Olej do skrzyni biegów Tico
-
Od ostatniej wymiany oleju w skrzyni biegów zrobiłem już ponad 80kkm i zastanawiam się nad wymianą oleju przed zimą.
Jeździłem na Castrol SMX a obecnie na CASTROL SYNTRANS MULTIVEHICLE 75W90 z klasyfikacją API GI-4.
Książka Trzeciaka podaje by lać olej 75W-85 i GL-4.Robię rekonesans obecnych olejów na rynku i w zasadzie z pełnych syntetyków do wyboru jest:
Castrol TRANSMAX Manual Multivehicle 75W-90 GL-4
RAVENOL MTF‑1 SAE 75W‑85 spełnia normy GL-4 i GL-5
FUCHS TITAN SINTOFLUID 75W80 GL-4Do obecnego oleju Castrol 75W90 nie mam zastrzeżeń, jednak zimą przy temperaturach ujemnych po uruchomieniu silnika czasami słychać skrzynię biegów, dlatego myślę nad katalogową lepkością 75W-85 i tutaj jest tylko Ravenol, jednak spełnia on normy GL-4 i GL-5. Słyszałem gdzieś, że ze względu na synchronizatory w Tico nie powinno się stosować olejów GL-5.
I teraz mam dylemat...przejść na Ravenol 75W-85 z klasyfikacją 4 i 5, czy zejść jeszcze z lepkością i przesiąść się na FUCHS TITAN SINTOFLUID 75W80 GL-4....
Ktoś coś doradzi? :) -
@tom83ek 75W-90 jest zdecydowanie zbyt gęsty, miałem chwilowo taki olej i bardzo haczyły biegi. Obecnie mam wlany TotalEnergies Traxium Gear 8 75W-80 i jest wszystko w jak najlepszym porządku. Na zalecanym 75W-85 zawsze 2 i 3 bieg wchodził mi ze zgrzytem, lecz myślę że wynika to ze zużycia samej skrzyni i jej mechanizmów. Co do klasyfikacji GL, miałem ten sam dylemat w wyborze oleju do Saaba. Wszędzie był polecany Fuchs Titan, lecz miał on właśnie normę GL-5 ( co w teorii przyczynia się do szybkiej korozji synchronizatorów wykonanych z metali kolorowych, bo oleje z tą normą są przeznaczone np do mostów napędowych samochodów ciężarowych i nie posiadają substancji które chronią elementy np z mosiądzu), lecz na stronie Fuchs była informacja, że olej przewyższa właściwościami normę GL-4 i spełnia wymagania GL-5 stąd taka klasyfikacja i jest bezpieczny dla skrzyń samochodów osobowych. Widzę jednak że po czasie powrócili do normy GL-4.
-
Ja w matizie ostatnio zalałem MANNOL 75W85 API GL4 i nie widzę różnicy do poprzedniego jaki miałem czyli castrol smx-s.
-
@tom83ek napisał w Olej do skrzyni biegów Tico:
Słyszałem gdzieś, że ze względu na synchronizatory w Tico nie powinno się stosować olejów GL-5.
Tak jak i Piotrek9214 napisał GL-5 przyczynia się do uszkodzenia i szybszego zużycia elementów z metali kolorowych więc jak GL-4 to GL-4 chyba że olej spełnia 2 normy naraz.
Ja do swifta zalałem Qualitum Gear 75W90 GL-4 i jest lepiej niż na fabrycznym.
-
Castrol 75W-90 ma kartę charakterystyki:
FUCHS TITAN SINTOFLUID 75W80 GL-4 natomiast:
Fuchs jest trochę rzadszy ale jest płynny do temperatury -45 a Castrol gęstszy do -54
Mimo wszystko zastanawiam się nad tym FUCHS TITAN SINTOFLUID 75W80 GL-4