Wymiana kostki stacyjki - MANUAL
-
Jako, że na kąciku DU już nie mam okazji napisać żadnego manualu to postanowiłem, że jak tylko będzie ku temu okazja to będę robił to tutaj.
Owa kostka stacyjki jest uniwersalna w autach grupy VAG (Polo, Golf II III, Jetta II, Vento, Caddy 1995-2004, Corrado, Passat B3 B4, Lupo), Seatach (Arosa, Cordoba, Ibiza, Toledo)A więc zabieramy się do pracy....
Czas operacyjny ok. 1h, narzędzia jakie potrzebujemy to:- śrubokręt płaski
- śrubokręt krzyżakowy, w miarę jak najmniejszy
- dwa klucze oczkowe płaskie 13'
- klucz nasadowy 24'
- klucz "imbus" nie pamiętam niestety rozmiaru, ale z tych mniejszych
- jedno piwo, bądź więcej w zależności ile jesteśmy w stanie wypić w ciągu tej jednej godziny
Zabieramy się do pracy:
- odpinamy akumulator (wystarczy odpiąć masę)
- jeśli mamy poduszkę powietrzną, to z tyłu kierownicy są dwa otwory, w których są śruby typu "imbus" trzymające poduchę.
- odkręcamy je i air bag'a wyciągamy i odpinamy wtyczkę przy niej
- na zdjęciu widzimy odpiętego już air-bag'a
- odkręcamy kierownicę kluczem nasadowym 24' i odkładamy ją na bok
UWAGA !!! jeśli posiadamy poduszkę powietrzną, to KONIECZNIE przed zdjęciem kierownicy odpinamy jeszcze jedną wtyczkę od poduchy, która znajduje się pod kierownicą:
-
po zdjęciu kierownicy widzimy układ przełączników zespolonych. Są przykręcone na 3 śrubki. Odkręcamy je śrubokrętem płaskim.
-
odkręcamy dwu-częściową plastikową osłonę stacyjki (2 wkręty od spodu)
-
wyciągamy WSZYSTKIE wtyczki idące do stacyjki i przełączników zespolonych i wyciągamy przełączniki
-
na zdjęciu widzimy układ przełączników z gniazdami na wtyczki
- a na poniższym wtyczkę idącą do kostki stacyjki:
- odkręcamy śrubę typu "imbus" (nieco większa niż od air bag'a) po lewej stronie stacyjki
- odkręcamy śrubę wraz z nakrętką widoczną na zdjęciu (klucz 13', potrzebne będą dwa), przy pedałach:
- wyciągamy cały drążek kierowniczy wraz ze stacyjką, uważając na sprężynę abyśmy jej nie zgubili!!!
- dopiero teraz mamy dostęp do kostki stacyjki, która jest przykręcona jedną malutką śrubką na śrubokręt krzyżakowy, otwór tej śrubki widać na zdjęciu:
- odkręcamy w/w śrubkę, wyciągamy ręką kostkę stacyjki, wkładamy nową i przykręcamy ją z powrotem
- wkładamy drążek kierowniczy uważając, żeby wszedł nam na wieloklin przy pedałach. Nie zapominamy oczywiście o sprężynie, która ma się znajdować pomiędzy drążkiem a jego mocowaniem przy śrubie, tak jak widzieliście na pierwszym foto
- przykręcamy śrubę przy mocowaniu drążka i resztę rzeczy w odwrotnej kolejności niż to napisałem wcześniej
- dopijamy resztki piwka i cieszymy się z własnoręcznie przeprowadzonej naprawy i zaoszczędzeniu nawet 100zł (jak w moim przypadku)
Co do samej kostki stacyjki: wystrzegajcie się kostkek żółto-białych, głównie marki TOPRAN. Na Allegro w cenie 10zł. Psują się nawet po kilku dniach, u mnie na szczęście wytrzymała rok czasu...
Jeśli nie chcemy pakować się w oryginał (od 100zł w górę), to polecam kostki marki Febi w cenie ~40zł, albo nawet Meyle za ~20zł -
Fajny manual
Może się przydać -
Fajny manual
Może się przydać
Dziękuję.
Cały problem polega na tym, że kostka, jak wspomniałem w manualu, jest przykręcona jedną malutką śrubką OD SPODU stacyjki, gdzie nie ma do niej dostępu zanim nie wyjmiemy całego drążka...
Jest oczywiście jeszcze jedna metoda wymiany tej kostki, a mianowicie zdjęcie samej stacyjki z drążka.
Ale niestety w tym przypadku potrzebny jest solidny ściągacz, bo miejsce jego zaczepu to zaledwie ok. 2mm rantu.
Dlatego opisałem znacznie łatwiejszy sposób wymiany, w którym nie potrzebujemy żadnych specjalistycznych narzędzi.Wymiana jest prosta i przyjemna.
Sam ją przeprowadzałem po raz pierwszy w życiu zaopatrzony jedynie w szczątkową wiedzę z neta. -
Zmieniłem nieco manual poprzez dodanie kilku zdjęć.