Problem ze skrzynią biegów
-
Witam
Mam problem ze skrzynią biegów. Od jakiegoż czasu coś w niej hałasowało, a raz zdarzyło jej się zahamować samochód. Muszę więc wymienić ją na nową.
Jest sporo używanych skrzyń biegów w internecie ale jaką kupić? Czy ma znaczenie rocznik? Mój samochód jest z rocznika 1999, czy mogę wstawić skrzynie z 1996 roku?
Przepraszam jeśli wątek był już na forum ale nie udała mi się jego znaleźć.
Pozdrawiam
Marcin -
Witam
Mam problem ze skrzynią
biegów. Od jakiegoż czasu coś w niej hałasowało, a raz zdarzyło jej się zahamować samochód.
Muszę więc wymienić ją na nową.Napisz coś więcej o objawach, może po wskazówkach forumowiczów wymiana na nową będzie zbędna
Jest sporo używanych skrzyń
biegów w internecie ale jaką kupić? Czy ma znaczenie rocznik? Mój samochód jest z rocznika
1999, czy mogę wstawić skrzynie z 1996 roku?Podejdzie
-
Napisz coś więcej o objawach,
może po wskazówkach forumowiczów wymiana na nową będzie zbędnaPopieram. Wymiana skrzyni to ostateczność (koszty), a może chodzi o banalną usterkę, którą da się usunąć nawet samemu?
Spróbuj też sprecyzować tytuł wątku (klawisz "Edytuj" i zmieniasz). -
Popieram. Wymiana skrzyni to
ostateczność (koszty), a może chodzi o banalną usterkę, którą da się usunąć nawet samemu?Kolega bxi pisze że doszło u niego do zahamowania samochodu(zatrzymania z winy skrzyni biegów). Sytuacja taka ma miejsce najczęściej z powodu włączenia jednocześnie dwóch biegów.
Powodem najczęściej jest wyrobienie płytki blokady oraz dźwigni wyboru i zmiany biegów, zamontowanych na wałku wyboru i zmiany biegów.Po sprawdzeniu i potwierdzeniu przyczyny należy wymontować wałek wyboru i zmiany biegów i wymienić zmocowaną na jego końcu płytkę blokady i dźwignię wyboru i zmiany biegów.Robiłem to przy okazji opracowywania sposobu wymiany uszczelniacza wałka zmiany biegów.Dobry mechanik powinien zrobić to w ciągu 6h. -
Witam ponownie
Od pewnego czasu w skrzyni zaczęło coś hałasować, tak jakby się ocierać. Sytuacja występowała po wrzuceniu luzu. Na biegu nic nie hałasowało. Sytuacja była z początku tylko po odpaleniu samochodu, po nagrzaniu znikała. Później zaczęło się to pojawiać częściej i przy nagrzanym silniku. Poruszenie wajchą zmiany biegów powodowało wyraźną zmianę dźwięku.
Sytuacja ta nie wpływała na jakość jazdy. Gdy ostatnio pojechałem w dalsza trasę (około 200km w jedną stronę) w pełni załadowanym samochodem (4 osoby+ bagaże) zaczęło wyć na 4 i 5 biegu. Później zdarzało się to na 1 i 2 biegu. Samochód jakby nie miał mocy (ale brałem to na karb ładunku). W drodze powrotnej gdy stałem na luzie strasznie coś strzelało. Wciśniecie sprzęgła sprawę przerywało, gdy ponownie je wypuszczałem strzelanie się wznawiało. Będąc już prawie na miejscu usłyszałem efekt jakby ukręcało się coś metalicznego. Gdy stanąłem na światłach ledwie ruszyłem, gdyż samochód sam stawał. Występował dźwięk ukręcania metalu, następowało szarpnięcie i gasł silnik. Ledwie dojechałem na pierwszym biegu do celu. Gdy słyszałem ten dźwięk ukręcanego metalu włączałem sprzęgło i zjeżdżałem na bok. Po odczekaniu kilku minut powoli na jedynce jechałem dalej.
Z powodu świąt nie miałem funduszy na naprawę i samochód stał około miesiąca (odpalałem tylko silnik co około tydzień na 10 minut). Gdy chciałem wczoraj dojechać do pobliskiego mechanika efekty prawie nie występowały. Mechanik musiał się wsłuchiwać w pracę samochodu aby usłyszeć pierwotne hałasowanie. Na pewno dźwięk pierwotny występuje nadal po nagrzaniu silnika. Ucho przyłożone do skrzyni begów (na podnośniku) wskazało na miejsce występowania hałasu.Najtaniej będzie chyba kupić nową skrzynię biegów ( używana skrzynia z 96 roku kosztuje 70zł).
Dziękuję za wszelkie wskazówki
Marcin -
Dziękuję za wszelkie wskazówki
Szczerze powiedziawszy, to nie bardzo jestem w stanie coś podpowiedzieć po tym, co napisałeś. Wydaje mi się, że skrzynia jest do wyrzucenia - ale może ktoś mądrzejszy jeszcze się wypowie? Moim zdaniem trzeba Ci będzie poszukać innej skrzynki. Z tego, co się orientuję, wszystkie wersje Tico (kupowane w Polsce) miały taką samą skrzynię manualną (no, były tez "rodzynki" z "automatem", ale tu też z biegiem czasu zmian konstrukcyjnych raczej nie było), więc problem wyboru odpada.
Zastanawiam się tylko, co mogło spowodować uszkodzenie. "Szuranie" po uruchomieniu silnika to często kwestia oleju (na mineralnym szumi częściej i głośniej), ale to raczej nie wpływa na zaistnienie awarii.
Z ciekawości zapytam: jaki był olej w tej skrzyni? Jak często wymieniałeś? Jesteś pewien, że w ogóle było go tam dostatecznie dużo - sprawdzałeś kiedykolwiek poziom? Może nastąpił wyciek i po prostu skrzynia się zatarła? -
Zastanawiam się tylko, co
mogło spowodować uszkodzenie. "Szuranie" po uruchomieniu silnika to często kwestia oleju (na
mineralnym szumi częściej i głośniej), ale to raczej nie wpływa na zaistnienie awarii.Może jakość oleju była kiepska(stracił swoje właściwości),nie był nigdy wymieniany lub za niski stan oleju.
Z ciekawości zapytam: jaki
był olej w tej skrzyni? Jak często wymieniałeś? Jesteś pewien, że w ogóle było go tam
dostatecznie dużo - sprawdzałeś kiedykolwiek poziom? Może nastąpił wyciek i po prostu skrzynia
się zatarła?Domyślam się że był fabryczny nie wymieniany od nowości i nie kontrolowany jego stan.
-
Może jakość oleju była
kiepska(stracił swoje właściwości),nie był nigdy wymieniany lub za niski stan oleju.Właśnie na to stawiam.
Domyślam się że był fabryczny
nie wymieniany od nowości i nie kontrolowany jego stan.Możliwe - niech bxi nam odpowie.
Dodam, że producent każe sprawdzać poziom co 10 kkm (ale rzadko kto to robi, łącznie ze mną) oraz wymieniać olej co 20 kkm (to raczej przesada, no ale IMO nawet wysokojakościowy olej warto wymienić po 40-60 kkm). -
Możliwe - niech bxi nam
odpowie.Dodam, że producent każe
sprawdzać poziom co 10 kkm (ale rzadko kto to robi, łącznie ze mną) oraz wymieniać olej co 20
kkm (to raczej przesada, no ale IMO nawet wysokojakościowy olej warto wymienić po 40-60 kkm).To aż mi się wstyd przyznać że ja jeszcze nigdy nie sprawdzałem i nie wymieniałem pomimo 178kkm
Na wiosnę Tico do skrzyneczki dostaje nowy syntetyk i nie ma wyproś -
To aż mi się wstyd przyznać
że ja jeszcze nigdy nie sprawdzałem i nie wymieniałem pomimo 178kkmNie pisz, że masz to auto od nowości... Może poprzednik zmieniał? A ile Ty "wykręciłeś" przebiegu?
Ja też nie sprawdzam poziomu "klasycznie", ale często spoglądam na korpus skrzyni - jest czysty, poza tym nie ma śladów na podłodze w garażu, więc jest OK.Na wiosnę Tico do skrzyneczki
dostaje nowy syntetyk i nie ma wyprośZawsze jeździłem na syntetyku. Raz tylko przez 20 kkm był minerał, gdy podczas przeglądu gwarancyjnego w ASO mechanik "zapomniał" o tym, że wyraźnie ma nie spuszczać oleju, bo był dopiero co wymieniany... I wywalił mi prawie świeżutki syntetyk . Wieczór, pozamykane sklepy - udało mi się dostać mineralny, żeby w ogóle z ASO wyjechać.
Pamiętam dwie ostatnie wymiany syntetyku: po 60 i po 100 kkm. Teraz znów będę zmieniał (po 160 kkm, jakoś tak zeszło). -
Nie pisz, że masz to auto od
nowości... Może poprzednik zmieniał? A ile Ty "wykręciłeś" przebiegu?
Ja też nie sprawdzam poziomu
"klasycznie", ale często spoglądam na korpus skrzyni - jest czysty, poza tym nie ma śladów na
podłodze w garażu, więc jest OK.Z salonu i jest 178kkm-pierwsze tato jeździł,a teraz ja ujeżdżam.Nie był zmieniany na 100%.Nie było wycieków również więc wirze że tam ciągle jest
Pamiętam dwie ostatnie
wymiany syntetyku: po 60 i po 100 kkm. Teraz znów będę zmieniał (po 160 kkm, jakoś tak
zeszło).Wiosna i 180kkm będzie pierwsza zmiana