Swift S1300 czyli budujemy rajdóweczkę... ;)
-
No dobra... Kilka
fotek do relacji moich starć ze zbuntowaną rajdówką...
Etap 1
Sprawdzenie stanów
magazynowych, weryfikacja i uporządkowanie zasobówEtap 2
Szykowanie częściMiałem stary blok w piwnicy. Blok poszedł do mycia, potem pojechał do szlifu na pomiary.
Niestety okazało się, że cylindry są dość mocno zużyte i żadne z moich nominalnych tłoków nie zapewniąją odpowiedniego pasowania. Pozostała opcja tulejowania (ok 600pln) lub tłoki nadwymiarowe (ok 450pln).
Blok po zabieleniu i honowaniu pod tłoki +0,50
Jodełka po honowaniu
Na powierzchni to nie rdza tylko resztki kleju z taśmy klejącej (z maskowania) Będą zmyte przed składaniemBlok oczywiście był ponownie bardzo dokładnie myty i czyszczony, nawet w najmniejszych zakamarkach Płyn do mycia silników, karczer z b. wysokim ciśnieniem itd
Został też trochę odświeżony przy okazji
Blok był pasowany pod nowe tłoki ARCO. Spostrzegawczy pewnie już je zauważyli na wcześniejszych fotkach
Zostały mi co prawda 3 takie tłoki z poprzedniego silnika, niestety po miesiącu poszukiwań nie udało mi się znaleźć 1 sztuki (nikt nie chciał sprzedać) i byłem zmuszony kupić komplet
cdn
-
Kurcze lepiej niż z fabryki!
-
I takie piękne cóś wstawić do samochodu? Żeby się upaprało?
-
No właśnie. Lepiej stolik zrobić
-
Stolik tak ale...pracujący
-
No właśnie. Lepiej
stolik zrobićZrobię sobie z tego dziurawego Będzie się w dziurze dobrze butelki z piwem otwierać
-
Etap 2
cdnNa tłoki pójdą japońskie pierścienie TP (Taikoku Pistons). Takie same idą na pierwszy montaż m.in. do Hond
Z dwóch wałów został wybrany jeden lepszy. Niestety nie obeszło się bez szlifów i ostatecznie czopy główne poszły w +0.50 a korbowodowe w +0.25.
Wał jest sporo odchudzony. Został wyważony dynamicznie wraz z zamachem, dociskiem, kółkiem pasowym itp.
Korbowody zostały sprawdzone i wyważone. Jako całość a także z osobna główki i stopki.
Z tego co wiem to masa nie różni się więcej niż 0,1gNowe panewki główne ACL Race
Korbowodowe NPR Europe bo ACL-ek nie było w tym wymiarze
Do tego trochę uszczeleczek i Plastigage
cdn
-
kurcze, ale ladnie to wszystko wyglada
-
kurcze, ale ladnie
to wszystko wygladaNoooo, aż żal to będzie zdetonować...
Sorry, czarny humor mi się włączył
-
Noooo, aż żal to
będzie zdetonować...
Sorry, czarny humor
mi się włączyłjak możesz
-
Zostały mi co
prawda 3 takie tłoki z poprzedniego silnika, niestety po miesiącu poszukiwań nie
udało mi się znaleźć 1 sztuki (nikt nie chciał sprzedać) i byłem zmuszony kupić
komplet
cdnno i kolejne plusy jak ci sie uda całośc zdetonować,
bedziesz mial zapas
-
Na tłoki pójdą
japońskie pierścienie TP (Taikoku Pistons).
cdnGłowica była przygotowana do poprzedniego silnika. Jest ok i w zasadzie ją tylko odświeżyłem
Po pierwszych myciach
Dokładniej + w środku
Z mostkami
Odwszona
Suma sumarum to co było wcześniej czyli lekki porting, skrócone prowadnice, odchudzone zawory, lekkie planowanie.
No i pierwsze przymiarki na sucho czyli to co już wklejałem
Może jutro zacznę składać dół
-
Radku - jakie teraz zrobiłeś pasowanie tłok - cylinder?
Pamiętaj o zrobieniu zamków na pierścieniach na co najmniej maksymalny wymiar z manuala, albo i większy (ja robię 0,75 mm). Dobrze jest też przejechać 2-3 razy pierścienie kompresyjne górną krawędzią po papierku 1200 albo drobniejszym. Tak, żeby tą krawędź bardzo, bardzo minimalnie zaokrąglić.
Oprócz tego pamiętaj o czystości oraz o używaniu oleju przy składaniu... bo nie chcę czytać za jakiś czas, że znów coś nie wyszło. Teraz ma wyjść.
W razie co wal śmiało. -
Oprócz tego
pamiętaj o czystości oraz o używaniu oleju przy składaniu.
.. bo nie chcę
czytać za jakiś czas, że znów coś nie wyszło. Teraz ma wyjść.
.Lepiej niech nie wychodzi...zwłaszcza bokiem
-
W 90 % jakbym widział składanie swojego silnika (podobne części, wymiary itp)
Szkoda tylko że wszędzie tak długo trwa i nie wiem czy się załapię na tą zimę...
Cały czas korzystam z wiedzy i doświadczenia Toydolsa, któremu bardzo dziękuję za pomoc!
Erde - życzę powodzenia i bezawaryjności silnika!
Pozdrawiam
Mariusz (mawic) -
Radku - jakie teraz
zrobiłeś pasowanie tłok - cylinder?Manual 0,02-0,04mm
Zrobiłem 0,04mmPlan jest taki, że chce na razie wsadzić seryjne wałki i zrobić praktycznie seryjny motor.
Auto nie będzie pałowane na długich OS-ach więc trzymam się ściśle manuala.Pamiętaj o
zrobieniu zamków na pierścieniach na co najmniej maksymalny wymiar z manuala, albo i
większy (ja robię 0,75 mm).To już przekraczasz limit kwalifikujący je do wymiany.
Manual standard 0,2-0,3mm
Zrobiłem 0,3mmDobrze jest też przejechać 2-3 razy pierścienie
kompresyjne górną krawędzią po papierku 1200 albo drobniejszym. Tak, żeby tą krawędź
bardzo, bardzo minimalnie zaokrąglić.W tych pierścieniach TP co kupiłem, 1 pierścień ma już ładnie, minimalnie zaokrąglone brzegi
A właśnie - przekrój 2 pierścienia jest zupełnie inny niż w manualu... Ale to chyba nic dziwnego? Rozumiem, że literka T oznacza "top" i tą stroną w górę?Swoją drogą nie ma błędu w manualu? Podają, żeby mierzyć luz zamków na głębokości 12cm... A to już pierścień wpada do miski olejowej Mierzyłem na 11cm a to już praktycznie dno cylindra.
Oprócz tego
pamiętaj o czystości oraz o używaniu oleju przy składaniu.Jest mega czysto, normalnie sala operacyjna Oleju nie żałuję
.. bo nie chcę
czytać za jakiś czas, że znów coś nie wyszło. Teraz ma wyjść.
W razie co wal
śmiało.Nie dopuszczam innej opcji
-
Erde - życzę
powodzenia i bezawaryjności silnika!
Pozdrawiam
Mariusz (mawic)Dzięki
-
Manual 0,02-0,04mm
Zrobiłem 0,04mm
Plan jest taki, że chce na razie wsadzić seryjne wałki i zrobić praktycznie seryjny
motor.
Yours motor, yours prawoAuto nie będzie pałowane na długich OS-ach więc trzymam się ściśle manuala.
Ale będzie pałowane, a potem może być problem ze studzeniem.To już przekraczasz limit kwalifikujący je do wymiany.
Wiem... silnik do sportu.Manual standard 0,2-0,3mm
Zrobiłem 0,3mm
Ale mi nigdy korba bokiem nie wyszła ;PW tych pierścieniach TP co kupiłem, 1 pierścień ma już ładnie,
minimalnie zaokrąglone brzegi
To fajnie. A twarde są? Tzn. ciężko zebrać pierścień piłując zamek?A właśnie - przekrój 2 pierścienia jest zupełnie inny niż w manualu... \
Ale to chyba nic dziwnego?
Widocznie tak lubią. Nie przejmuj się.Rozumiem, że literka T oznacza "top" i tą stroną w górę?
Tak jest.Swoją drogą nie ma błędu w manualu? Podają, żeby mierzyć luz zamków na głębokości
12cm... A to już pierścień wpada do miski olejowej Mierzyłem na 11cm a to już
praktycznie dno cylindra.
Może być jakaś literówka. Japończyk też człowiek. Ale z rysunku wynika, że na dnie. Ja się nie przejmuję takimi bzdurami, bo jak składam motor to i tak mam jednakowy wymiar tulei na całej długości.Jest mega czysto, normalnie sala operacyjna Oleju nie żałuję
Nie dopuszczam innej opcji
Może wreszcie będzie działać. -
Ale mi nigdy korba bokiem nie wyszła ;P
Ale wybuch silnika po 3 rajdach od poskładania to zaliczyłeś ;P
To fajnie. A twarde
są? Tzn. ciężko zebrać pierścień piłując zamek?No raczej twarde, ale jednocześnie wydają się mocno sprężyste. Troszkę musiałem piłować żeby zebrać. IMO wydają się solidniejsze niż RIK.
-
Może jutro zacznę
składać dół