Co dziś dłubałem w tico? (2016 i 2017)
-
@ryszard powiedział w Co dziś dłubałem w tico? (2016 i 2017):
@miechomiecho
20 lat to długo. Dla porównania w Fabii elektryka zaczeła się sypać już po 10 -12 latach (wentylator chłodnicy, wentylator nagrzewnicy, przełącznik świateł, podnośnik szyby).
Ten plastikowy kwadrat w przycisku sterownia szyby to popychacz?Tak, popychacz. Wystarczyło go obrócić (miał wyrobioną krawędź).
-
@drzonca powiedział w Co dziś dłubałem w tico? (2016 i 2017):
@miechomiecho powiedział w Co dziś dłubałem w tico? (2016 i 2017):
Co ciekawe, nie ma w internetach nigdzie podobnego nawet silnika. Wszystkie są od sedanów - bat anteny wysuwa się bezpośrednio z silnika, montowane są w błotnikach, a nie w słupku.
Szukaj wśród marek japońskich i koreańskich, tam występowały anteny w słupkach. Niemożliwe by było to rozwiązanie stosowane wyłącznie w Tico.
Tak na szybko znalazłem w Foxie coś co mnie zastanowiło. Czy to jest antena z zębatką jak w Tico? Jeśli tak to muszą też być odpowiednie silniki.
http://www.fox.rzeszow.pl/pret-anteny-automatycznej,4,256453,264683Niby tak, ale szukając sugerowałem się antenami stosowanymi w słupkach - z tego, co mi wiadomo, w hondach stosowano takie rozwiązania. Nie wiedziałem o KIA.
-
@miechomiecho Znalazłem zdjęcie silnika anteny w Kia Pride. Wygląda podobnie jak w Tico.
http://imged.pl/antena-elektryczna-silniczek-kia-pride-5423408.html -
Silnik wydaje się być bardzo podobny. I nawet są numery fabryczne. Poszukam w sieci.
-
Nic nie znalazłem, kia pride to już dziś egzotyk :)
Udało mi się w końcu wyczyścić filtr powietrza, wysuszyłem go i prysnąłem specjalnym olejem.
Poprawiłem też połączenia na kostkach kierunkowskazów przednich i jednego bocznego, bo działały losowo.Zauważyłem ubytek płynu chłodzącego, znów szykuje się grzebanie. Wyciek jest gdzieś z tyłu nad alternatorem - jeden z przewodów idący do nagrzewnicy od strony silnika się poci na łączeniu. Drugi wyciek w okolicy obudowy termostatu. Auto dość często się grzeje w trakcie jazdy po mieście, klima i korki robią swoje. Przydałoby się spuścić płyn, rozebrać całość i złożyć ponownie.
-
@miechomiecho powiedział w Co dziś dłubałem w tico? (2016 i 2017):
Udało mi się w końcu wyczyścić filtr powietrza, wysuszyłem go i prysnąłem specjalnym olejem.
Co daje ten olej?
Zauważyłem ubytek płynu chłodzącego, znów szykuje się grzebanie. Wyciek jest gdzieś z tyłu nad alternatorem - jeden z przewodów idący do nagrzewnicy od strony silnika się poci na łączeniu. Drugi wyciek w okolicy obudowy termostatu. Auto dość często się grzeje w trakcie jazdy po mieście, klima i korki robią swoje. Przydałoby się spuścić płyn, rozebrać całość i złożyć ponownie.
Próbowałbym doszelnić (dokręcić opaski) tylko w podejrzanych miejscach a jak nie da to efektu to wymieniłbym stary wąż / uszczelkę na nowe. Stare węże ponownie montowane i zaciskane nawet w tym samym miejscu przeważnie nie trzymają (guma się starzeje - twardnieje).
-
Nie wiem do końca, co daje ten olej, ale wyłapuje chyba więcej zanieczyszczeń.
Opaski w większości są fabryczne. Podejrzewam, że cieknie spod jakichś uszczelek - obudowa termostatu. Ewidentnie cieknie spod opaski z tyłu silnika - przewód od nagrzewnicy. -
@miechomiecho powiedział w Co dziś dłubałem w tico? (2016 i 2017):
Nie wiem do końca, co daje ten olej, ale wyłapuje chyba więcej zanieczyszczeń.
OK - nie widziałem nawet, że jest taki preparat.
Opaski w większości są fabryczne. Podejrzewam, że cieknie spod jakichś uszczelek - obudowa termostatu.
Możliwe, że na obudowie termostatu a może na wężu górnym chłodnicy przyłączonym do króćca obudowy termostatu. Właśnie niedawno trochę ciekło mi z tego połączenia - wąż (fabryczny) jakby był za luźny - trudno było skasować wyciek przez zaciskanie opaski ale się udało.
Słabo widoczny wyciek (znikome sączenie) da się zlokalizować papierem (np. toaletowym) przyłożonym do podejrzanego złącza,Ewidentnie cieknie spod opaski z tyłu silnika - przewód od nagrzewnicy.
Wąż ten jest zaciśnięty na króćcu nagrzewnicy opaską sprężystą - więc nie ma jak ją docisnąć (nie wymieniałbym fabrycznej opaski sprężystej na skręcaną). Może zaśniedział króciec nagrzewicy i oczyszczenie go pomoże.
-
@ryszard powiedział w Co dziś dłubałem w tico? (2016 i 2017):
Co daje ten olej?
Heh, moim zdaniem o wiele szybciej zapycha filtr...
Specjalny olej jest do filtrów typu mokrego. Miecho, ja bym go nie stosował do naszych filtrów powietrza - podobnie, jak żadnych innych preparatów (oprócz przedmuchiwania sprężonym powietrzem) - one nie znoszą żadnej wilgoci. -
@leo Ale czy przypadkiem Miecho nie ma filtra stożkowego? A do niego przeważnie trzeba używać oleju.
-
@ryszard powiedział w Co dziś dłubałem w tico? (2016 i 2017):
OK - nie widziałem nawet, że jest taki preparat.
Jest, ale tylko do specjalnych filtrów. Nie nadaje się do zwykłych papierowych.
-
@Szarik powiedział w Co dziś dłubałem w tico? (2016 i 2017):
@leo Ale czy przypadkiem Miecho nie ma filtra stożkowego? A do niego przeważnie trzeba używać oleju.
Hehe, rzeczywiście - przecież Miecho ma BLOSa i zupełnie inny filtr.
Ale o tym też nie wspomniał. :-) -
@leo powiedział w Co dziś dłubałem w tico? (2016 i 2017):
@ryszard powiedział w Co dziś dłubałem w tico? (2016 i 2017):
Co daje ten olej?
Heh, moim zdaniem o wiele szybciej zapycha filtr...
Specjalny olej jest do filtrów typu mokrego. Miecho, ja bym go nie stosował do naszych filtrów powietrza - podobnie, jak żadnych innych preparatów (oprócz przedmuchiwania sprężonym powietrzem) - one nie znoszą żadnej wilgoci.Gwoli przypomnienia - ja mam filtr stożkowy 😉
-
Dwa pytania:
- Czy olej do sprężarki SP-10 leje się do otworu wysokiego ciśnienia - od strony skraplacza, czy do niskiego od strony parownika? Stary freonowy olej z nowiutkiej sprężarki wyleciał w całości od strony wysokiego - pod dekielkiem są 2 dziurki o odstojnik. Nowy odmierzony menzurką (dokładnie 150ml)nie chce się tam zmieścić. W dodatku oleje są wypychane przy najmniejszym nawet obrocie. Na zdrowy rozsądek leje się do niskiego ciśnienia, ale stary wyleciał inaczej... Może przez to, że sprężarka jest z XX wieku i olej się przesączył jakoś?
- Czy skraplacz klimy i chłodnica mają być ze sobą po prawej i lewej stronie połączone jakąś gąbką?
-
@spinerr powiedział w Co dziś dłubałem w tico? (2016 i 2017):
Dwa pytania:
- Czy olej do sprężarki SP-10 leje się do otworu wysokiego ciśnienia - od strony skraplacza, czy do niskiego od strony parownika? Stary freonowy olej z nowiutkiej sprężarki wyleciał w całości od strony wysokiego - pod dekielkiem są 2 dziurki o odstojnik. Nowy odmierzony menzurką (dokładnie 150ml)nie chce się tam zmieścić. W dodatku oleje są wypychane przy najmniejszym nawet obrocie. Na zdrowy rozsądek leje się do niskiego ciśnienia, ale stary wyleciał inaczej... Może przez to, że sprężarka jest z XX wieku i olej się przesączył jakoś?
- Czy skraplacz klimy i chłodnica mają być ze sobą po prawej i lewej stronie połączone jakąś gąbką?
-
Tego niestety nie wiem/nie pamiętam. Olej w moich sprężarkach wymieniał fachman od klimy. Próbowałeś kręcić kołem pasowym? Może być to konieczne - z włączonym sprzęgłem.
-
Fabryczny skraplacz ma gąbkę po obu stronach. Jednak gąbka nie jest dobrym materiałem - chłodnie i trzyma wodę, co powoduje korozję (zwłaszcza w zimie). Lepszym rozwiązaniem będzie specjalna pianka samoprzylepna - sprzedawana w hurtowniach z branży chłodniczej. Są różne grubości. Nie chłonie ona wody, a ma bardzo dobre właściwości termiczne i izolacyjne. Połączenie skraplacz-chłodnica warto uszczelnić - będzie lepsze wychłodzenie i tak niewielkiej chłodnicy klimy.
-
Re: Co dziś dłubałem w tico? (2016 i 2017)
- Muszę to wiedzieć na 100% zanim włączę sprężarkę, głupio by było ją rozwalić... . Kręcenie kołem, nawet delikatne powoduje natychmiastowy wyrzut baniek powierza które unoszą olej.
- Ok, czyli po bokach ma być uszczelnienie Chłodnica - Skraplacz. Faktycznie wszystko nasiąkające to pomysł fatalny.
-
@spinerr powiedział w Co dziś dłubałem w tico? (2016 i 2017):
Re: Co dziś dłubałem w tico? (2016 i 2017)
- Muszę to wiedzieć na 100% zanim włączę sprężarkę, głupio by było ją rozwalić... . Kręcenie kołem, nawet delikatne powoduje natychmiastowy wyrzut baniek powierza które unoszą olej.
Czyli jest pewnie zapowietrzona. Pokręć do momentu aż przestaną bańki lecieć i dolej. Trochę oleju też na pewno wyleci, ale chyba nie masz wyjścia.
-
Do (nowej) sprężarki wlewa się 150ml, ale po około 80, olej już nie wchodził tak łatwo, a ostatnie 20 po prostu się nie mieści. Już w trakcie wlewania kręciłem, kręciłem i nic. Uszczelniłem wylot - ten gdzie wlewam czyli wysokie ciśnienie (od strony skraplacza) i po kilku obrotach robi się takie ciśnienie, że albo nie da się kręcić, albo wypycha uszczelnienie. Co ciekawe od strony wysokiego powietrze jest zawsze wypychane niezależnie od kierunku kręcenia.
Do nówki sprężarki są dodawane oryginalne metalowe korki z gumowym uszczelniaczem więc mam czym uszczelnić.
Ale tak tego nie będę przecież odpalał, gdybym to tylko włączył to będzie fontanna oleju w stronę skraplacza, musi to jakoś spłynąć do środka, albo muszę to wlać od strony S czyli niskiego ciśnienia, innej opcji nie widzę.
Obracanie sprężarką w każdej płaszczyźnie, potrząsanie też nic nie daje.Tak to wygląda:
Ta duża komora jest od strony D czyli wysokiego ciśnienia. Obecnie jest w całości wypełniona olejem - ale starego oleju gdy to odkręciłem nie było w tej komorze, tylko wyleciał z tych otworków na dnie - zresztą zdjęcie jest z czasów kiedy był jeszcze stary olej.
-
W takim razie spróbuj od strony niskiego ciśnienia. Nie masz innego wyjścia :) . Daj znać, czy się udało. Jak nie, to będziemy kombinować dalej.
-
Dobra, w przyszłym tygodniu przeleję i przynajmniej spróbuję czy wejdzie, ale odpalać tego nie będę, muszę mieć 100% pewności. Ew. spróbuję znaleźć jakiegoś klimaciarza :) żeby to potwierdził. Szkoda, że już nie ma ASO Daewoo... Te sprężarki były takie same w Tico, Matizie, Kalosu i pewnie jeszcze wiele innych.