Polski tabor tramwajowy - odcinek 1
-
Pierwszy odcinek - wciąż jeszcze spotykane tramwaje w naszych miastach - Typ102N/Na
Historia:
W czerwcu 1967 roku Chorzowska Wytwórnia Konstrukcji stalowych KONSTAL zbudowała prototyp wagonu 102N opartego na budowie wcześniej powstałego w 1963 roku wagonu 15N.
102N/Na to dwuczłonowy wagon przegubowy sześcioosiowy. Obecnie eksploatowany w Szczecinie, Poznaniu, Katowicach (GOP) i Wrocławiu. W Krakowie ten model wycofano już z eksploatacji. Pozostały tylko dwa egzemplarze wyremontowane i wypuszczane na trasy jako tabor historyczny
Kraków należał do tych miast Polski, które w szczególny sposób darzyły zaufaniem wagony rodziny 102N. W czasie eksploatacji stodwójek w Krakowie przeprowadzano w nich liczne modernizacje. Głównymi z nich były: modernizacja czopa przegubu, wykonanie w tylnej szafie aparatowej wagonu pulpitu sterowniczego do jazdy manewrowej, zmiana siedzeń w przestrzeni pasażerskiej, zastosowanie drzwi wejściowych z tworzywa sztucznego, modyfikacja pulpitu sterowniczego w kabinie, zmiana prowadzenia i ułożenia głównych wiązek kabli elektrycznych w rejonie przegubu, zastosowanie szyb panoramicznych, itp.
Wszystkie remonty i modernizacje wykonał Miejski Zakład Naprawy Tramwajów Spółka z o.o. w Krakowie. Obecnie jak już było wspomniane Kraków nie eksploatuje wagonów serii 102N/Na. W 1997 roku zakończono eksploatację ostatniego wagonu 102N, a w 2001 roku wycofano z eksploatacji wagony 102Na.
Obecnie MPK S.A. w Krakowie posiada po jednym wagonie każdego powyższych typów, które odremontowane przebywają w inwentarzu MPK jako tabor historyczny. -
Budowa wagonu:
Wagony 102N i 102Na są wagonami normalnotorowymi (tor szerokości 1435 mm). Jednak w produkcji nie zapomniano o potrzebach miast, w których ruch tramwajowy odbywa się po torach wąskich (szerokość 1000 mm). W marcu 1970 roku wyprodukowana próbną serię pięciu wagonów wąskotorowych oznaczonych jako 802N. Przekazano je do Łodzi skąd dwa z nich MPK Lódź przekazało do Bydgoszczy.
W 802N zmieniono nadwozie w stosunku do stodwójek. Szerokość pudła zmniejszono do 2200 mm, podniesiono górną krawędź okien i drzwi, a wszystkie otwory drzwiowe sprowadzono do jednakowego prześwitu.
Konieczna była oczywiście zmiana budowy wózków jezdnych. Ich ramy zostały zamocownae po zewnętrznych stronach kół. Z zewnątrz zainstalowane zostało również ułożyskowanie zestawów kołowych.
Kolejną wersją były wagony 102NaW, czyli wozy typu 102N w wersji wąskotorowej. Seria ta liczyła tylko 20 wagonów i w całości została przekazana do Łodzi w latach 1972-73.W konstrukcji części mechanicznej wagonu 102N wykorzystano rozwiązanie z wagonu 15N, zmieniając konstrukcję przegubu i wózka środkowego. Pudło wagonu osadzone jest na trzech wózkach. Dwa skrajne wózkami napędnymi, a wózek środkowy jest wózkiem tocznym. Znajduje się on na łączeniu członów pod przegubem.
-
Dokonczenie odcinka 1 jutro - przepraszam!