Wymiana poduszki dźwigni (lewarka) zmiany biegów
-
Wczoraj podczas podróży zerwała mi się poduszka dźwigni (lewarka) zmiany biegów.
Dźwignia wraz z drążkami opuściła się ok 10 cm do momentu aż drążek reakcyjny oparł się o tłumik. Przy zmianie biegu na 3 czy 4 drążek reakcyjny a wraz z nim lewarek zapada się jeszcze bardziej na jakieś 15 - 20 cm od pozycji normalnej. Mimo awarii udało mi się dojechać do domu pokonując dystans ok 60 km. Awaryjna jazda z zerwaną poduszką jak w moim przypadku jest możliwa ale wymaga zachowania ostrożności przy zmianie biegów - dźwignia powinna być w miarę możliwości uniesiona do góry (ręcznie utrzymywana w górze) mniej więcej w pozycji z przed awarii a sama zmiana biegów wykonywana z wyczuciem i ostrożnością.Opuszczony lewarek - widok z kabiny
Opuszczony lewarek - widok od dołu auta
Uszkodzona, zerwana poduszka.
Wymiana poduszki lewarka w zewnętrznym mechanizmie zmiany biegów.
Rysunek zewnętrznego mechanizmu zmiany biegów. Elementy 3 i 5 nie występują w pojazdach wyprodukowanych co najmniej od 1998 r
1_ Odkręcić nakrętkę 21 i wyjąć sworzeń 19 przedniego przegubu drążka zmiany biegów
2_ Wyjąć tulejki plastikowe 22 co zapewni ewakuację lewarka 2 przez prostokątny otwór w podstawie poduszki poduszki 15 oraz zdjęcie osłony gumowej 14)
3_ Zdjąć dolną osłonę gumową 14 lewarka 2
4_ Odkręcić 2 nakrętki 10 mocujące podstawę poduszki 15 do poduszki 6
5_ Odkręcić 4 śruby mocujące podstawę 15 poduszki do drążka stabilizatora 26
6_ Obrócić podstawę poduszki 15 i lewarek tak aby koniec lewarka podnoszony do góry przeszedł przez prostokątny otwór w podstawie. Wyjąć podstawę i zdjąć dolny teflonowy pierścień 13 przegubu kulowego lewarkaZdejmowanie podstawy poduszki
Prostokątny otwór w podstawie poduszki
Lewarek z dolnym teflonowym pierścieniem przegubu kulowego po wymontowaniu podstawy poduszki
7_ W kabinie zdjąć plastikową maskownicę mechanizmu zmiany biegów.
8_ Wymontować pierścień Segera 7 z gniazda poduszki 6 i podkładkę 8 pierścienia 139_ Wyciągnąć do góry lewarek przez otwór (gniazdo) w poduszce
10_ Zdjąć gumową osłonę przeciwkurzową 12 i odkręcić 4 nakrętki 11 mocujące poduszkę 6 do nadwozia. Wyjąć poduszkę.
Ewentualne prace dodatkowe
1_ Wymiana zużytych pierścieni teflonowych 13
Pierścienie teflonowe są przecięte tak więc łatwo je zdjąć z lewarka. Nie trzeba więc jak sugerował autor tematu
https://zlosniki.pl/topic/37539/zewnętrzny-mechanizm-zmiany-biegów?_=1592730908329
zdejmować gałki lewarka do tego celu.2_ Wymiana zużytych tulejek 23 w przegubie drążka zmiany biegów.
Spory luz na tulejce
Przed montażem nowych tulejek warto je przesmarować nie tylko wewnątrz ale także z zewnątrz. W przeciwnym razie trudno będzie je wymontować w przyszłości gdy drążek skoroduje i tulejka zacieśni się w otworze drążka.
Montaż
Montaż przebiega w odwrotnej kolejności.
Wszystkie elementy współpracujące (pierścienie, tulejki, sworznie nasmarować). Elementy dokręcić z zalecanymi momentami. Szczególnie istotne jest zwrócenie uwagi na moment dokręcenia nakrętek 10 mocowania podstawy poduszki 15 do poduszki 6. Zbyt mocne dokręcenie tych nakrętek zwłaszcza w przypadku wymiany na nowe nie dotarte pierścienie 13 utrudni przełączanie biegów. W takim przypadku zmiana biegów wymaga użycia większej siły, trudniej "odnajduje" się biegi, z trudem ustawia się lewarek w pozycji luzu.Regulacja ustawienia dźwigni włączania biegów
Otwory fasolowe w nadwoziu do mocowania poduszki oraz w drążku reakcyjnym umożliwiają ustawienie kąta pochylenia lewarka w płaszczyźnie pionowej równoległej do osi wzdłużnej auta tak aby możliwe było włączanie wszystkich biegów.
PS
Jest to już druga wymiana poduszki. Pierwszą wymianę wykonałem ok 10 lat temu zmieniając fabryczną poduszkę na koreański zamiennik.
Dobry opis wymiany poduszki przedstawił kol. Szymciak w temacie:
https://zlosniki.pl/topic/6892/naprawa-drgającej-dźwigni-zmiany-biegów/2?_=1592730908224
Niestety zdjęcia do tego opisu "wyparowały"