[all] zegarek - podłączanie innych rzeczy pod zasilanie
-
Taki nietypowy pomysł przyszedł mi do głowy, gdyż chcę się pozbyć zegarka z panelu głównego. Zostałaby wtedy dodatkowa wtyczka zasilająca, do której można by coś podłączyć.
Tu przechodzimy do sedna. Chciałbym do tej wtyczki podłączyć sobie diodę/żaróweczkę, żeby się zapalała po zapaleniu świateł w aucie, lub po przekręceniu kluczyka. Najlepiej tak jak teraz zapala się podświetlenie zegarka.
Wtyczka ma oznaczenia:
-BAT-pewnie zasilanie pamięci zegarka
-ACC-zapłon?
-LIG- zapala żaróweczkę podświetlającą zegarek?
-GND-tego nie wiem, uziemienie?Kompletnie nie znam się na elektryce, ale na logikę zastanawiam się, czy zdałoby egzamin, gdybym jeden koniec żaróweczki/diody podłączył pod BAT lub LIG a drugi pod ACC.
Ewentualnie, jak można by było podłączyć żaróweczkę/diodę do tej wtyczki, żeby zapalała się po przekręceniu kluczyka lub zapaleniu światła?
-
ACC - zasilanie ze stacyjki (+)
BAT - zasilanie stałe (+)
LIG - zasilanie światła żarówki (w mk5 zapala się po przekręceniu kluczyka - coś jak ACC) (+)
GND - tzw. uziemienie, czyli najprościej MASA (-)tak wydaje mi się, że jest
-
ACC - zasilanie ze
stacyjki (+)
BAT - zasilanie
stałe (+)
LIG - zasilanie
światła żarówki (w mk5 zapala się po przekręceniu kluczyka - coś jak ACC) (+)
GND - tzw.
uziemienie, czyli najprościej MASA (-)
tak wydaje mi się,
że jestCzyli żeby zapalić diodę wystarczy podłączyć jeden koniec pod ACC lub LIG a drugi pod GND?
-
tak, ale dioda przez rezystor powinna być zeby sie nie zjarała,
-
tak, ale dioda
przez rezystor powinna być zeby sie nie zjarała,A w jakich granicach powinna być wartość rezystora żeby dioda świeciła i się nie zjarała?
-
Kolego, Prawo Ohma sie kłania
Gdy autko masz wyłączone to masz około 12V, gdy jest załączone masz te 13,8V
Przyjmuje się, że przez diodę powinien przechodzić prąd maks około 20 mA.
zatem R=(13,8V-U)/0,02A=... trzeba sobie wyliczyć
U-spadek napięcia na jednej diodzie (zależy od koloru diody)