filtr powietrza- zagadka?


  • Użytkownik archiwalny

    Witam
    Mam suzuki swift z instalacja gazową.
    Podczas zakładania instalacji gazowej mechanik usunął rurę prowadzącą z filtra powietrza do nadkola.
    Samochód jeździ normalnie nie zauważyłem żadnych nieprawidłowości.
    Podczas drobnej naprawy (po 2 latach od montażu gazu) zauważyłem że w tym nadkolu znajduje się pewne pudełko (patrz zdjęcie. Te pudełko prawidłowo jest połaczone z filtrem powietrza.
    http://aukcja.onet.pl/show_item.php?item=269133908
    Co to jest za pudełko i po co one jest.
    Według mnie jak nie ma rury z filtra powietrza do tego pudełka to one nie spełnia swego zadania.
    Proszę o pomoc w wyjaśnieniu zagadki.
    pozdrawiam


  • Użytkownik archiwalny

    Nazywa się to potocznie "rezonatorem".
    Więcej na ten temat można poczytać tutaj.

    Pozdrawiam


  • Użytkownik archiwalny

    dzięki za słowo kluczowe
    ja znalazłem jeszcze troche info oto one
    (...)Układ dolotowy powietrza w nowoczesnym samochodzie składa się z kolektora, przepustnicy, kanałów dolotowych, filtra, przepływomierza oraz rezonatora(ów). Przepustnica reguluje ilość dostarczanego w danym momencie powietrza, które pędzi często długimi kanałami dolotowymi, tak aby nabrać odpowiedniej prędkości. Rezonator ma na celu, jak sama nazwa wskazuje, wywołanie efektu rezonansu (napełnianie cylindrów odbywa się cyklicznie, a nie w sposób ciągły - struga powietrza ma charakter fali, przez co możliwe jest wykorzystanie tego zjawiska) przy pewnych obrotach, tj. wprawienie dostarczanego powietrza w drgania o stosunkowo dużej amplitudzie ("Fizyka Tom1" R.Resnick D.Halliday). Dzięki rezonatorowi silnik zyskuje na elastyczności, zanika "dołek" w wykresie momentu obrotowego (w silniku 4 cylindrowym dołek taki występuje w okolicy 4 tys. obr/min). Jego działanie można porównać do rozhuśtywania samochodu tak, aby wyjechał bez problemu np. z błota. Wszyscy, którzy kiedykolwiek znaleźli się w podobnej sytuacji, doskonale wiedzą, że należy dostroić odpowiednie operowanie gazem i sprzęgłem, aby samochód wyjechał z zagłębienia. Podobnie rzecz ma się w układach dolotowych z rezonatorem - przy pewnej prędkości obrotowej powietrze zostaje wprawione w takie drgania, aby z większym impetem trafić do cylindrów. W tym momencie następuje minimalizacja wpływu wszelkich zewnętrznych oporów.
    Aby poprawić napełnianie cylindrów, w niektórych silnikach zastosowano technologię zmiennej geometrii układu dolotowego. W przypadku tej techniki powietrze dociera do silnika kanałami mniejszej średnicy do momentu uzyskania pewnych obrotów, w momencie ich przekroczenia kanałami o większej średnicy. Efektem jest dopasowanie prędkości przepływu powietrza do prędkości obrotowej. System ten często spotkać można w silnikach japońskich, gdzie sterowanie średnicą kanałów odbywa się w samym kolektorze dolotowym. Współczesne silniki posiadają bardzo dobrze zaprojektowane układy dolotowe, dlatego osiągnięcie znaczących zmian przez amatorskie modyfikacje nie jest możliwe. Niemniej jednak istnieje kilka metod "podkręcenia" maszyny. (...)
    pozdrawiam


Log in to reply