Kierunkowskazy
-
Postanowiłem wziąć się za usunięcie niewielkiej usterki kierunkowskazów. Lewy przedni kierunkowskaz migał wyraźnie słabiej od prawego i tylnych.
Sposób lokalizacji usterki: odkręcamy obie lampy kierunkowskazów i w miejsce wadliwej wstawiamy drugą działającą prawidłowo (zamieniamy lampy miejscami). Lampy odkręcamy wkrętakiem krzyżowym, kostki rozłączamy przez naciśnięcie zapadki na kostce. Czyste styki w złączkach i brak objawów usterki oznacza uszkodzenie w oprawce. Występowanie usterki pokazuje nam, że przyczyna leży "gdzieś w instalacji".
Przyczyna: po oględzinach oprawki stwierdziłem skorodowane połączenie elektryczne minusowe w gnieździe żarówki.
Próbowałem przylutować w oczyszczonym z rdzy miejscu przewód ale nic z tego nie wyszło ponieważ oprawka jest stalowa. Czyli do wymiany jest przewód z oprawką żarówki. Postanowiłem wymienić całą lampę kierunkowskazu na nową ponieważ i tak była lekko pęknięta, a cena 22 zł za oryginalny (Daewoo) komplet przewód z żarówką i lampa (tak występuje w katalogu) moim zdaniem nie jest warta szukania czegokolwiek używanego na szrocie lub Allegro. Jedyny minus wymiany całej lampy jest taki, że niestety wyraźnie różni się ona wyglądem od starej i pewnie wkrótce wymienię drugą tylko i wyłącznie ze względów estetycznych.
Na koniec jeszcze jedna uwaga. Dla sportu postanowiłem zidentyfikować w złączce X20 (zaraz nad kolumną kierownicy) przewody kierunkowskazów i przerywacza. Stwierdziłem, że w książce Trzeciaka jest błąd w numeracji styku prawego kierunkowskazu; powinno być 19 (w rejonie S14). Dodatkowo dopisałem kolory przewodów (GR - zielony z czerwonym paskiem, GY - zielony z żółtym paskiem).
I to by było na tyle.