Wymiana wahaczy przednich w Swifcie


  • Użytkownik archiwalny

    Witam
    Od jakiegoś czasu w przednim zawieszeniu słychać stukanie podczas wolnej jazdy po nierównościach. Myślałem że to poduszki teleskopów są do wymiany, ale będąc w jednym z ASO stwierdzono, że do wymiany są wahacze.
    Koszt wymiany zawierał się w 4 cyfrowej liczbie i to wcale nie zaczynającej się 1. Więc
    zapłaciłem 100PLN za diagnozę i myślę sobie, że za dobrą średnią krajową to mając lewą rękę tylko z lewej strony, chyba samemu dam radę. Suzi jest produktem węgierskim z 2002roku.
    Jeżeli ktoś mógłby mi udzielić wskazówek co do kolejności, na co zwrócić uwagę i jak postąpić z amorkami, to będę wdzięczny. A może gdzieś jest dostępny dla takiego gościa jak ja jakiś manual to się polecam. Do instrukcji serwisowej nie mam dostępu. Nadmienię tylko nieśmiało że mieszkam w jednej z największych aglomeracji w Środkowej Polsce.
    Pełen optymizmu i wiary w siebie pozdrawiam wszystkich pionierów w naszym kraju oraz czytających ten post.
    Ps. pierwszy krok już zrobiłem - zakupiłem wahacze i przygotowałem podstawowe narzędzia.


  • Użytkownik archiwalny

    Nie rób tego w ASO bo tam mają chore ceny. Ja kupiłem auto, ten sam rocznik co twój do którego dostałem w komplecie wszystkie faktury na to co było robione w aucie. Wg tych faktur dwa przednie wahacze kosztowały razem 440 PLN + 100 zł za robociznę. Chcesz mogę dać Ci namiary na ten serwis, jest w Warszawie. Sam tam nigdy nie byłem ale mam stempelki w książce serwisowej.


  • Użytkownik archiwalny

    Ps. pierwszy krok
    już zrobiłem - zakupiłem wahacze i przygotowałem podstawowe narzędzia.

    W skrócie to ściągasz koło, odkręcasz 2 śruby mocujące MacPersona do zwrotnicy,
    wykręcasz łącznik stabilizatora od razu od wahacza lub jak jest ciężko to przy stabilizatorze (potem z wyjętego wahacze będzie łatwiej) i nakrętkę przy sworzniu zwrotnicy. Po wyjęciu śruby powinno się dać ciągnąć wahacz ze sworzniem w dół (może się przydać jakaś brecha do wyciągnięcia sworznia, ew. można sobie trochę pomóc i wyciągnąć nieco półoś ze skrzyni żeby móc oddalić trochę zwrotnicę). Na końcu zostają 3 śruby trzymające wahacz do nadwozia. Montaż w drugą stronę Jak coś pokręciłem to niech mnie ktoś poprawi

    Ps. Był fajny manual ze zdjęciami na stronie klubowej ale strona już nie działa...


  • Użytkownik archiwalny

    U mnie w SS 1.0 z 99r, gdzie nie ma stabilizatora procedura wyglądała następująco:

    1. zdjęcie koła
    2. odkręcenie śruby przy sworzniu
    3. wybicie sworznia z kolumny
    4. odkręcenie 3 śrub mocujących wahacz
      i tyle
      Trudność polegała u mnie na tym, śruby trzymające wahacz były bardzo zapieczone i jedna z nich się urwała z czym potem było wiele problemów, dlatego też lepiej przez kilka dni przed operacją traktować te śruby WD40 lub innym środkiem ułatwiającym późniejsze odkręcanie. Ja z kolegą robiliśmy to pierwszy raz i gdyby nie urwana śruba to sama wymiana zajęła nam ok 1h, także to nic trudnego. Same wahacze kupiłem firmy Yamato za 120zł/szt w e-autoparts.pl.

  • Użytkownik archiwalny

    odkręcasz 2 śruby mocujące MacPersona do zwrotnicy
    Po jaką cholerę? Po pierwsze to nie wiele ułatwia, po drugie więcej ruszonych punktów=większe prawdopodobieństwo spieprzenia się geometrii, a pozatym jak tak kolega zrobi z lewej strony i zacznie gmyrać przy wahaczu to dam sobie rękę uciąć, że mu przegub wewnętrzny wyleci ze skrzyni i pójdzie olej.

    Trudność polegała u mnie na tym, śruby trzymające wahacz były bardzo zapieczone

    Kolega ma 2002 rok, więc raczej pójdzie, ale jak śruba nie chce puścić, to nie drzeć jej na siłę, trzeba zalać wd40. Jak to nie pomoże, to trzeba grzać palnikiem, albo w przypadku jego braku można zrobić w górnej ściance profilu podłogi 2 dziury nad śrubami (czyli na podłodze pod dywanikiem na wysokości nóg pasażera/kierowcy) i wtedy lać do środka wd40


  • Użytkownik archiwalny

    Najpiej stuknąc ją kilka razy młotkiem aby zruszyć gwint a jak cięzko idzie to kręcić raz w lewo raz w prawo wtedy powinna pójść


  • Użytkownik archiwalny

    Zapieczone śruby odkręca sie najlepiej kluczem udarowym (ten zasilany pneumatycznie np. do odkręcania kół). Śruba nie ma prawa się ukręcić. Każdym innym kluczem działamy momentem w sposób ciągły co prowadzi do zerwania śruby.


  • Użytkownik archiwalny

    Zapieczone śruby
    odkręca sie najlepiej kluczem udarowym (ten zasilany pneumatycznie np. do odkręcania
    kół). Śruba nie ma prawa się ukręcić. Każdym innym kluczem działamy momentem w
    sposób ciągły co prowadzi do zerwania śruby.

    Doprawdy ciekawa to uwaga, ale kolega pneumatem nie dysponuje jak mniemam...


  • Użytkownik archiwalny

    Po jaką cholerę? Po
    pierwsze to nie wiele ułatwia, po drugie więcej ruszonych punktów=większe
    prawdopodobieństwo spieprzenia się geometrii, a pozatym jak tak kolega zrobi z lewej
    strony i zacznie gmyrać przy wahaczu to dam sobie rękę uciąć, że mu przegub
    wewnętrzny wyleci ze skrzyni i pójdzie olej.

    No pewnie da się bez. Nam osobiście zawsze dużo łatwiej było wytargać sworzeń gdy było pole manewru na zwrotnicy. A zbieżność tak czy siak trzeba po wymianie wahaczy ustawiać.


  • Użytkownik archiwalny

    Ale może ma w okolicy wulkanizatora czy inny punkt wymiany kół i za przysłowiowe piwo chłop mu poluzuje te śruby. Nie rób problemu. Zacznie grzać śruby to wytopi całą konserwacje dokoła. Chyba łatwiej i wygodniej?
    Zresztą sądząc po poście autora wątpię by temat wymiany wahaczy ogarnął samemu.


  • Użytkownik archiwalny

    Witam ponownie.
    Dzięki wszystkim za uwagi i porady. Długo się nie odzywałem bo i z robotą czekałem na przyjemniejszą aurę. Ale się udało. Teraz na wszelki wypadek podjadę do sprawdzenia zbieżności.
    Oczywiście że nie mam praktyki w tej materii więc i nie obyło się bez dodatkowych konsultacji.
    Dziękując jeszcze raz wszystkim zamykam temat.


Log in to reply