Odpala albo nie...
-
Tak zamierzam, wspomóc WD 40, nabić nasadkę, biorę tez pod uwagę ryzyko ukręcenia śruby, choć spodziewam się że pójdzie
Kątówka to ostateczność, poza tym kiepskie dojście
Ale dziś nie bardzo mogłem sobie pozwolić na demolkę; w piątek/ sobotę w garażu planuje walkę do końca- mojego lub śrub -
W Twoim faktycznie widać, że - mimo
pozornej całości wkładu kata - kanały są pozapychane, poza tym ta brzydka czarna
barwa... Mój, oglądany od spodu, miał zupełnie inne kolorki - od białego do
jasnobrązowego, poza tym zero niedrożnych kanałów.
Czyli ten mój
jeszcze jest raczej sprawny, nie ma z silnikiem kłopotów...Przypadkowo natknąłem się na fotki mojego kata, zrobione rok temu (od spodu) - ale teraz wygląda identycznie; wrzucę dla porównania:
-
Witam
Zdaje relację
Najpierw podchodziłem do kata od dołu, wg rady Leo.
Wyszło fifty fifty- jedna śruba poszła, drugiej urwał się łeb, wiec i tak, mimo "zdrowego" wyglądu wkładu od dołu musiałem - zdjęcie- odkręcić cała puszkę żeby wyciągnąć urwaną śrubę.Leo, mój chyba ładniejszy w widoku od dołu
Z góry, żeby nie było za dobrze tez jedna śruba stawiła zdecydowany opór, łeb był już na tyle skorodowany że 13 sie ślizgała, próba nabicia nasadki 12 skończyła się pęknięciem takowej , przekonał ja dopiero WD40, i majzel
Z góry wkład też był ładny- auto ma przejechane 130 kkm, rok 1999.Jednak stwierdziłem ze jak już mam wszystko w kawałkach to wyciągnę ten wkład, najwyżej założę go z powrotem przed badaniem technicznym.
Przy wybijaniu wkład pękł, wiec juz go nie założę ;), natomiast składa się chyba z dwóch części, górnej i dolnej.I uszkodzenia były na styku tych dwóch wkładów , choć i tak bardzo nikłe w porównaniu z wkładem Batona. Natomiast po otwarciu, z góry i z dołu nie było widać wewnętrznych uszkodzeń. A, przy wybijaniu poleciało sporo "srebrnego proszku"
Zobaczymy jak się auto będzie sprawowało, na razie zmienił się klang i podniosły obroty
Dzięki wszystkim za pomoc.
Usiłuje załaczyc zdjęcia, ale nie wiem czy mi sie uda... -
No, to z katem masz już pozamiatane.
O przegląd nie trzeba się zbytnio martwić - prawidłowo wyregulowany silnik (na analizatorze spalin) nie sprawia problemów podczas przeglądów - po prostu skład spalin mieści się w dopuszczalnych normach (tak twierdziło kilku kolegów po przymusowym pozbyciu się katalizatora). Trzeba tylko, żeby znający się na Tico mechanik go wyregulował.
Ciekawe, czy to rozwiąże Twój problem.PS. Spróbuj oddać resztki tego katalizatora w odpowiednim punkcie - może jeszcze parę zł dostaniesz.
-
Zebrałem kawałki- też o tym myślę, poszukam punktu
Leo, trafiłeś w sedno- właśnie się zastanawiałem czy po wywaleniu kata da się dobrze wyregulować silnikMam nadzieję że to kat powodował zamieszanie; profilaktycznie kupiłem już kopułkę, palec i kable WN, świece już wcześniej wymieniłem
-
Da się wyregulować. Tylko musi to zrobić ktoś, kto zna specyfikę Tico - byle pierwszemu "regulatorowi" nie oddaje się autka w łapy.
Pamiętam, że Przedborzak kiedyś opchnął resztki kata... ale nie wiem, ile zarobił. -
Kurde tyle lat jeżdżę ticulcem na przeglądy i jeszcze nigdy i nigdzie nikt nie badał mi spalin na analizatorze
-
Różnie bywa...
Wg przepisów - powinno się. Ale pewnie jeśli za autkiem nie stoi ściana dymu, diagnoście się nie chce sięgnąć po rurkę. -
Fakt, przepisy każą badać ale diagnostom sie chce albo nie...
Jeździłem na jedną stacje diagnostyczną różnymi autami i był taki czas że do rocznego wtykali to ustrojstwo
Potem jak im się znudziła zabawa to nawet starych hebli nie sprawdzaliLiczę że jak pojadę w czerwcu na badanie to nie trafie na nadgorliwca
Najpierw muszę znaleźć w okolicy sensowny warsztat...Z nowości- autko odpala bez kata, natomiast dzisiaj w czasie jazdy przerdzewiała do reszty i odpadła rurka dodatkowego powietrza.
Szkoda że nie 150 km wcześniej, zrobiłbym to od razu teraz to będzie w weekend kombinacja aby odkręcić skorodowane totalnie śruby bez ściągania zderzaka... -
Z nowości- autko odpala bez kata,
Czy możesz więc jednoznacznie stwierdzić, że to było przyczyną?
natomiast dzisiaj w czasie jazdy przerdzewiała do reszty i
odpadła rurka dodatkowego powietrza.
Szkoda że nie 150
km wcześniej, zrobiłbym to od razu teraz to będzie w weekend kombinacja aby
odkręcić skorodowane totalnie śruby bez ściągania zderzaka...Teraz już nie będzie potrzebna. Tylko faktycznie będziesz miał problem z pozbyciem się jej.
-
Niestety nie mogę na razie stwierdzić czy to był katalizator "tylko" czy złożenie paru rzeczy. Najgorzej, a czasami w ogóle auto odpalało po weekendzie czyli po dniu- dwóch stania.
Zamierzam za tydzień-dwa podsumować obserwacje.Na razie, pomijając rurkę i jej wpływ to:
-trochę dłużej kręcę rozrusznikiem
-podniosły sie wolne obroty (przypuszczalnie mniejszy opór układu wydechowego)
-autko trochę żwawsze
-inny klang silnika - to o stanie przed urwaniem sie rurki wolnego powietrza bo teraz jest harleyo-traktorRurkę chyba na razie zaślepię, chyba że będę miał czas znaleźć "nową" na szrocie; zresztą najgorsze będzie odkręcenie jej resztki...
-
jak dla mnie rurka do zaślepienia, na szrocie znajdziesz podobną do twojej urwanej
o nowa... hmm... jak zobaczysz cenę to będziesz wiedział o co chodzi
i wątpię że ją odkręcisz, jeśli już się znajdzie jakaś w niezłym stanie
ja swoją zaślepiłem i różnicy w pracy silnika nie zauważyłem. Miałem obawy że wolniej się będzie nagrzewał (bo ciepłe spaliny to zawsze coś) ale z rurką czy bez jest tak samo. -
zresztą najgorsze
będzie odkręcenie jej resztki...Dasz radę, ważne by to robić na nagrzanym kolektorze
-
na łby śrub nie pasuje już nasadka 10, obawiam się że 9ka tez może mieś problem...
W poprzedni weekend resztka śruby/ szpilki od tłumika środkowego "z dołu" wkładu katalizatora nie chciała ruszyć nawet w imadle dopiero grzanie butlami dało radęBaton zobacz że ta nowa napisałem w cudzysłowie literalnie- jak na szrocie wykręcę z innego wiekowego auta cześć to będzie ona "nowa" w moim aucie
Warianty sa takie:
-znajdę na szrocie za grosik rurkę, odkręcę śruby i założę
-nie mam rurki, odkręcam, dorabiam blachę- zaślepkę
-mam rurkę, nie potrafię odkręcić śrub- w dziurę próbuję wkręcić dużą śrubę (M14?16?) a rurkę kładę na półkę -
Ja odkręcałem nabitą 9, bo 10-tka "obierała się" i nie mogłem odkręcić...
Trzeba tylko kupić i pożałować parę groszy na porządną nasadkę...
-
Witam
Miałem podsumować, wiec w skrócie
moim zdaniem warto wyciągnąć katalizator, wg mnie był przyczyną "strzelania" w gaźnik
a dłużej
Od wyciągnięcia katalizatora zrobiłem blisko dwa tysiące kilometrów.
Były problemy z porannym uruchomieniem silnika, natomiast nie powtórzyło sie strzelanie w gaźnik i "zaduszanie" w czasie jazdy. W mojej opinii potwierdziło sie to co pisał kolega Baton- przy wilgoci katalizator blokował przepływ spalin i auto potrafiło sie zadusić, no i strzelało w gaźnik.
Jeżdżę na LPG- na benzynę nie potrafię się ostatnio przełączyć, nawet z górki; zastanawiam się czy to elektrozawór odcinający Pb nie powoduje problemów.
Spalanie gazu 6,22-5,78 l/100 km, do pracy mam ok 33 km w jedną stronę, 7 miasto, 20 autostrada, 6 miasto, raczej bez korków.
Pare razy miałem problem z uruchomieniem, przy mrozach akumulator starczał na 3-4 dłuższe pokręcenia rozrusznikiem, potem pozostawały kable z drugiego auta. W zeszłym tygodniu niestety też nie odpalił (+3 oC, wilgotno- cała noc deszcz), musiałem jechać autem zastępczym, jak wróciłem wymieniłem przewody WN i odpaliłem z kabli, od tego czasu spokój.Wiem ze autku należy sie kompleksowa regulacja- szukam sensownego warsztatu w Katowicach
Zauważyłem dziwną rzecz; auto przełączone na LPG, przekręcam stacyjkę, czekam ok 5 sekund żeby cewka się naładowała, i teraz, przy minusowo- plusowych temperaturach nie odpalam. Natomiast jeśli przy pierwszym starcie przełączę na "0" zasilania (ani Pb ani LPG), włączeń stacyjkę na ok 5 s. jednocześnie przełączę na gaz i uruchomię rozrusznik - to silnik po paru obrotach rozrusznika odpala i jest OK...
nie wiem, gaz z "dyszy wolnych obrotów" ucieka?A, walka z rurką; cóż, próby odkręcenia resztki od katalizatora nie powiodły się, natomiast był pod ręką gwintownik chyba 16 i śruba do Kamaza Jak pojadę na badanie techniczne będę mówił że te typy tak mają i że to śruba regulacji katalizatora
-
Witam Miałem podsumować,
Dzięki. Niewiele osób wraca z opisem rozwiązania, a warto to zrobić.
moim zdaniem
warto wyciągnąć katalizator, wg mnie był przyczyną "strzelania" w gaźnikJa myślę, ze warto, jeśli jest już niesprawny... Bo jeśli jest jeszcze OK, to lepiej nie kombinować.
Zauważyłem dziwną
rzecz; auto przełączone na LPG, przekręcam stacyjkę, czekam ok 5 sekund żeby cewka
się naładowała, i teraz, przy minusowo- plusowych temperaturach nie odpalam.Jaką cewkę masz na myśli? Tam nie ma żadnej cewki do naładowania.
To, że nie odpalasz przy tych temperaturach, nie jest dziwne. Reduktor musi być choć trochę ciepły, żeby odparował gaz. Ogólnie nie zaleca się prób uruchamiania na LPG poniżej 7-10 st. C. Pamiętam, jak Zipek kiedyś opisywał swój sposób: w zimie wychodził rano z czajnikiem gorącej wody, polewał reduktor, a po chwili odpalał...
Spróbuj jeszcze takiego sposobu: przekręcasz kluczyk na zapłon, wciskasz pedał gazu do oporu, czekasz kilka sekund, potem puszczasz pedał i normalnie uruchamiasz silnik. Takie działanie u mnie się sprawdza; myślę, że włączenie zapłonu i wciśnięcie pedału umożliwia dostanie się pewnej części gazu do dolotu i zaraz łatwiej jest odpalić silnik.
Oczywiście przy mrozie i tak będzie trudno. -
Sam się wkurzam, jeśli przez wyszukiwarkę znajdę wątek, są rady Kolegów, i poprzez brak reakcji pytającego/ opisu zakończenia sprawy nie wiadomo czy to było to...
Co do kata- mój wyglądał dobrze, "sitko" z obu stron było równe i czyste, dopiero jak go profilaktycznie wybiłem to w środku był pokrzywiony i chyba wypalony Dlatego moim zdaniem, jak ktos nie jest super ekologiem a ma przy wilgoci problemy z odpaleniem, szczególnie "strzały", to po sprawdzeniu/ wymianie kopułki, kabli itp. proponuje wyciągnąć kata.
Cewkę zapłonową na myśli mam ;-)
Wg starej szkoły cewka się "ładuje" przed zapłonem, należało poczekać kilka-naście sekund żeby sie "naładowała". Z kolei długie zostawienie auta na zapłonie mogło ja uszkodzić. Tak mi to wiele lat temu przekazano ustnie
http://gazeo.pl/lpg/diagnostyka-samochodowa/Diagnostyka-cewek-zaplonowych,artykul,6676.htmlWiem ze zimą powinno sie odpalać na Pb, ale mój egzemplarz od ok dwóch tygodni codziennie jest przełączany na benzyne przy jeździe z górki na autostradzie i nic kiedyś wystarczało mu ok 400 m takiego pchania...
Twój sposób wypróbuje, na razie technika włączenia zapłonu a potem prawie jednoczesnego włączenia zasilania LPG i rozrusznika działa.
Tak kombinując i nie znając budowy elementów układu LPG wychodzi mi, że jak jest "świeżo" właczone LPG to nie zdąży sie "przeregulować" na warunki zimowe (cofanie membrany ) i odpala... -
Stara szkoła, powiadasz... jednak teraz to inne cewki są. Porównaj stare cewki w blaszanych puszkach do tej naszej w Tico... Inny kształt, inne warunki pracy, chłodzenia... A np. obecne cewki, montowane od razu na świecach? Też co innego już.
-
Leo, no chyba masz rację, cewki choćby inaczej wyglądają
Przypomniałem sobie dalszą część "uzasadnienia"- raz czas na naładowanie cewki - teraz wyguglowałem że są to milisekundy
-dwa- żeby akumulator po naładowaniu cewki wrócił do "pełnej" mocy
Ale proszę o łagodny wymiar kary, to są opowieści z 199x roku, kiedy źródła wiedzy były ciężko dostępne i wierzyło się "fachofcom"
Na razie mój sposób uruchamiania działa, dziś na -1 odpalił.
Zastanawiam sie jak długo taka zabawe wytrzyma przełącznik gaz- benzyna
- raz czas na naładowanie cewki - teraz wyguglowałem że są to milisekundy