linka sprzęgła regulacja
-
witam
dzisiaj postanowiłem wymienić linkę sprzęgła bo stara podczas pracy wydawała dziwny dźwięk,
ze ściągnięciem i założeniem nie było problemu problem pojawił się w regulacji dowiedziałem się ze linka reguluje się tak aby pedał sprzęgła był równy z hamulcem i tak zrobiłem tak mi się wydaje po odpaleniu tico i wciśnięciu pedała i puszczeniu go z podłogi tico szarpnęło (dobrze ze nic nie było przed samochodem ) wyłączyłem samochód następnie dokręciłem regulator na lince tak ze tico po wciśnięciu pedała sprzęgło i puszczeni sprzęgło zaczęło łapać wyżej niż wcześniej ustawiona była linka.
jak dobrze wyregulować te link żeby sprzęgło ładnie chodziło
czy nie dociągnięta linka może uszkodzić sprzęgło ?
Pozdrawiam -
czy nie dociągnięta
linka może uszkodzić sprzęgło ?
PozdrawiamZa bardzo naciągnięta potrafi przypalić sprzęgło, za słabo spowoduje, że będzie zgrzytać przy wrzucaniu biegów i rozwalisz skrzynię, a wstecznego pewnie nawet nie da się wrzucić
Sprzęgło musi brać kilka centymetrów od dołu, od góry ustaw tak, ze jak przyciśniesz pedał na kilka cm, to wtedy jadącemu na biegu autu zaczną rosnąć obroty, a auto zacznie zwalniać
-
1. Bzdurą jest to, że pedał sprzęgła ma być na równi z pedałem hamulca.
2. Linka powinna być wyregulowana tak, aby auto ruszało w momencie gdy pedał sprzęgła znajduje się w połowie jego wysokości, biegi wchodziły bez zgrzytów (nie licząc wstecznego) auto nie szarpie podczas ruszania oraz nie ma problemu z rozpędzaniem się (jest możliwość zaboksowania kołami podczas gwałtownego ruszania - ale tego sposobu sprawdzania nie polecam)
3. Zwróć uwagę jeszcze na skok jałowy pedału sprzęgła, czyli odległość pomiędzy luźnym pedałem (nie dotykasz go nogą) a momentem, w którym naciskasz pedał i linka zaczyna pracować.Ps. zapraszam do powitania się w osobnym do tego wątku
-
biegi wchodziły bez zgrzytów
z biegami po ostatni dokręceniu nie ma problemu wszytko ładnie wchodzi nawet wstecznyjeszcze na skok jałowy pedału sprzęgła, czyli odległość pomiędzy luźnym pedałem (nie
dotykasz go nogą) a momentem, w którym naciskasz pedał i linka zaczyna pracować.
mógłbyś to rozjaśnić bo nie za bardzo wiem o co chodzi i jak sprawdzić ten skok -
mógłbyś to
rozjaśnić bo nie za bardzo wiem o co chodzi i jak sprawdzić ten skokTo Ci powinno nieco rozjaśnić sytuację.
-
Pytanie troszeczkę z innej beczki: czy należy wykonać jakąś zapobiegawczą regulację sprzęgła w tico o przebiegu 196 tys km na oryginalnym sprzęgle? Chodzi mi o to czy w Tico o taki przebiegu należy delikatnie tę śrubę regulacyjną odkręcić czy zakręcić, czy pozostawić bez zmian? Chodzi mi o regulację jaką należałoby wykonać w wyniku zużycia się sprzegła
-
Pytanie troszeczkę
z innej beczki: czy należy wykonać jakąś zapobiegawczą regulację sprzęgła w tico o
przebiegu 196 tys km na oryginalnym sprzęgle? Chodzi mi o to czy w Tico o taki
przebiegu należy delikatnie tę śrubę regulacyjną odkręcić czy zakręcić, czy
pozostawić bez zmian? Chodzi mi o regulację jaką należałoby wykonać w wyniku zużycia
się sprzegłaTo zależy.
Jeśli biegi zgrzytają podczas ich wrzucania, to linkę można podciągnąć o jeden obrót nakrętki przy skrzyni biegów, jeśli pedał sprzęgła zaczyna brać już wysoko to można tę nakrętkę nieco popuścić ale tak, żeby znowuż biegi nie zaczęły zgrzytać.Natomiast jeśli biegi chodzą bez zgrzytów oraz auto prawidłowo się rozpędza to nie ruszać regulacji, bo sprzęgło w Tico (tarcza i docisk) są "długo-żywotne"
U mnie na przykład tarcza i docisk przy prawie 200kkm były jak z fabryki, padło jedynie łożysko. -
Pytanie troszeczkę
z innej beczki: czy należy wykonać jakąś zapobiegawczą regulację sprzęgła w tico o
przebiegu 196 tys km na oryginalnym sprzęgle? Chodzi mi o to czy w Tico o taki
przebiegu należy delikatnie tę śrubę regulacyjną odkręcić czy zakręcić, czy
pozostawić bez zmian? Chodzi mi o regulację jaką należałoby wykonać w wyniku zużycia
się sprzegłaCzytaj uważnie, co widać na skanach powyżej . Polecam sprawdzić to, co zaczyna się słowami "W ramach okresowej obsługi samochodu...". Warto wiedzieć, że producent przewiduje taką kontrolę i ew. regulację po każdych 10 tys. km. Opisaną przez Ciebie kwestią zużywania się okładzin nie przejmowałbym się.
Jeżeli dawno nikt nie majstrował przy lince sprzęgła, możesz mieć problem z ruszeniem nakrętki regulacyjnej (tej przy skrzyni biegów). Rdza i brud na pewno zrobiły swoje. Jeżeli będziesz musiał podregulować sterowanie sprzęgłem, warto będzie przedtem użyć szczotki drucianej i jakiegoś penetratora. Po wyregulowaniu zasmaruj wszystko (gwint na lince, nakrętkę) obficie jakimś smarem wodoodpornym. Ja robię to co kilka lat i nie ma problemu z regulowaniem.
Jeżeli do tej pory nie było problemów ze sprzęgłem, nie kręciłbym tą nakrętką zbyt dużo... ot, że tak się wyrażę, "kosmetycznie" podregulowałbym. -
chris2233 - rysunki z książki dotyczące regulacji są niby OK, ale... jakoś niezupełnie. W Tico nie uzyskamy żadnego widocznego 2-3mm luzu- linka jest zawsze naprężona, popuszczając ją uzyskamy jedynie obniżenie pedału. Z kolei sprawdzając sprzęgło według tych danych kontrolnych otrzymuje się wysokość pedału sprzęgła na poziomie pedału hamulca, przynajmniej tak było u mnie. Oczywiście zakładam, że dysponujemy oryginalną linką o identycznej długości. Zarówno ustawienie fabryczne po wyjechaniu z fabryki, jak i po wymianie linki było u mnie właśnie takie. Rozbieżności rzędu kilku milimetrów są tutaj pomijalne ze względu na "pływający pedał" sprzegła, który nie ma własnego oporu. W innych autach, które mają stały odbój pedału potrzebna jest precyzyjna regulacja i tam ustawia się wymagany luz jałowy pedału aby sprzęgło nie ślizgało się przy zwolnionym pedale. W Tico nie ma takiego zagrożenia, natomiast gdy pedał będzie zbyt nisko jest ryzyko, że nie uzyskamy całkowitego rozłączenia napędu ale wtedy pedał musiałby być bardzo nisko, ze skokiem do podłogi mniejszym niż 6cm, czyli sporo poniżej poziomu pedału hamulca. Dlatego uważam, że ustawianie pedału w przybliżeniu na równo z hamulcem ma sens.