[mk3 1.3 8v] Samodzielna wymiana uszczelki pod głowicą .


  • Użytkownik archiwalny

    Witam serdecznie wszystkich Forumowiczów

    Problem następujący : silnik się grzeje , płyn chłodniczy w oleju . Jak na mój gust uszczelka pod głowicą . Jak na złość strzeliła kiedy podjąłem decyzje o zmianie autka . Dzwoniłem do kilku mechaników i ceny za wymiane wahają się w granicach 300-350zł + uszczelka + planowanie . Więc wpadłem na szatański pomysł aby zrobić to samemu .

    I teraz mam kilka pytań :
    1. Czy jest to jakoś specjalnie skomplikowane ?? ( jakieś zaplecze mam; garaż , klucz dynamometryczny też się znajdzie )
    2. Miałbym ktoś może zdjątka z takiej lub podobnej operacji lub miałbym chęci aby to pokrótce opisać??
    3. Trzeba planować głowice ??

    Za wszelkie odpowiedzi będę bardzo wdzięczny , szczególnie od osób które ogarniają budowe silników . Niestety potrzeba matką wynalazków - nie stać mnie na mechanika , to próbuje sam .


  • Użytkownik archiwalny

    dasz rade zrobic sam... a glowice trzeba bedzie splanowac bo w garazu trudno jest sprawdzic na ile jest równa, ewentualnie oczysc ja dobrze i sprawdz na stole traserskim na tusz.


  • Użytkownik archiwalny

    To już oddam do tego planowania , znajde kogoś do tego . A mógłbyś mi troszkę opisać jak się do tego zabrać ?? Ja to widzę tak:
    1. Spuszczam olej , pozbywam się filtra oleju .
    2. Odkręcam wszystko co zbędne , następnie odkręcam pokrywe zaworów
    3. Pozbywam się kabli WN ( pamietając o ich kolejności , bo to gra role )
    4. wykręcać świece ??
    5. Co z rozrządem ?? musze go ruszać co nie ?? jak to zaznaczyć/ustawić ??
    6. Zdejmuje głowice , zawoże do planowania .
    7. Oczyszczam całość dokładnie , nowa uszczelka , i dokręcam odpowiednimi momentami i w odpowiedniej kolejności .
    8. zalewam new olej + filtr+chłodniczy .

    Coś jeszcze pownienem wiedzieć ?? muszę odkręcić kolektor wydechowy ??

    Pozdro


  • Użytkownik archiwalny

    Cześć

    Cytat:

    1. Spuszczam olej , pozbywam się filtra oleju .

    płyn chłodniczy również spuszczamy

    Cytat:

    wykręcać świece ??

    nie jest to konieczne

    Cytat:

    Co z rozrządem ?? musze go ruszać co nie ?? jak to zaznaczyć/ustawić ??

    dobierasz się do paska rozrządu i ściągasz lecz zanim dostaniesz się do rozrządu, musisz ściągnąć pasek klinowy luzując napinacz/alternator i odkręcić dolne kółko, które napędza pasek klinowy. Tutaj jest spory kłopot ponieważ aby to kółko ściągnąć musisz o jakieś 4 -5 cm przesunąć /popchnąć na chwilę silnik w prawą stronę (żeby nie było nieporozumień w stronę akumulatora ) - inaczej go nie ściągniesz - bynajmniej mnie się nie udało bez przesunięcia silnika. Jak przesunąć silnik? Wystarczy odkręcić jedna śrubę - ta, którą przykręcona jest łapa silnika (patrząc od przodu samochodu to ta przy rurze dolotu powietrza / lub jaśniej - ta przy prawej przedniej lampie ),nie zapomnij coś podłożyć pod spód silnika żeby nie poleciał za daleko w dół.
    Jak się z tym uporasz to dalej jest w miarę łatwiej. Ściągasz plastikową obudowę rozrządu a dalej pasek. Jak go później ustawić? Są na bloku jak i na kółkach co napędzają rozrząd oznaczenia.

    Cytat:

    Zdejmuje głowice , zawoże do planowania .

    odkręcając zalecane jest najpierw każda śrubę popuścić a później odkręcać

    Cytat:

    Coś jeszcze pownienem wiedzieć ?? muszę odkręcić kolektor wydechowy ??

    Tak ale kolektor wydechowy od głowicy odkręcić raczej będzie ciężko, lepiej a na pewno szybciej będzie odkręcić rurę wydechową od kolektora ( dwie śruby ze sprężynami).
    Również kolektor dolotowy trzeba będzie odkręcić, ale tutaj to problemem jest tylko (albo aż) słaby dostęp do niektórych śrub. To chyba tyle tak z grubsza jeśli chodzi o ściąganie głowicy .


  • Użytkownik archiwalny

    dzieki za fajny opis , płynu chłodniczego nie spuszczamy z prostej przyczyny - juz go nie ma wszystko wessało Nie rozumiem potrzeby ściągania paska klinowego ? jak opuścić ten silnik ? na podnośniku dam rade ??


  • Użytkownik archiwalny

    nie sciagniesz obudowy rozrządu bez zdjecia paska klinowego, proste

    odkrecasz jedna lape silnika i delikatnie go ukosujesz (przesuwasz w strone akumulatora) aby miec lepszy dostęp.


  • Użytkownik archiwalny

    Heh zadaje takie pytania , bo dawno nie zaglądałem pod maskę i nie pamiętam jaki tam jest układ wszystkiego Będziemy działać i zobaczymy co z tego wyjdzie ;P


  • Użytkownik archiwalny

    po co spuszczać olej?


  • Użytkownik archiwalny

    Jak kolega napisał ,że płyn chłodniczy w oleju to wypadało by spuścić i zalać nowym



  • Tak się zastanawiam nad tą samodzielną Twoją wymianą i mam mieszane uczucia...

    Napisałeś, że wymiana będzie kosztować 350 zł + uszczelka też pewnie ok. 50 zł + planowanie (coś pewnie też około 50 zł). Razem daje to 450 zł + do tego jeszcze olej i płyn chłodniczy.

    A z wymianą jest trochę roboty, trzeba ściągnąć oba kolektory, aparat zapłonowy, pasek rozrządu, rozpiąć klawiaturę (rozrząd)... Tak więc napiszę Tobie, że może lepiej jak odżałujesz te 5 stówek i ktoś zrobi to porządnie i dysponuje zapleczem technicznym i tzw. "know-how".

    Z uszczelką nie ma żartów i trzeba to dobrze zrobić, żeby znowu nie poprawiać. Kiedyś wymieniałem uszczelkę w Poldku i trochę roboty z tym było, ale z drugiej strony zrobić coś samemu - bezcenne.

    Musisz sobie wszystko przekalkulować i podjąć decyzję

    P.S. Jak już zrobisz tą uszczelkę to warto jeszcze Swifta trochę potrzymać i niech się odwdzięczy


  • Użytkownik archiwalny

    Ja jak się bawiłem w ściąganie głowicy w 1.3 8V to aparatu zapłonowego nie ruszałem tylko kable WN od świec ściągnąłem, klawiaturę rozrządu zostawiłem w spokoju, gdyż jak ściągniesz pokrywę zaworów to do śrub co trzymają głowicę masz dobry dostęp i klawiatury nie musiałem ruszać żeby głowice podnieść .
    A jeżeli chodzi o planowanie głowicy to faktycznie powinno się to zrobić, ale jeżeli wcześniej silnik nie był rozbierany to nie jest to chyba konieczne.
    Można sobie sprawdzić, tak jak napisał mockba czyli oczyścić dobrze i sprawdzić na stole traserskim lub temu podobnej płaszczyźnie za pomocą np tuszu.
    Ja tak sprawdzałem i z planowania głowicy zrezygnowałem. Jak do tej pory uszczelki nie wydmuchało i nie poci się.
    Jak silnik poskładałem to po ok 1500 km od złożenia sprawdziłem śruby głowicy dociągając je odpowiednim momentem (jest to istotne ) i tyle. Fura hula .


  • Użytkownik archiwalny

    Ogólnie to dałem ciała z diagnozą .Uszczelka wygląda na całą , ale cieknie z okolic alternatora , z pod któregoś z kół pasowych . Pompa wody ?? jak robili mi rozrząd to nie miałem pojęcia o tym że powinno się wymienić , więc została stara . Ogólnie uruchomiłem auto jakoś i jeździ bez zarzutu , wody do chłodnicy dolewam . Trudno wymienić samemu pompe wody ??

    Sorki za zmiane tematu ;P


  • Użytkownik archiwalny

    Wymiana pompy wody nie jest trudna i powinieneś dać sobie radę z tym