Wymiana kostki stacyjki - MANUAL


  • Użytkownik archiwalny

    Jako, że na kąciku DU już nie mam okazji napisać żadnego manualu to postanowiłem, że jak tylko będzie ku temu okazja to będę robił to tutaj.
    Owa kostka stacyjki jest uniwersalna w autach grupy VAG (Polo, Golf II III, Jetta II, Vento, Caddy 1995-2004, Corrado, Passat B3 B4, Lupo), Seatach (Arosa, Cordoba, Ibiza, Toledo)

    A więc zabieramy się do pracy....
    Czas operacyjny ok. 1h, narzędzia jakie potrzebujemy to:

    • śrubokręt płaski
    • śrubokręt krzyżakowy, w miarę jak najmniejszy
    • dwa klucze oczkowe płaskie 13'
    • klucz nasadowy 24'
    • klucz "imbus" nie pamiętam niestety rozmiaru, ale z tych mniejszych
    • jedno piwo, bądź więcej w zależności ile jesteśmy w stanie wypić w ciągu tej jednej godziny

    Zabieramy się do pracy:

    • odpinamy akumulator (wystarczy odpiąć masę)
    • jeśli mamy poduszkę powietrzną, to z tyłu kierownicy są dwa otwory, w których są śruby typu "imbus" trzymające poduchę.

    • odkręcamy je i air bag'a wyciągamy i odpinamy wtyczkę przy niej

    • na zdjęciu widzimy odpiętego już air-bag'a

    • odkręcamy kierownicę kluczem nasadowym 24' i odkładamy ją na bok

    UWAGA !!! jeśli posiadamy poduszkę powietrzną, to KONIECZNIE przed zdjęciem kierownicy odpinamy jeszcze jedną wtyczkę od poduchy, która znajduje się pod kierownicą:

    • po zdjęciu kierownicy widzimy układ przełączników zespolonych. Są przykręcone na 3 śrubki. Odkręcamy je śrubokrętem płaskim.

    • odkręcamy dwu-częściową plastikową osłonę stacyjki (2 wkręty od spodu)

    • wyciągamy WSZYSTKIE wtyczki idące do stacyjki i przełączników zespolonych i wyciągamy przełączniki

    • na zdjęciu widzimy układ przełączników z gniazdami na wtyczki

    • a na poniższym wtyczkę idącą do kostki stacyjki:

    • odkręcamy śrubę typu "imbus" (nieco większa niż od air bag'a) po lewej stronie stacyjki

    • odkręcamy śrubę wraz z nakrętką widoczną na zdjęciu (klucz 13', potrzebne będą dwa), przy pedałach:

    • wyciągamy cały drążek kierowniczy wraz ze stacyjką, uważając na sprężynę abyśmy jej nie zgubili!!!
    • dopiero teraz mamy dostęp do kostki stacyjki, która jest przykręcona jedną malutką śrubką na śrubokręt krzyżakowy, otwór tej śrubki widać na zdjęciu:

    • odkręcamy w/w śrubkę, wyciągamy ręką kostkę stacyjki, wkładamy nową i przykręcamy ją z powrotem
    • wkładamy drążek kierowniczy uważając, żeby wszedł nam na wieloklin przy pedałach. Nie zapominamy oczywiście o sprężynie, która ma się znajdować pomiędzy drążkiem a jego mocowaniem przy śrubie, tak jak widzieliście na pierwszym foto
    • przykręcamy śrubę przy mocowaniu drążka i resztę rzeczy w odwrotnej kolejności niż to napisałem wcześniej
    • dopijamy resztki piwka i cieszymy się z własnoręcznie przeprowadzonej naprawy i zaoszczędzeniu nawet 100zł (jak w moim przypadku)

    Co do samej kostki stacyjki: wystrzegajcie się kostkek żółto-białych, głównie marki TOPRAN. Na Allegro w cenie 10zł. Psują się nawet po kilku dniach, u mnie na szczęście wytrzymała rok czasu...
    Jeśli nie chcemy pakować się w oryginał (od 100zł w górę), to polecam kostki marki Febi w cenie ~40zł, albo nawet Meyle za ~20zł



  • Fajny manual
    Może się przydać


  • Użytkownik archiwalny

    Fajny manual

    Może się przydać

    Dziękuję.

    Cały problem polega na tym, że kostka, jak wspomniałem w manualu, jest przykręcona jedną malutką śrubką OD SPODU stacyjki, gdzie nie ma do niej dostępu zanim nie wyjmiemy całego drążka...

    Jest oczywiście jeszcze jedna metoda wymiany tej kostki, a mianowicie zdjęcie samej stacyjki z drążka.
    Ale niestety w tym przypadku potrzebny jest solidny ściągacz, bo miejsce jego zaczepu to zaledwie ok. 2mm rantu.
    Dlatego opisałem znacznie łatwiejszy sposób wymiany, w którym nie potrzebujemy żadnych specjalistycznych narzędzi.

    Wymiana jest prosta i przyjemna.
    Sam ją przeprowadzałem po raz pierwszy w życiu zaopatrzony jedynie w szczątkową wiedzę z neta.


  • Użytkownik archiwalny

    Zmieniłem nieco manual poprzez dodanie kilku zdjęć.


Log in to reply