( Manual + Foto ) Wymiana łożysk przednich


  • Użytkownik archiwalny

    Kiedy usłyszysz odgłosy ocierania na zakrętach, stukania zwiększających się wraz z prędkością lub charakterystycznego wycia niezależnie czy przyspieszasz czy jedziesz na luzie lub hamujesz możesz być prawie pewien że są to łożyska. I wcale koła nie muszą mieć luzu lub ocierać podczas gdy obracasz je rękami. Właśnie takie objawy były u mnie.

    Żeby zabrać się za wymianę potrzebujesz koniecznie:
    -Kluczy najlepiej które chwytają cała główkę: 14; 17; 19; 30 lub 27 zależnie od nakrętki jaką posiadasz przy piaście.
    -ściągacza do końcówki drążka kierowniczego
    -młotka
    -kombinerek
    -Płaskiego śrubokręta
    -Imbus 5mm (służącemu jako kontra przy przykręcaniu drążka kierowniczego).
    -Kawałek druta do podwieszenia zacisku hamulca
    -Wybijaka do łożysk (np. przedłużka do kluczy nasadowych)
    -Nowych łożysk

    Etap I: Demontaż
    Zdejmujemy kołpak, odbijamy w miarę możliwości zabita cześć nakrętki piasty i luzujemy ją.

    Prawie na pewno nie będzie się dało jej odkręcić bez przedłużki .

    Zaciągamy ręczny włączmy pierwszy bieg i do dzieła lub z pomocą drugiej osoby która naciska hamulec roboczy.

    1: Odkręcamy śruby mocujące piastę koła.

    2: Odkręcamy śruby mocujące zacisk hamulca do zwrotnicy. Zazwyczaj są mocno zapieczone wiec warto wcześniej polać je płynem hamulcowym lub obstukać młotkiem. I następnie podwieszamy go drutem do sprężyny amortyzatora (warto wyjąc klocki bo mogą wypaść).


    3: Wykręcamy śrubę mocująca wahacz do zwrotnicy. Lecz wahacza nie wyjmujemy.
    4: Odkręcamy nakrętkę od końcówki drążka kierowniczego, a następnie przy pomocy ściągacza wypychamy go do góry i odstawiamy na bok ( nie używamy do tego celu młotka bo zniszczymy tylko gwint a i tak nie wypchniemy go) Należy pamiętać żeby nie obracać nim ponieważ jakakolwiek zmiana może spowodować zmianę zbieżności pojazdu.

    5: Odkręcamy nakrętki mocujące zwrotnice do amortyzatora lecz nie wyjmujemy śrub.

    6: Dopiero teraz odkręcamy i demontujemy stabilizator

    7: Odkręcamy nakrętkę piasty, wyjmujemy śruby mocujące zwrotnice do amortyzatora wyjmujemy wahacz i wyciągamy całą zwrotnice do siebie. Zdejmując ją z przegubu.
    W tym momencie oprócz wymiany łożysk można w miarę potrzeb wymienić przegub ,wahacz lub tarczę.


  • Użytkownik archiwalny

    Etap II Wybijanie łożysk.
    1: Na początek wybijamy piastę ze zwrotnicy

    2: Teraz wybijamy łożyska pamiętając ze wybija się każde na zewnątrz.

    3: po wybiciu czyścimy środek dajemy nowego smaru i nabijamy wstępnie łożysko za pomocą kawałka drewna a następnie dobijamy starym łożyskiem ( żeby stare łożysko się nie zaklinowało się polecam je wcześniej zetrzeć minimalnie na jakiejś szlifierce). Należy tez pamiętać aby pomiędzy łożyska wstawić tuleje.






    4: zakładamy gumowa uszczelkę i gotowe.

    Tym sposobem mamy wymienione łożyska. I zabieramy się za ponowny montaż w kolejności odwrotnej. Warto dać też na każdy gwint trochę smaru aby przy następnym demontażu śruby nie były by tak zapieczone.


  • Użytkownik archiwalny

    Gratuluję manualu

    Niektórzy twierdzą, że smar pomiędzy łożyskami jest zbędny z racji tego, że same w sobie już go posiadają


  • Użytkownik archiwalny

    Kiedy usłyszysz odgłosy ocierania na zakrętach, stukania
    zwiększających się wraz z prędkością lub charakterystycznego
    wycia

    Kawałek dobrej roboty odwalony i okraszony fotorelacją
    Proponuje dołączyć to do porad i manuali,aby na przyszłość było łatwiej odszukać...


  • Użytkownik archiwalny

    Dopiero teraz odkręcamy i demontujemy stabilizator

    Ale po co? Tylko dołożyłeś sobie roboty. Ja już kilkakrotnie wymieniałem łożyska w różych tico i nie miałem potrzeby odkręcania stabilizatora od wahacza.

    Ale mimo wszystko manualik pierwsza klasa