( Manual + Foto ) Wymiana łożysk przednich
-
Kiedy usłyszysz odgłosy ocierania na zakrętach, stukania zwiększających się wraz z prędkością lub charakterystycznego wycia niezależnie czy przyspieszasz czy jedziesz na luzie lub hamujesz możesz być prawie pewien że są to łożyska. I wcale koła nie muszą mieć luzu lub ocierać podczas gdy obracasz je rękami. Właśnie takie objawy były u mnie.
Żeby zabrać się za wymianę potrzebujesz koniecznie:
-Kluczy najlepiej które chwytają cała główkę: 14; 17; 19; 30 lub 27 zależnie od nakrętki jaką posiadasz przy piaście.
-ściągacza do końcówki drążka kierowniczego
-młotka
-kombinerek
-Płaskiego śrubokręta
-Imbus 5mm (służącemu jako kontra przy przykręcaniu drążka kierowniczego).
-Kawałek druta do podwieszenia zacisku hamulca
-Wybijaka do łożysk (np. przedłużka do kluczy nasadowych)
-Nowych łożyskEtap I: Demontaż
Zdejmujemy kołpak, odbijamy w miarę możliwości zabita cześć nakrętki piasty i luzujemy ją.
Prawie na pewno nie będzie się dało jej odkręcić bez przedłużki .
Zaciągamy ręczny włączmy pierwszy bieg i do dzieła lub z pomocą drugiej osoby która naciska hamulec roboczy.1: Odkręcamy śruby mocujące piastę koła.
2: Odkręcamy śruby mocujące zacisk hamulca do zwrotnicy. Zazwyczaj są mocno zapieczone wiec warto wcześniej polać je płynem hamulcowym lub obstukać młotkiem. I następnie podwieszamy go drutem do sprężyny amortyzatora (warto wyjąc klocki bo mogą wypaść).
3: Wykręcamy śrubę mocująca wahacz do zwrotnicy. Lecz wahacza nie wyjmujemy.
4: Odkręcamy nakrętkę od końcówki drążka kierowniczego, a następnie przy pomocy ściągacza wypychamy go do góry i odstawiamy na bok ( nie używamy do tego celu młotka bo zniszczymy tylko gwint a i tak nie wypchniemy go) Należy pamiętać żeby nie obracać nim ponieważ jakakolwiek zmiana może spowodować zmianę zbieżności pojazdu.
5: Odkręcamy nakrętki mocujące zwrotnice do amortyzatora lecz nie wyjmujemy śrub.
6: Dopiero teraz odkręcamy i demontujemy stabilizator
7: Odkręcamy nakrętkę piasty, wyjmujemy śruby mocujące zwrotnice do amortyzatora wyjmujemy wahacz i wyciągamy całą zwrotnice do siebie. Zdejmując ją z przegubu.
W tym momencie oprócz wymiany łożysk można w miarę potrzeb wymienić przegub ,wahacz lub tarczę.
-
Etap II Wybijanie łożysk.
1: Na początek wybijamy piastę ze zwrotnicy
2: Teraz wybijamy łożyska pamiętając ze wybija się każde na zewnątrz.
3: po wybiciu czyścimy środek dajemy nowego smaru i nabijamy wstępnie łożysko za pomocą kawałka drewna a następnie dobijamy starym łożyskiem ( żeby stare łożysko się nie zaklinowało się polecam je wcześniej zetrzeć minimalnie na jakiejś szlifierce). Należy tez pamiętać aby pomiędzy łożyska wstawić tuleje.
4: zakładamy gumowa uszczelkę i gotowe.Tym sposobem mamy wymienione łożyska. I zabieramy się za ponowny montaż w kolejności odwrotnej. Warto dać też na każdy gwint trochę smaru aby przy następnym demontażu śruby nie były by tak zapieczone.
-
Gratuluję manualu
Niektórzy twierdzą, że smar pomiędzy łożyskami jest zbędny z racji tego, że same w sobie już go posiadają
-
Kiedy usłyszysz odgłosy ocierania na zakrętach, stukania
zwiększających się wraz z prędkością lub charakterystycznego
wyciaKawałek dobrej roboty odwalony i okraszony fotorelacją
Proponuje dołączyć to do porad i manuali,aby na przyszłość było łatwiej odszukać... -
Dopiero teraz odkręcamy i demontujemy stabilizator
Ale po co? Tylko dołożyłeś sobie roboty. Ja już kilkakrotnie wymieniałem łożyska w różych tico i nie miałem potrzeby odkręcania stabilizatora od wahacza.
Ale mimo wszystko manualik pierwsza klasa