klas. jakosciowa olejów
-
Nie wiem, czy znalazlem doskonaly sposob na wybor oleju pod katem jakosci. Istnieje klasyfikacja Api, czy Ati , gdzie interesuja nas dwie pierwsze literki. Pierwsza oznacza rodzaj silnika, czyli jak dla nas S. Druga oznacza jakosc oleju(od A do M).Im wyzsza litera, tym lepiej. Spedzilem z pol godziny w markiecie przegladajac te symbole, i rzeczywiscie wyglada na to, ze to mocno pomaga przy wyborze oleju. Szczegolnie, ze kazdy z nich posiada tę klasyfikacje. Grupy olejow ( mineraly, synt.) nie mieszaja sie ze soba, tzn, ze dobry mineral bedzie mial powiedzmy L, a lepszy syntetyk, lecz przecietny w klasie syntetykow moze miec G. Jesli naprawde to takie proste, to wybor oleum staje sie o wiele latwiejszy.
-
Nie wiem, czy znalazlem doskonaly sposob na wybor oleju pod katem jakosci. Istnieje klasyfikacja
Api, czy Ati , gdzie interesuja nas dwie pierwsze literki. Pierwsza oznacza rodzaj silnika,
czyli jak dla nas S. Druga oznacza jakosc oleju(od A do M).Im wyzsza litera, tym lepiej.
Spedzilem z pol godziny w markiecie przegladajac te symbole, i rzeczywiscie wyglada na to,
ze to mocno pomaga przy wyborze oleju. Szczegolnie, ze kazdy z nich posiada tę
klasyfikacje. Grupy olejow ( mineraly, synt.) nie mieszaja sie ze soba, tzn, ze dobry
mineral bedzie mial powiedzmy L, a lepszy syntetyk, lecz przecietny w klasie syntetykow
moze miec G. Jesli naprawde to takie proste, to wybor oleum staje sie o wiele latwiejszy.Cóż klasa jakości to nie wszystko,
ale na dzień dzisiejszy rozgrzany silnik jest smarowany idealnie przez każdy olej,
problem jest w 2 przypadkach:
1. gdy olej jest "przegrzany" - szczególnie możliwe przy olejach 0w-30
2. gdy silnik jest zimny (np.-20) wtedy najlepiej się spisują oleje 0W - druga dowolna
Jak wiadomo wtedy następuje w ciągu pierwszych 5 min pracy 95% zurzycia sillnika,
a olej 20w-45 ma konsystencję masła roślinnego :-)Dlatego drogie oleje to 5W-60 (np Castrol sport),
albo 5W-50 np Mobil1,
ale na mrozy jest teoretycznie lepszy 0W-40Natomiast olej 0W-30 jest OK w zimie w upały jest za rzadki
A jakość SD,SE,to paście w autach nie powinno się stosować poniżej SG
-
Dlatego drogie oleje to 5W-60 (np Castrol sport),
albo 5W-50 np Mobil1,
ale na mrozy jest teoretycznie lepszy 0W-40Z tym, ze miedzy 0W, a 5W roznica jest na tyle niewielka, ze bez znaczenia w naszych temperaturach...
Natomiast olej 0W-30 jest OK w zimie w upały jest za rzadki
A jakość SD,SE,to paście w autach nie powinno się stosować poniżej SGZ tym, ze DU zaleca SJ i lepiej.
-
Z tym, ze miedzy 0W, a 5W roznica jest na tyle niewielka, ze bez znaczenia w naszych
temperaturach...
Z tym, ze DU zaleca SJ i lepiej.Zgadzam się dlategourzywam 5W-50 bo chroni silnik lepiej przy upałach
-
Nie wiem, czy znalazlem doskonaly sposob na wybor oleju pod katem jakosci. Istnieje klasyfikacja Api, czy Ati ,
gdzie interesuja nas dwie pierwsze literki. Pierwsza oznacza rodzaj silnika, czyli jak dla nas S. Druga oznacza
jakosc oleju(od A do M).........Polecam lekturę o olejach silnikowych Plik PDF oraz Plik TXT