu standardowego oświetlenia auta np. światła pozycyjne, mijania.

    Wszystko byłoby banalne i nie zakładałbym wątku, ale problem polega na tym, że w Swifcie troszkę inaczej niż w innych autach jest rozwiązana sprawa włączania świateł - w innych autach masa jest w kostce żarówki na stałe, a wyłącznik steruje plusem. W Swifcie + jest na kostce żarówki na stałe, a wyłącznik steruje właśnie masą.

    Jak to podłączyć?

    Dowiedziałem się, że można to zrobić za pomocą zwykłego przekaźnika - można sterować nim zarówno masą jak i plusem. Tylko jaki przekaźnik będzie dobry (są zwierne, rozwierne, mają różną ilość nóżek...)? No i jakie kable podłączyć do których nóżek przekaźnika?

    Może jakiś elektryk rozwiąże moją zagadkę?

    Pozdrawiam


  • Użytkownik archiwalny

    W Swifcie +
    jest na kostce żarówki na stałe, a wyłącznik steruje właśnie masą.

    W Tico jest tak samo, sprawdź na jego kąciku, powinien być jakiś schemat. Poniżej opisuję jak zamienić "minus" na "plus" przy pomocy przekaźnika.

    Dowiedziałem się,
    że można to zrobić za pomocą zwykłego przekaźnika - można sterować nim zarówno masą
    jak i plusem.

    Zgadza się.

    Tylko jaki przekaźnik będzie dobry (są zwierne, rozwierne, mają różną
    ilość nóżek...)? No i jakie kable podłączyć do których nóżek przekaźnika?

    Zwierne i rozwierne, to są styki przekaźnika. Ilość wyprowadzeń przekaźnika zależy od ilości styków.

    Rozumiem, że problem polega na tym, że w tych światłach(o których piszesz) jest przewód, który należy podłączyć do "plusa" z wyłącznika świateł, a Ty masz na wyłączniku "minus".
    Tak jak piszesz można to rozwiązać przy pomocy przekaźnika ze stykami zwiernymi (tzn. takimi, które zwierają po podłączeniu napięcia), jeżeli mają również styki rozwierne, to niczemu to nie przeszkadza. Praktycznie każdy przekaźnik samochodowy będzie dobry. Mają one stałe oznaczenia. Wyprowadzenia 85 i 86 to zasilanie cewki, 30 ruchomy styk zwierno-rozwierny, 87 stały styk zwierny i 87a stały styk rozwierny. Jak to podłączyć aby "minus" zamienił się na "plus"?
    "Plus" z instalacji samochodu(obojętnie skąd, chociaż najwygodniej z bezpiecznika świateł) podłączasz na wyprowadzenie 85 i 30, "minus" z wyłącznika świateł(zza wyłącznika!) podłączasz do wyprowadzenia 86. Uzyskany efekt jest taki, że gdy światła mijania są wyłączone "plus" jest na wyprowadzeniu 87a, a gdy są włączone, "plus" jest na wyprowadzeniu 87. Nie znam schematu podłączania świateł, o których piszesz, więc nie wiem, który "plus" Cię interesuje ale masz oba więc nie powinno być problemu


  • Użytkownik archiwalny

    Ja miałem to samo w tico. Kto wymyślił sterowanie minusem włączanie świateł?
    Swoje światła hella podłączyłem właśnie przez fabryczny przekaźnik. Sygnał do gaszenia świateł dziennych wziąłem z plusa zegarka.
    Chyba najprościej kupić lampy ledowe bez przekaźnika. I podłączyć ten trzeci przewód sygnałowy pod oświetlenie deski lub lampkę a plus dać z zapłonu. Światła bedą gasnąć po włączeniu postojówek i innych.


Log in to reply