Sprawdziłem wywołując kod usterki co dolega mojemu oplowi, (kod 13) - sonda lambda - i tak:
sprawdziłem napięcie na złączu sondy -wynik pomiaru to 0,01 V- a podobno powinno być 0,35-0,40
V (oczywiście przy uruchomionym silniku był robiony pomiar)
przy większych obrotach silnika zwiększa się napięcie do około 0,20-0,25 V
poza tym opel zaczął więcej palić, oraz kopcić
Proszę o pomoc, sugestie (czy czeka mnie wymiana sondy).
Sprawdź jak będzie się zachowywał po odłączeniu sondy. Sterownik przejdzie w tryb awaryjny i powinień ustawić napięcie na około 0.4 - 0.5 V. Jeśli silnik kopci to oznaczałoby, że mieszanka jest zbyt bogata. Napięcie na sondzie w granicach 0 V sygnalizuje sterownikowi, że mieszanka jest uboga i musi ją wzbogacić (z tąd kopcenie?). U ciebie napięcie jest niskie, może to oznaczać zabrudzoną lub uszkodzoną sondę... Sprawdź pracę silnika po odłączeniu sondy. Jak się poprawi, to ją wymień. Częsta jazda na zbyt krótkich odcinkach powoduje taki stan rzeczy, gdy sonda nie osiąga temperatury pracy. Czsami wystarczy "przegonić" auto poza miastem.