filtr powietrza- zagadka?
-
Witam
Mam suzuki swift z instalacja gazową.
Podczas zakładania instalacji gazowej mechanik usunął rurę prowadzącą z filtra powietrza do nadkola.
Samochód jeździ normalnie nie zauważyłem żadnych nieprawidłowości.
Podczas drobnej naprawy (po 2 latach od montażu gazu) zauważyłem że w tym nadkolu znajduje się pewne pudełko (patrz zdjęcie. Te pudełko prawidłowo jest połaczone z filtrem powietrza.
http://aukcja.onet.pl/show_item.php?item=269133908
Co to jest za pudełko i po co one jest.
Według mnie jak nie ma rury z filtra powietrza do tego pudełka to one nie spełnia swego zadania.
Proszę o pomoc w wyjaśnieniu zagadki.
pozdrawiam -
Nazywa się to potocznie "rezonatorem".
Więcej na ten temat można poczytać tutaj.Pozdrawiam
-
dzięki za słowo kluczowe
ja znalazłem jeszcze troche info oto one
(...)Układ dolotowy powietrza w nowoczesnym samochodzie składa się z kolektora, przepustnicy, kanałów dolotowych, filtra, przepływomierza oraz rezonatora(ów). Przepustnica reguluje ilość dostarczanego w danym momencie powietrza, które pędzi często długimi kanałami dolotowymi, tak aby nabrać odpowiedniej prędkości. Rezonator ma na celu, jak sama nazwa wskazuje, wywołanie efektu rezonansu (napełnianie cylindrów odbywa się cyklicznie, a nie w sposób ciągły - struga powietrza ma charakter fali, przez co możliwe jest wykorzystanie tego zjawiska) przy pewnych obrotach, tj. wprawienie dostarczanego powietrza w drgania o stosunkowo dużej amplitudzie ("Fizyka Tom1" R.Resnick D.Halliday). Dzięki rezonatorowi silnik zyskuje na elastyczności, zanika "dołek" w wykresie momentu obrotowego (w silniku 4 cylindrowym dołek taki występuje w okolicy 4 tys. obr/min). Jego działanie można porównać do rozhuśtywania samochodu tak, aby wyjechał bez problemu np. z błota. Wszyscy, którzy kiedykolwiek znaleźli się w podobnej sytuacji, doskonale wiedzą, że należy dostroić odpowiednie operowanie gazem i sprzęgłem, aby samochód wyjechał z zagłębienia. Podobnie rzecz ma się w układach dolotowych z rezonatorem - przy pewnej prędkości obrotowej powietrze zostaje wprawione w takie drgania, aby z większym impetem trafić do cylindrów. W tym momencie następuje minimalizacja wpływu wszelkich zewnętrznych oporów.
Aby poprawić napełnianie cylindrów, w niektórych silnikach zastosowano technologię zmiennej geometrii układu dolotowego. W przypadku tej techniki powietrze dociera do silnika kanałami mniejszej średnicy do momentu uzyskania pewnych obrotów, w momencie ich przekroczenia kanałami o większej średnicy. Efektem jest dopasowanie prędkości przepływu powietrza do prędkości obrotowej. System ten często spotkać można w silnikach japońskich, gdzie sterowanie średnicą kanałów odbywa się w samym kolektorze dolotowym. Współczesne silniki posiadają bardzo dobrze zaprojektowane układy dolotowe, dlatego osiągnięcie znaczących zmian przez amatorskie modyfikacje nie jest możliwe. Niemniej jednak istnieje kilka metod "podkręcenia" maszyny. (...)
pozdrawiam