Poradnik drobnych napraw blacharsko/lakierniczyc wg Boxxing'a


  • Użytkownik archiwalny

    Poradnik drobne naprawy lakierniczo/ blacharski wedlug Boxxing’a.

    Witam W moim temacie opisze wam, jak w garażowych/domowych warunkach możemy przeprowadzać naprawy blacharsko/lakiernicze.

    Zaczniemy pierw od miejsca, w garazu musi byc schludnie i najlepiej dużo miejsca wtedy praca przy naszych wozidełka będzie dla nas nie lada przyjemńością

    Jeżeli chodzi o sprzęt(jakieś minimum) mówimy tu o konkretnym sprzęcie bo szlifierka i wiertarkę to chyba każdy ma  glownie bedziemy potrzebować

    Miagomat- (średniej klasy) polecił bym polskiej firmy Bester, używke możemy wyrwać cos w granicach 1000zł do tego dochodzi butla z co2 oraz szpula z drutem najlepiej o grubości 0,6mm

    Pistolet lakierniczy- , profesjonalny pistolet lakierniczy kosztuje w granicach 1500-3000 tys zl, ale ze przymrozimy trochę na to oko , ponieważ sa to garażowe naprawy to minimum będzie pistolet w granicy 400zl polecal bym ivate az3 lub jonnesway 6111, przypomnę tylko, że te pistolety lakiernicze nie nadaja się do PROFESJONALNEJ NAPRAWY.

    Kompresor- bez kompresora przecież nie polakierujemy  także minimum jakie musimy mieć to kompresor powinien posiadać zbiornik 100l, przy niższych pojemnościach kompresor będzie ładował się nam podczas lakierowania i będziemy musieli lakierować na 2 razy.

    Myślę, ze głównie wymieniłem jaki sprzęt będziemy potrzebować, którego w garażu zazwyczaj nie mamy.
    Jakie materiały i co do czego????????????
    Teraz poruszymy kwestie materiałów, nie warto stosować najtańszych materiałów bo wszystko po pewnym czasie wyjdzie na jaw czyli głównie mówiąc, cala robota będzie do dupy.

    PODKŁADY

    Podkład akrylowy-Jest to podkład wypełniający, który obrabiamy do dalszej powłoki lakierniczej tzw .refinishu

    Podklad epoxydowy- Jest to podkład antykorozyjny , który w pewnym sensie nie dopuszcza wilgoci do blachy, zawsze powinniśmy go zastowac na czysta BLACHE , pod SZPACHEL i na SZPACHEL, wtedy element karoserii będzie dobrze zabezpieczony.

    Podkład reaktywny-Jest to podkład antykorozyjny , który zachodzi w reakcje ze stalą, głownie nie używam go na elementy karoserii, gdyż nie jest za bardzo praktyczny, dokładniej tłumacząc , jeżeli chcemy połozyc podklad reaktywny na szpachel lub pod szpachel musimy odizolować jego powłokę podkładem akrylowym, dlatego reaktywnego przewaznie uzywam w miejscach takich jak podwozie.

    Podkład epoxydowy jak i reaktywny możemy nakładac w systemie m/m(mokro w mokro) pozwoli to nam w przyspieszeniu w naszej operacji, np. nakładamy podklad epoxydowy czekamy ok. 15 min , aż odparuje, można to rozpoznać po tym, że podkład zrobi się matowy, jeżeli takowy się zrobi nakładamy bez szlifowania podkład akrylowy. Podkład akrylowy obrabiamy papierem na mokro o gradacji p800 lub na sucho.

    SZPACHLÓWKI

    SZPACHEL UNIWERSALNY- Jest to szpachlówka, która przeważnie używamy do szpachlowania nie zbyt dużych uszkodzeń oraz do ostatecznego wyprowadzenia elementu.

    SZPACHEL Z WLÓKNEMSZKLANYM- Tą szpachlówka nakładamy na elementy, gdzie będziemy musieli nakładać grubiej szpachlu,w pewnym sensie zapobiegnie to nam większego siadania kitu na elemencie, także jako 1 warstwe szpachlu nakładamy go na spawy -> obróbka szpachlu z włóknem->szpachel wykończeniowy, może być to szpachel uniwersaln
    y
    SZPACHEL Z ALUMINIUM- Szpachlówke z aluminium nakładamy na takie elementy , które się nagrzewaja do wyższych temp, zapobiegnie to nam pękanie szpachlu do takich elementów zalicza się maska, dach oraz komora silnika oczywiście szpachlówke z aluminium także możemy nakładać na inne elementy

    SZPACHEL DO TWORZYW SZTUCZNYCH- Szpachel do tworzyw sztucznych nakładamy na zderzaki i inne elementy zrobione z tworzywa sztucznego , dzięki jego sprężystości szpachel nam nie popęka.

    Musimy pamiętać żeby na szpachlu nie zostawic rys po papierze o grubej gradacji bo będzie wszystko widać na LAKIERZE
    Początkowo szpachel możemy obrabiać papierem o gradacji p80 lub p120 w czasie zmieniając do p240 , jeżeli wyprowadzimy element rysy trzeba zniwelować najlepiej na szlifierce oscylacyjnej papierem o gradacji p320.

    Temat z czasem bedzie akutalizowany, byscie mogli wszystko przeczytac



  • Jescze jest kilka szpchlowek:

    Wykonczeniowa(finisch) - ta uzywamy do wykanczania ostatecznego(jest bardzo drobna)

    O zwiekszonej elastycznosci(unisoft) - ta stosujemy na powierznie narazone na wibracje lub te ktora maja mala sztywnosc(np dachy w swiftach).

    Poliestrowa- stosowana glownie na maty szklane a takze do grubszych warstw jak dobrze pamietam;)


  • Użytkownik archiwalny

    Jescze jest kilka
    szpchlowek:
    Wykonczeniowa(finisch) - ta uzywamy do wykanczania ostatecznego(jest bardzo drobna)
    O zwiekszonej
    elastycznosci(unisoft) - ta stosujemy na powierznie narazone na wibracje lub te
    ktora maja mala sztywnosc(np dachy w swiftach).
    Poliestrowa-
    stosowana glownie na maty szklane a takze do grubszych warstw jak dobrze pamietam;)

    wykonczeniowa refinish mozesz porownac do uniwersalnej bo latwa jest w obrobce o zwiekszonej elastycznosci to pewnie cos na podstawie do tworzyw sztucznych
    poliesterowa to jest z wloknem szklanym,

    zapomnialem tylko o natryskowej ale postaram sie wszystko uzupelnic



  • refinish mozesz porownac do uniwersalnej bo latwa jest w obrobce o zwiekszonej
    elastycznosci to pewnie cos na podstawie do tworzyw sztucznych
    poliesterowa to
    jest z wloknem szklanym,
    zapomnialem tylko o
    natryskowej ale postaram sie wszystko uzupelnic

    ale niewrzucaj wszystko do jednego wora(uniwersalna=wykonczeniowa, zwiekszona elastycznosc=do tworzyw sztucznych, poliestrowa=z wloknem szklanym), kazda szpachlowka jest do czegos innego, niebez powodu jest tyle rodzajow


  • Użytkownik archiwalny

    mozna powiedziec ze te szpachlowki co ty wymeiniles sa takimi dodatkami ja wymienilem te glowne bez ktorych ani rusz



  • Dodałbym jeszcze taką rzecz aby pamiętać że

    NIE WOLNO KŁAŚĆ SZPACHLI NA GOŁĄ BLACHĘ

    szpachla jest higroskopijna (czyt wchłania wilgoć) więc aby zabezpieczyć blachę przed korozją należy pomalować ją wcześniej epoksydowym lub reaktywnym (z czego reaktywny zalecałbym na powierzchnie typowo gołe czyli np po piaskowaniu i duże gdzie ma szanse się sprawdzić i związać), a epoksydowy na resztę (czyli jakieś drobne wychodnie gołej blachy, inny podkład, plastiki, itp, itd bo trzyma się lepiej wszystkiego).

    No i jeśli chodzi o materiały to nie ma co oszczędzać, oczywiście można pomalować samochód i pędzlem kwestia tylko ilości warstw i wykończenia jak w starych Bentleyach, no ale poniżej Novola nie ma co schodzić, a tak to Dupont czy Standox z tych najpopularniejszych coby to wyglądało jakoś, oczywiście fach w ręku jest najważniejszy i perfumerii z szamba się nie zrobi :>

    Ja tam malowałem zestawem pistoletów z lidla za max 150zł podejrzewam, z dużym kompresorem ale nieszczelnym, w temperaturze koło 0 stopni, metodą mokro na mokro, używając Novola z linii professional i nie narzekam jak za takie pieniądze to wyszło lepiej (i trzyma się lepiej) niż pędzel (z corizonem czy innym brunoxem) w wykonaniu co poniektórych użytkowników


Log in to reply