Przekaznik wentylatora chłodnicy
-
Dzisiaj padł mi przekaźnik wentylatora chłodnicy, co doprowadziło do zagotowania wody w układzie chłodzenia.
Przepaliło także bezpiecznik 20a od wentylatora chłodnicy, po wymianie bezpiecznika nadal go przepala.
Odpiąłem przekaźnik i zwarłem 2 styki w kostce i wentylator się załącza i bezpiecznik jest cały, ze względu na ciężką dostępność oryginalnego przekaźnika, przeczytałem ze można zastosować uniwersalny przekaźnik 541, nie ma ktoś schematu podłączenia w miejsce oryginalnego ? -
@cezar U mnie przekaźnik jest nadal sprawny, ale w razie usterki chyba nie byłoby problemu z przerobieniem na uniwersalny (najmniej kłopotu, jeśli sygnałem sterującym jest "plus"). Musiałbyś sprawdzić.
Tutaj masz schemat podpięcia 541 do instalacji:Tłumaczenie reszty chyba niepotrzebne - domyślasz się, że odbiornikiem jest wentylator, a ten symbol wyłącznika przy adnotacji "+12V po stacyjce" znaczy podpięcie się pod czujnik temperatury, znaczy włącznik wentylatora. O ile podaje on rzeczywiście "plus" do uruchomienia wiatraka.
Zastanawiające jest tylko to przepalanie bezpiecznika. Może oznaczać, że silnik wentylatora będzie też do wymiany... -
Sprawa rozwiązana, winny okazał się czujnik temperatury wkręcany w obudowę termostatu, po odpięciu wtyczki i zmostkowaniu 2 przewodów wentylator odpala się z udziałem przekaźnika i nie wyrzuca bezpiecznika.
-
@cezar Aha. Czyli do wymiany jest czujnik. Trochę to dziwne, że powodował palenie bezpiecznika...
W razie problemów z wymianą czujnika można pociągnąć ostatecznie dwa przewody do kabiny i na ich końcu podpiąć włącznik. Wtedy da się uruchamiać i wyłączać wentylator z miejsca kierowcy, ręcznie. Wada tego rozwiązania to konieczność stałej obserwacji wskaźnika temperatury i szybkie reagowanie.